دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آشنايي با انواع «عفو» و جرايمي که شامل عفو نمي شوند!

مطمئناً در دنياي پرتلاطم امروزي، يکي از موضوعاتي که مي تواند جوامع بشري را از اختلافات شخصي و جمعي در امان بدارد، «آشنايي با حقوق متقابل افراد با يکديگر و قانون» است که مهمترين اثر اين آشنايي و آگاهي را مي توان در پيشگيري از وقوع بسياري از مشکلات حقوقي دانست؛ بنابراين، امروز تلاش داريم تا موضوع «آشنايي با مفهوم عفو » را بررسي کنيم.
آشنايي با انواع «عفو» و جرايمي که شامل عفو نمي شوند!
آشنايي با انواع «عفو» و جرايمي که شامل عفو نمي شوند!

دانستني هاي حقوقي؛

مطمئناً در دنياي پرتلاطم امروزي، يکي از موضوعاتي که مي تواند جوامع بشري را از اختلافات شخصي و جمعي در امان بدارد، «آشنايي با حقوق متقابل افراد با يکديگر و قانون» است که مهمترين اثر اين آشنايي و آگاهي را مي توان در پيشگيري از وقوع بسياري از مشکلات حقوقي دانست؛ بنابراين، امروز تلاش داريم تا موضوع «آشنايي با مفهوم عفو » را بررسي کنيم.

عفو و بخشش نهايي از آن پروردگاري است که آدميان را خلق کرده و راه و رسم به تعالي رسيدن را به ايشان نشان داده است، ليکن انسان از راه راست منحرف مي‌شود و سرکشي مي‌کند اما خداوند راه برگشت را نبسته است و مي‌فرمايد: «ان الله کان عفوا غفورا»، امام علي (ع) نيز حديثي در بيان بزرگي و جايگاه والاي عفو و بخشش آورده‌اند: «دو چيز است که (عظمت) يا ثواب آنها قابل ارزيابي نيست: يکي عفو و اغماض و ديگري عدل و انصاف.» و همچنين ما در دعاهايمان به پيشگاه خداوند التماس مي‌کنيم که «اللهم انک عفو تحب العفو فاعف عنا.»

در اين نوشته قصد داريم شما را با عفو و انواع آن در قوانين حقوقي آشنا کنيم.

عفو در مباحث حقوقي

وليکن عفو و گذشت در مباحث حقوقي عناوين کاملاً مجزايي مي‌باشند. از منظر علم حقوق، جرايم به دو گروه جرايم قابل‌گذشت و جرايم غيرقابل‌گذشت تقسيم مي‌شوند. در جرايم قابل‌گذشت، شاکي که خود مي‌تواند شخص آسيب‌ديده يا از وراث او باشد، مانند شخصي که در درگيري صدمه ديده است، رضايت مي‌دهد و آسيب‌زننده يا مقصر را مي‌بخشد، اما در جرايم غيرقابل‌گذشت، در صورتي که شاکي خصوصي از شکايت خود صرف‌نظر کند، مراجع قضايي نمي‌توانند از جرم مجرم گذشت نمايند؛ همچون زماني که فردي توسط ديگري به قتل مي‌رسد، وراث يا اولياي دم مي‌توانند از قصاص گذشت نمايند اما قاتل تنها از جنبه‌ي عمومي جرم که باعث ترس و وحشت مردم مي‌شود، مجازات مي‌گردد.

دلايلي از جمله مصالح اجتماعي، سياسي و منطقه اي اصلاح فرد بزهکار و فراهم آمدن موجبات تأمين زيان شاکي خصوصي، موجباتي براي عفو و بخشش فراهم مي‌کند. عفو به دو قسمت عفو عمومي و عفو خصوصي تقسيم مي‌شود.

تفاوت عفو عمومي و عفو خصوصي

مقصود از عفو عمومي آن است که براساس حکمي قانوني و اجرايي، دولت يا حکومت، بخشي يا تمامي محکومان و مجرمان را مورد بخشش عمومي قرار مي‌دهد. اين نوع از عفو بيشتر در زمان وقوع انقلاب‌ها يا آشوب‌ها صورت مي‌پذيرد. اما عفو خصوصي تنها در خصوص برخي از جرايم و مجرمين اعمال مي‌شود.

عفو و انواع آن

عفو عمومي تنها در خصوص جرايم تعزيري (مانند فروش مال غير، تهيه و ترويج سکه‌ي تقلبي، تخريب اموال تاريخي و فرهنگي، خيانت در امانت و ..) قابل اعمال است و جرايم حدي (مانند شراب خواري و زنا) قصاصي هستند و مستوجب ديه‌ي قابل‌عفو نمي‌باشند. جرايمي که مجازات آنها قصاص و پرداخت ديه است، به دليل حرمت و حق‌الناس بودن‌شان به ‌طور کلي از شمول عفو مستثني هستند. مجازات‌هاي حدود، فقط در موارد خاص پس از آنکه جرم با اقرار متهم به اثبات رسيد و به شرط توبه‌ي او، مي‌توانند مشمول عفو شوند.

عفو عمومي مربوط به نظم جامعه است و طرفين دعوا نمي‌توانند پيرامون آن تراضي کنند. عفو عمومي تمامي آثار محکوميت را منتفي مي‏کند و ناظر به جنبه‌ي عمومي جرم مي‏باشد و تأثيري در حقوق شاکي خصوصي مانند پرداخت ديه و جبران خسارت زيان‌ديده، نخواهد داشت.

عفو خصوصي بر اساس تعريف قانون تنها شامل محکومان مي‌شود و متهمان را دربر نمي‌گيرد. به اين معنا که زماني مي‌توان براي شخصي درخواست عفو کرد يا فرد موردعفو قرار مي‌گيرد که حکم محکوميت او صادر شده باشد و در مرحله‌ي اجراي مجازات باشد. در اين نوع از عفو، برخي از اشخاص، از جمله رئيس دادگستري مربوط، دادستان مربوط، قاضي ناظر زندان مربوط، خود شخص محکوم عليه، پدر، مادر، همسر و فرزندان ايشان، مجازند تا درخواست عفو را پيشنهاد دهند. اين پيشنهاد پس از طرح در کميسيون عفو و تخفيف مجازات که در استان‌ها تشکيل مي‌شود و زير نظر کميسيون عفو و تخفيف مرکز مي‌باشد، توسط رئيس قوه‌ي قضاييه به استحضار مقام رهبري مي‌رسد چرا که تأييد نهايي ايشان لازم است.

جرايمي که مشمول عفو نمي‌شوند

در نهايت پس از طي مراحل قانوني آن، در ايام فرخنده‌ي سال مانند اعياد سعيد قربان يا غدير، محکومان بخشيده مي‌شوند يا مجازات‌شان تخفيف مي‌يابد. اما برخي از جرايم مشمول عفو و تخفيف مجازات نمي‌شوند، از جمله قاچاق عمده‌ي مواد مخدر، سرقت مسلحانه، تجاوز و زناي به عنف و مصاديق مهم مجرمانه‌اي از قبيل جاسوسي، محاربه، قاچاق سلاح و مهمات، اختلاس، ارتشاء و آدم ربايي، جرايم مستوجب حد شرعي، اعدام و سنگسار که با شهادت شهود اثبات شده باشند.

سايت تابناک

تاريخ انتشار: دوشنبه 13 آذر ماه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
No image

قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلّى اللّه علیه و آله):«اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.»

پیامبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله) فرمود: «براى شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود.» (جامع احادیث الشیعه ، ج 12، ص 556)
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
Powered by TayaCMS