دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

بازشناسى تحریف

مطالعه و بررسى صفحات پر حجم تاریخ و یاد کرد حوادث تلخ و شیرین آن از عوامل رهیافت به تجربیات پیشینیان است که آئینه‌ها را پیش‌روى مى نهد و نیک و بد را در برابر دیدگان نسل‌ها مجسم مى‌سازد.اما در این میان ارزش یاد کرد همه حوادث و ماجراها یکسان نیست و نمى‌توان میزان اثرگذارى رخدادها بر اندیشه‌ها و افکار آدمیان را در یک سطح و یک اندازه برآورد نمود...
No image
بازشناسى تحریف
دکتر نقى‌زاده مطالعه و بررسى صفحات پر حجم تاریخ و یاد کرد حوادث تلخ و شیرین آن از عوامل رهیافت به تجربیات پیشینیان است که آئینه‌ها را پیش‌روى مى نهد و نیک و بد را در برابر دیدگان نسل‌ها مجسم مى‌سازد. اما در این میان ارزش یاد کرد همه حوادث و ماجراها یکسان نیست و نمى‌توان میزان اثرگذارى رخدادها بر اندیشه‌ها و افکار آدمیان را در یک سطح و یک اندازه برآورد نمود. حماسه عاشورا نه فقط برگه‌اى زرین از صفحات دفتر تاریخ که یک مکتب و یک فرهنگ است. کتابى است گرانسنگ که چونان کلام جاودانه الهى محکماتى دارد و متشابهاتی، ظهرى دارد و بطنی، تفسیرى و تاویلی، هم هدایت مى‌کند و هم گمراه، تا رویکردها و نگرش‌ها چگونه باشد و شگفتا که این مجموعه نیز همانند آیات بینات الهى از گزند کج‌اندیشى‌ها و مواضع نابخردانه جاهلان و تند بادهاى شبهه افکنان مصون نمانده است آنان به مصداق «یحرفون الکلم عن مواضعه» (1) کوشیده‌اند تا مگر واقعیت صحنه‌هاى حماسه‌آفرین و سیماى نورانى پیشواى آزاد مردان را واژگونه جلوه دهند و دریغ و درد که در این راه به موفقیت‌هایى نیز دست یافته‌اند. این نوشته ماجراى تحریف در نهضت عاشوراى حسینى را مورد بررسى قرار داده است. تحریف چیست؟ واژه تحریف به معناى تغییر و دگرگون کردن و از ریشه «حرف» به معناى طرف، جانب و ناحیه گرفته شده است. از مشتقات این کلمه «تحرف» به معنى کناره‌گیری، عدول و میل به یک جانب است که در قرآن هم آمده است. «حرف»، «انحرف» و «احرورف» نیز به همین معنا به کار رفته‌اند. گفته مى‌شود، تحریف عبارت است از تغییر حرف، کلمه یا جمله‌اى از یک معنا به معناى دیگرى که با معناى اصلى مشابهتى داشته باشد. همان گونه که یهود معانى تورات را به مفاهیم مشابهى دگرگون مى‌ساختند و خداوند درباره آنها با تعبیر «یحرفون الکلم عن مواضعه» یاد نمود. (2) راغب اصفهانى مى‌گوید: «تحریف الشى امالته کتحریف القلم. و تحریف الکلام ان تجعله على حرف من الاحتمال یمکن على الوجهین، قال الله عزوجل: یحرفون الکلم.» (3) تحریف یک چیز، کج کردن آن است مثل کج کردن قلم و مایل ساختن آن، بدین معنا که آن را در گوشه‌اى از احتمال قرار دهى که بتوان بر دو وجه حملش نمود، و به عبارت دیگر کلام صریح را در ورطه احتمال افکندن است. گویا راغب اصفهانى این معنا را از کاربرد کلمه تحریف در آیه شریفه «ثم یحرفونه من بعد ما عقلونه و هم یعلمون» (4) برداشت کرده است. انواع تحریف: در تحریف لفظی، حروف یا حرکات کلمه‌اى کم یا زیاد مى‌گردد یا جاى خود را به کلمه یا جمله دیگرى مى‌دهد. تحریف را به دو نوع لفظى و معنوى تقسیم مى‌کنند. در تحریف لفظى متن کاسته یا بر آن افزوده مى‌شود به گونه‌اى که معنا را تغییر دهد، (5) ولى در تحریف معنوى مفاد و محتواى کلمه یا جمله‌اى به معناى مشابهى تبدیل مى‌نماید مانند اینکه صبر به معناى تحمل و قرار همراه با زبونى و ذلت یا زهد به معناى ترک دنیا تفسیر شود و یا چونان خوارج نهروان از آیه شریفه «ان الحکم الا الله» نفى هر گونه حکومت و امارت بشر بر بشر و سلب مشروعیت امامت را برداشت مى‌نمایند. این قسم از تحریف مصداق مغالطه مى‌باشد. به تصور نگارنده باید نوع سومى هم به دو قسم پیشین افزود که عبارت از تحریف موضعى است، زیرا ممکن است هم متن لفظ و هم معنا بر جاى خود استوار بمانند ولى از جایگاه اصلى خود تغییر یافته و در محل دیگرى قرار بگیرد و به پدیده‌اى خطرساز تبدیل گردد. به گفته مولوی: موضع رخ، شه نهى ویرانى است موضع شه، پیل هم نادانى است به‌عنوان مثال در فرهنگ دینی، جهاد اکبر با همه عظمت و اهمیتى که از آن برخوردار است، اگر در موضع جایگاه جهاد اصغر «مبارزه با دشمن» قرار گیرد، خسارت بار خواهد بود و روح حماسه درموضع دشمن ستیزى و مواجهه فعال با دشمنان را از مومنان سلب و ملتى را زبون و درون‌گرا خواهد ساخت. تغییر موضع مفاهیمى چون صلح، جنگ، عفو، انتقام و رحمت نیز چنین است. کتاب‌هاى آسمانى انبیاى گذشته به هر سه نوع تحریف گرفتار آمده‌اند اما به اعتقاد مسلمانان ساحت مقدس قرآن کریم همواره از نوع اول تحریف مصون بوده و تغییرى که حجیت و اعتبار آن را مخدوش کند در آن رخ نداده است، اما سوگمندانه حوزه روایات و نیز صفحات تاریخ اسلام شاهد بروز آفت‌هایى از هر سه نوع بوده است، برخى از احادیث، دچار تحریف و یا تصحیف گشته و حدیث ‌شناسان مواردى را تحت عنوان حدیث محرف یا مصحف بازشناسى نموده‌اند. (6) پى‌نوشتها: -1 النساء، 46. -2 ر.ک: ابن منظور، لسان العرب، ج 9، ص 44،45 . -3 راغب اصفهانی، المفردات، ماده حرف. -4 البقره، 157. -5 ر.ک: به خویی، البیان فى تفسیر القرآن، ص 200 -197، مولف محترم از شش نوع سخن گفته است. -6 ر.ک: غفاری، در اسارت فى‌علم الدرایه، ص -42 ؛43 شانه‌چی، علم‌الحدیث، ص 182.
روزنامه رسالت

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
No image

قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلّى اللّه علیه و آله):«اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.»

پیامبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله) فرمود: «براى شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود.» (جامع احادیث الشیعه ، ج 12، ص 556)
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
Powered by TayaCMS