مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
خانه
درباره ما
تماس با ما
جستجو
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
جستجو
موضوعات
منو
اطلاع رسانی های علمی
معرفی کتاب
تاریخ
تبلیغ
تعلیم و تربیت
حدیث
دین
سیاسی
قرآن
مدیریت
فلسفه
اهل بیت
مهدویت
آداب و احکام اصناف
عمومی
فقه
اخلاق
مجموعه پرسش ها و پاسخ های دانش آموزی
مطالب نقد شده
نقد فیلم و سینما
نقد فیلم
معارف فیلم
تاریخ سینمای ایران
سینمای ایران
سینمای جهان
اندیشه
تلویزیون
مصاحبه ها
علمی
مذهبی
زندگی نامه
سیاسی
اجتماعی
اخلاقی
نشست ها وهمایش ها
معرفی نرم افزار
معرفی نشریات
معرفی مراکز پژوهشی
زندگی نامه
یادداشتها
بانک پژوهشگران وفرهیختگان
زندگی نامه فرهیختگان
معرفی پژوهشگران
اخبار
فرهنگی
حوزه و دانشگاه
اعتقادی
سیاسی
اجتماعی
جامعه
اخبار عمومی
خبرگزاری ها
معرفی سایت ها
پایگاه های علمی
پایگاه های مذهبی
پایگاههای عقائد
پایگاههای فرهنگی
پایگاههای جامع موضوعات
پایگاههای اندیشمندان اسلامی
پایگاه های پاسخ گویی به سوالات
پایگاه های پاسخ گویی به احکام شرعی
پایگاه های تاریخی
پایگاه های آموزشی
اطلاعیه
بانک محتوای تبلیغ
محتوای تبلیغی
سیره اهل بیت علیهم السلام
تربیت در قرآن
شرح جامع نهج البلاغه
مشاوره اسلامی
خانواده
پاسخ به شبهات
اخلاق
حکایات
منبرهای شما
معارف نهج البلاغه
نهج البلاغه
اخلاق وتربیت اسلامی
اخلاق اسلامی
تربیت اسلامی
معارف اسلامی
حلال و حرام
قرآن شناسی
مباحث تفسیری
معرفت در اسلام
ویژگی ایمان ومؤمن
مصادیقی از سبک زندگی اسلامی
علل وعوامل ترس از مرگ
شیطان از منظرقرآن و روایات
دین وجامعه دینی
دنیاو آخرت
تعاون و بررسی مسأله اعانه
توبه و امید به مغفرت
اهتمام به عمر انسان در اسلام
خداشناسی
امامت و ولایت
خطبه فدکیه و فضایل حضرت زهرا (س)
ویژگی های انتظارو عصر ظهور
زیارت و توسل
شرح خطبه قاصعه
فضایل پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)
سیره معصومین (ع)
محبت اهل بیت (ع)
مقامات اهل بیت (ع)
ویژگی ولایت اهل بیت (ع)
راه توشه عاشورائیان
روضه ها
ذکر مصیبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
ذکر مصیبت فاطمه الزهراء سلام الله علیها
ذکر مصیبت امیرالمومنین علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن مجتبی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام
ذکر مصیبت امام سجاد علیه السلام
ذکر مصیبت امام باقر علیه السلام
ذکر مصیبت امام صادق علیه السلام
ذکر مصیبت امام موسی علیه السلام
ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام
ذکر مصیبت امام جواد علیه السلام
ذکر مصیبت امام هادی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن عسکری علیه السلام
ذکر مصیبت متفرقه
آموزش تبلیغ
آموزش فن خطابه
آموزش کلاسداری
روش بیان احکام
سیره تبلیغی علماء وارسته
سیره تبلیغی معصومین
کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ
مقالات اخلاق و آداب در تبلیغ
مهارت های آموزش معارف اسلامی
روش تحقیق و منبع شناسی
ویژه نامه ها
ویژهنامه دهه آخر صفر
ویژهنامه محرم
ویژه نامه ماه رجب
رمضان؛ماه نیایش ودعا
اطلاعیه
احادیث موضوعی
عبرهای نجات بخش
سعادت در زیادها
شقاوت در زیادها
سخنرانی ها
سخنران ها
سخنرانی موضوعی
بانک مقالات
نوع مقاله
پژوهشی
نشریات
پاسخ به سوالات
احکام
احکام
جنبشهای معنوی نوپدید
سبک زندگی اسلامی
تربیت دینی
تاریخ
اسلام
ایران
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
تاریخ انقلاب
سیاسی
تاریخ اسلام
اسلام
ایران
تاریخ انقلاب
علوم سیاسی
اجتماعی
زن و خانواده
فرهنگی
ارتباطات
جامعه شناسی
روانشناسی
پیشوایان معصوم
حدیث
فقه
اعتقادی
اخلاق
اندیشه ها و مکاتب
رذایل
فضائل
مبانی علم اخلاق
نامه های اخلاقی
پند و اندرز
حکایات
مدیریت
مدیریت و فقه اسلامی
خلاصه کتب مدیریت
مدیریت اسلامی
آینده پژوهی
مدیریت آموزشی
مدیریت زمان
اقتصاد
فرق و مذاهب
فرق شیعی
فرق غیر شیعی
ادیان
ابراهیمی
غیر ابراهیمی
علوم قرآنی
علوم حدیث
فلسفه
محض
مضاف
فلسفه اسلامی
کلام
اسلامی
جدید
فقه و اصول
حقوق
منتخب نشریات
ارتباطات
فصل نامه تربیت تبلیغی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره اول فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره دوم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره سوم و چهارم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره پنج و شش فصل نامه تربیت تبلیغی
فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصلنامه مطالعات معنوی
شماره اول فصل نامه مطالعات معنوی
شماره دوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره سوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره چهارم و پنجم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره ششم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره هشتم و نهم فصلنامه مطالعات معنوی
شماره دهم فصلنامه مطالعات معنوی
فصل نامه سبک زندگی
علوم تربیتی
آئین دوست یابی
خانواده
پرسش و پاسخ
تقویم عبادی
اعمال شب
اعمال شبانهروز
ولادت
شهادت
اعمال ماه ها
اعمال روز
اعمال ماه محرم
اعمال ماه رمضان
اعمال ماه شعبان
اعمال ماه رجب
چند رسانه ای
آلبوم تصاویر
علماء
شخصیتهای برجسته
اماکن
رهبران دینی
انقلاب
جبهه و جنگ
مقاومت
مناسبتها
آرشیو فیلم
سخنرانی
مداحی
مذهبی
آرشیو صوت
مداحی
مذهبی
سخنرانی
علمی
مولودی
اخلاقی
مرثیه
ادعیه
متفرقه
قرآن
معرفی نرم افزار
احادیث
سخنوری
آیات قرآن
صبر
کمک کردن
اخلاق و رفتار
اعمال دینی
فرهنگ علوم انسانی و اسلامی
اقتصاد
اقتصاد خرد
اقتصاد کلان
اقتصاد مالی و بخش عمومی
اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی
اقتصاد توسعه
اقتصاد اسلامی
اقتصاد و ریاضی
تجارت بین الملل
مکاتب اقتصادی
پول و بانکداری
علوم تربیتی
تکنولوژی آموزشی
تحقیقات آموزشی
فلسفه تعلیم و تربیت
علوم کتابداری و اطلاع رسانی
روانشناسی تربیتی
مشاوره و راهنمایی
کودکان استثنایی
مدیریت آموزشی
برنامه ریزی درسی
پیش دبستانی و دبستان
مدیریت
مدیریت صنعتی
مدیریت تحول
فرهنگ سازمانی
مدیریت استراتژیک
نظریه های مدیریت
مدیریت منابع انسانی
مدیریت عمومی
مبانی سازمان و مدیریت
مدیریت بازرگانی
مدیریت دولتی
مدیریت رفتارسازمانی
مدیریت فرهنگی
روانشناسی
روانشناسی عمومی
روانشناسی بالینی
روانشناسی رشد
روانشناسی شخصیت
روانشناسی فیزیولوژیک
روانشناسی یادگیری
روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی اجتماعی
آسیب شناسی روانی
روان سنجی
روان شناسان نامدار
فرا روانشناسی
بهداشت روان
منطق
ارتباطات
جامعه شناسی
ادبیات فارسی
ادبا و نویسندگان
بلاغت
نظم
نثر
تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
فلسفه تاریخ
علوم سیاسی
مسائل ایران
اندیشههای سیاسی
روابط بینالملل
ادبیات عرب
ادیان و فرق
ادیان ابراهیمی - یهودیت
ادیان ابراهیمی - مسیحیت
ادیان غیرابراهیمی
فقه و اصول
فلسفه
فلسفه علم
فلسفه اسلامی
فلسفه غرب
فلسفه اخلاق
کلام
کلام اسلامی
کلام جدید
قرآنپژوهی
انسان شناسی
پیامبر شناسی
امام شناسی
هستی شناسی
معاد شناسی
خدا شناسی
قصص و تاریخ
اخلاق
احکام و فقه
علوم قرآنی
تاریخ تفسیر و مفسران
تاریخ قرآن
علوم حدیث
درایه حدیث
پیش زمینه حدیث
اصطلاحات حدیث
رجال
اخلاق
فضائل
رذائل
عرفان
نظری
عملی
فرق و مذاهب
خوارج (غیرشیعی)
تصوف (غیرشیعی)
اصحاب حدیث (غیرشیعی)
اشاعره (غیرشیعی)
ماتریدیه (غیرشیعی)
وهابیت (غیرشیعی)
غلات (غیرشیعی)
سایر فرق اهل سنت
معتزله (غیرشیعی)
مرجئه (غیرشیعی)
مشترک
کیسانیه (شیعی)
اثنا عشریه (شیعی)
زیدیه (شیعی)
اسماعیلیه (شیعی)
واقفیه (شیعی)
غالیان (شیعی)
بهائیت (شیعی)
اهل حق (شیعی)
نصیریه (شیعی)
سایر فرق شیعی
اصول فقه
فقه
عبادات
معاملات
ملحقات
حقوق
آیین دادرسی
جرم شناسی
حقوق بشر
مالکیت فکری
حقوق بینالملل
حقوق عمومی
حقوق جزا و جرمشناسی
حقوق خصوصی
ویترین
یادداشتها
تست
ابزارهای تبلیغاتی نهضت عاشورا
10 اردیبهشت 1387, 0:0
ابزارهای تبلیغاتی نهضت عاشورا
زینب کبری (س) در مقاطع زمانی و مکانی مختلف با خطابه های آتشین و خارق العاده خود آنچنان در راستای ابلاغ پیام عاشورا گام نهاد که همگان را به حیرت وا داشته است . سخنان این بانوی با عظمت در مواجهه با عبیدالله ابن زیاد و یزید ابن معاویه و در دفاع از حرم رسول خدا کم نظیر و بلکه در نوع خود بی نظیر است. اهمیت تبلیغ و احیای امور دینی اهمیت احیای مکتب اهل بیت علیهم السلام مسأله ای بسیار مهم است و در سخنان بزرگان دین و روایات و احادیث ائمه معصومین(ع) نیز بر این امر تأکید شده است. همچنانکه در حدیثی امام صادق علیه اسلام فرمودند: "فأحیوا امرنا فرحم الله من احیی امرنا." "پس امر (امامت) ما را زنده بدارید. خداوند رحمت کند کسی را که امر و راه ما را احیا کند" 1 از امام رضا علیه اسلام نیز حدیث دیگری در این باب وارد شده که حضرت می فرمایند: "خدا رحمت کند بنده ای را که امر ولایت ما را زنده بدارد" 2 علاوه بر اینکه احیای مکتب و خط فکری تشیع همواره مورد توجه ائمه معصومین(ع) بوده است، نهضت پر عظمت امام حسین (ع) نیز به عنوان نقطه عطفی در تاریخ شیعه در این میان جایگاهی بس پر اهمیت و ویژه داشته است. به طوری که توجه به زنده نگاه داشتن و رساندن پیام قیام عاشورا در گفتار و سیره عملی ائمه اطهار(ع)،علما و بزرگان مشهود و آشکار است. تأکید بر عزاداری سید الشهدا (ع)، زیارت آن حضرت، التزام عملی معصومین (ع)در سوگواری بر امام حسین (ع) و روایاتی که در این خصوص نقل شده همگی نشان از اهمیت این مقوله دارند. امام رضا علیه اسلام در حدیثی می فرمایند: " کسی که یاد کند مصیبت های ما را و بگرید و بگریاند برای آنچه که بر ما وارد شده، روز قیامت در درجه ما خواهد بود... و کسی که بنشیند در مجلسی که در آن امر ما زنده می شود، نمی میرد دل او در روزی که دل ها می میرد" 3 همچنین در جایی دیگر از حضرت صادق علیه السلام نقل شده است که فرمودند: "نفس کشیدن کسی که برای ظلم وارد شده بر ما غمگین باشد، تسبیح است و مهموم بودن او برای ما عبادت است." 4 در روایتی از امام رضا علیه اسلام نیز اینچنین آمده است: " ....... اگرمی خواهی برای چیزی گریه کنی، بر حسین بن علی گریه کن .......و اگر دوست داری که در درجات بهشت با ما اهل بیت باشی، برای حزن و اندوه ما غمگین باش و در شادی و فرح ما خوشحال و فرحناک باش" 5 احادیثی و روایاتی که ذکر شد، به علاوه بسیاری از سخنان معصومین علیهم السلام که در کتب متعدد و معتبر روایی آمده است، بر مسأله جایگاه نهضت و شهادت امام حسین (ع) نگاهی ویژه دارند و به واقع این تأکیدات نشان از لزوم احیا و تبلیغ پیام های قیام عاشورا دارد.در این بین برپایی و اقامه عزای سید الشهدا(ع) ابزار تبلیغاتی قدرتمندی است و در قالب آن می توان حقایق و معارف حسینی را بازگو نمود. جایگاه تبلیغ در قرآن تبلیغ معارف و رسالت های الهی در قرآن نیز مورد توجه قرار گرفته است، خداوند در قرآن کریم می فرماید:" الذین یبلغون رسالات الله و یخشونه و لایخشون احداّ الا الله و کفی بالله حسیبا" "(پیامبران پیشین) کسانی بودند که تبلیغ رسالت های الهی می کردند و تنها از او می ترسیدند و از هیچ کس جز خدا واهمه نداشتند و همین بس که خداوند حسابگر است." 6 در آیه نهم سوری اعلی نیز خدای متعال می فرماید:"فذکر ان نفعت الذکری." "پس به آیات الهی خلق را اگر سودمند باشد متذکر ساز." 7 آیه 54 سوره نور نیز بر این موضوع تأکید دارد آنجا که می فرماید: "و ما علی الرسول الا البلاغ المبین" "بر رسول (وظیفه ای ) جز ابلاغ رسالت نیست" 8 قرآن کریم در جایگاه های دیگر نیز مسأله تبلیغ را بیان کرده است و آن را از مهمترین وظایف انبیاء الهی ذکر می کند. در حقیقت ترویج و گسترش معارف الهی تنها با بهره گیری از ابزارها و شیوه های تبلیغاتی صحیح امکان پذیر است و به همین دلیل است که در قرآن و روایات و احادیث این مقوله جایگاه خاصی دارد. نقش زینب (س) در ابلاغ پیام عاشورا حال که تا حدودی جایگاه مسأله تبلیغ در اسلام و مکتب تشیع روشن شد می توان به بررسی ابزارهای تبلیغاتی قیام عاشورا پرداخت. به تحقیق می توان گفت روش های احیاء و تبلیغ نهضت امام حسین (ع) بسیار کارآمد و مؤثر بوده اند و گواه ما براین مدعا تأثیراتی است که این قیام بر جامعه آن روز گذارده است. بهره گیری از این شیوه ها و ابزار های پیام رسانی و تبلیغ نیازمند انسانهایی توانمند و آشنای به معارف الهی و مکتب اسلام است که حضرت زینب کبری (س) از جمله این افراد است. البته به رغم اینکه نقش حضرت امام زین العابدین علیه السلام در این زمینه به عنوان امام معصوم در جایگاه نخست قراردارد در این جایگاه به ابزار های تبلیغاتی حضرت زینب کبری پرداخته شده است. زینب کبری (س) در مقاطع زمانی و مکانی مختلف با خطابه های آتشین و خارق العاده خود آنچنان در راستای ابلاغ پیام عاشورا گام نهاد که همگان را به حیرت وا داشته است . سخنان این بانوی با عظمت در مواجهه با عبیدالله ابن زیاد و یزید ابن معاویه و در دفاع از حرم رسول خدا کم نظیر و بلکه در نوع خود بی نظیر است. این بانوی برگزیده اسلام توانست با ابزارها و شیوه های گوناگون و علم و شناخت بی کران خود به بهترین نحو از حرکت برادر خود امام حسین (ع) دفاع کند، تا آنجا که حضرت سجاد علیه السلام زبان به مدح عقیله بنی هاشم گشوده و می فرماید: "انت بحمد الله عالمه غیر معلمه، فهمه غیر مفهمه........." " ای عمه تو به حمد الهی دانشمندی هستی که نزد کسی تعلیم ندیده ای و دانایی هستی که نزد کسی نیاموختی "9 ابزار های تبلیغ حال با این اوصاف به بررسی ابزارهای تبلیغاتی زینب کبری در این نهضت بزرگ می پردازیم. *خطابه یا سخنرانی مهمترین سخنرانیهای حضرت زینب (س) در کوفه و در شام با حضور عبید الله ابن زیاد یزید ابن معاویه ایراد شده است. این خطبه ها نیز دارای ابعاد مختلفی هستند که هر یک از این ها راهکاری جداگانه برای پیام آور نهضت کربلا در تبلیغ بوده است. فصاحت و بلاغت ازجمله القاب آن حضرت "الفصیحه و البلیغه " بوده است. از بشیر بن خذیم اسدی در کتاب لهوف درباره خطبه زینب کبری (س) در کوفه نقل شده است: " نظرت الی زینب بنت علی .. کانها تفرغ من لسان امیر المومنین.. .." "در آن روز به زینب دختر علی علیه السلام نگریستم، زیرا هرگز زنی را سخنگو تر و زبان آور تر و ناطق تر از او ندیدم، گویا به زبان پدرش امیر مومنان سخن می گفت همانا او همراه با اشاره دست به مردم فرمود: ساکت شوید! ناگاه نفس ها در سینه حبس شد و زنگ های کاروان از حرکت ایستادند...." 10 سخنان زینب (س) به قدری محکم و بلیغ و شیوا بوده که تعجب همه حاضران را برانگیخته است، لذا در روایت آمده هنگامیکه مردم از استماع سخنان آن حضرت منقلب شده بودند، پیرمردی را دیدند که گریه می کرد و مکرر می گفت:" پدر و مادرم به فدایتان، پیران شما بهترین سالخوردگان و بانوان شما بهترین زنان هستند" 11 از همین رو بسیاری از علما و بزرگان، کلام زینب کبری را شبیه ترین سخنان به منطق علی (ع) می دانند، و این در حالی است که امیر مومنان علی (ع) خود فرمود: " انّا لامراء الکلام." "ما (اهل بیت) امیران سخن و گفتار هستیم." 12 کلام اعجاز انگیز و سراسر فصاحت و بلاغت زینب کبری (س) نشان از عظمت این بانوی بزرگ اسلام دارد و در حقیقت کلام وی همچون کلام دیگر معصومین در جانها اثر می کرد و دل ها را شیفته خود می ساخت، همچنانکه سخنان حماسی حضرت زینب (س) در حضور ابن زیاد وی را چنان به خشم آورد که گفت: " این زن سجع گوی و شاعر است و پدرش هم شاعر و سجع باف بود. زینب (س) فرمود: ای پسر زیاد! زن را با شعر و سجع چه کار است، من از این کار رویگردانم ولی این سخن از سینه پر آشوبم برخاست "13 تبیین مظلومیت امام حسین و یاران زینب کبری (س) در بسیاری از سخنان خود با بیان روشن و واضح مظلومیت اهل بیت (ع) را در واقعه کربلا بازگو نمود. حضرت در جمع مردم کوفه اینگونه می فرماید: " وای بر شما ای مردم کوفه! آیا می دانید چه دلی از رسول خدا خراشیدید و چه جگری از او شکافتید، و کدام پرده نشینان عصمت را از پرده بیرون افکندید؟ آیا می دانید چه خونی از پیامبر بر زمین ریختید و چه حرمتی از او هتک نمودید؟"14 و در جای دیگر می فرماید: " چگونه لکه ننگ ریخته شدن خون پسر خاتم پیامبران و معدن رسالت و سید جوانان اهل بهشت را پاک خواهید کرد" 15 این سخنان حضرت در حقیقت دارای دو جنبه است، ابتدا اینکه شایستگی و جایگاه آل الله را در میان مسلمین یاد آوری می کند و این تأکید و یاد آوری است که در جنبه ای دیگر می تواند ابعاد ظلم و ستمی که بر آنان وارد شده را مشخص سازد. این بانوی نمونه در ابتدای خطابه خود در بین مردم کوفه نیز می فرماید: " ای مردم کوفه! ای اهل فریب و خدعه، آیا بر ما می گریید؟ هنور چشم های ما گریان است و ناله های ما خاموش نگردیده است..... شما با این گناه عظیم عهد و پیمانتان را با پیامبر از بین بردید" 16 در مجلس یزید حضرت باز هم به این مسأله می پردازد و به یزید ملعون چنین خطاب می کند: " ای پسر آزاد شدگان! آیا از عدل است که زنان و کنیزان خود را پشت پرده جای دهی ولی دختران رسول خدا (ص) را اسیر نموده و حرمت آنها را از بین ببری ؟" 17 افشای ماهیت حکومت بنی امیه یکی دیگر از موضوعاتی که در سخنان حضرت زینب (س) به خوبی مشاهده می شود، افشای فساد و اعمال ستمکارانه و استبداد حکومت یزید و دستگاه خلافت است. حضرت دراین راستا خطاب به یزید می فرماید: " ای یزید، آرام باش ! مگرفراموش کرده ای که خداوند می فرماید: آنان که به راه کفر رفتند، گمان نکنند مهلتی به آنان دهیم به حال آنها بهتر خواهد بود، بلکه مهلت برای امتحال است تا به سرکشی خود بیفزایند و آنان را عذابی خوارکننده است" 18 حضرت با استناد به این آیه قرآن حرکت در جهت کفر را مسیر اصلی حکومت بنی امیه ذکر کرده است، همانگونه که تاریخ نشان می دهد بنی امیه و به ویژه یزید بن معاویه به صورت علنی احکام اسلام را زیر پا می نهادند و به راحتی ظلم و ستم می کردند. زینب (س) در ادامه سخنانش بدین شکل یزید را مورد خطاب قرار می دهد: "شگفتا که حزب خدا و بزرگان دین به دست حزب شیطان و آزاد شدگان کشته شوند و دست نحس آنان به خون پاک ما آلوده شود. " 19 این کلام حضرت نیز روشن کننده جایگاه و شأن بنی امیه در نظر گاه اهل بیت است، آنچنانکه در این بخش از خطبه دستگاه حکومت یزید حزب شیطان نامیده شده است. علاوه بر این،استناد های زینب کبری (س) در اثنای سخنرانی و خطابه ، طعنه های هنرمندانه و عالمانه ای بر حکومت می زند، آنچنانکه ابتدا به آیه ای استناد کرده و سپس با شیوه ای زیبا دستگاه حاکمیت را در زمره مصادیق آیات می آورد که نمونه آن ذکر شد. افشاگری و معرفی ماهیت حقیقی حکمرانان دستگاه اموی، تنها شخص یزید را در برنمی گیرد، بلکه ابن زیاد نیز هنگامیکه به حضرت می گوید خداوند شما را رسوا کرد و دروغتان را آشکار نمود، این گونه پاسخ می شود که: " انما یفتضح الفاسق و یکذب الفاجر و هو غیرنا". "جز این نیست که فاسق و زشتکار رسوا می شود و نابکار و فاجر دروغ می گوید و او غیر از ماست" 20 بنابراین علاوه بر استفاده از قرآن ، سخنان خود حضرت نیز در آشکار سازی چهره واقعی حکومت نقشی مهم داشت. استناد به قرآن همانطور که گفته شد بهره گیری از آیات قرآن یکی از روش های تبلیغاتی زینب کبری (س) است که در ضمن خطبه های خود از آن استفاده می کند. این روش در سیره حضرت سجاد علیه اسلام نیز به خوبی مشاهده می شود، زیرا آن حضرت نیز در مقاطع مختلف حقایق آیات قرآن را تبیین می کرد و از آن در راستای تبلیغ اهداف نهضت امام حسین (ع) بهره می گرفت. حضرت زینب (س) در مجلس یزید پس از حمد و ثنای الهی سخن خود را با آیه ای از قرآن آغاز می کند که ناظر بر همین مسأله است و به واقع با اشاره به این آیه اوج زشتی و وقاحت این رفتار بنی امیه با فرزندان رسول خدا را نشان می دهد. حضرت به این آیه اشاره می نماید: "ثم کان عاقبه الذین أساؤا السؤی أن کذبوا بآیات الله و کانو بها یستهزؤن" "عاقبت آنان که کار زشت کردند این بود که آیات خدا را تکذیب نمودند و آن را به مسخره گرفتند" 21 مقام و جایگاه شهدای قیام عاشورا نیز با اشاره به آیه 10 سوره روم به وسیله زینب (س) معرفی می شود،آنجا که به این آیه استناد می کند: " هرگز مپندارید آنان که در راه خدا کشته شده اند، مرده اند، بلکه زنده اند و نزد خدا روزی می خورند" 22 *تحقیر دشمن و حفظ کرامت اهل بیت از جمله روش های زینب کبری (س) در نهضت عاشورا حفظ کرامت نفس در برابر دشمن به ظاهر پیروز و کوچک شمردن و تحقیر دشمنان اهل بیت در پیشگاه مردم است. حضرت در مجلس یزید در اثنای خطبه ای مفصل خطاب به یزید می فرماید: " انی لاستصغر قدرک و استعظم تقریعک" "من تو را کوچک می شمارم و بسیار سرزنش و توبیخ می نمایم " 23 حضرت بار دیگر یزید را اینگونه مورد خطاب قرار می دهد: "أمن العدل یابن الطلقاء تحذیرک إماءک و نسائک و سوقک بنات رسول الله سبایا." "ای پسر آزاد شدگان آیا از عدل است که زنان و کنیزان خود را پشت پرده جای دهی ولی دختران رسول خدا را اسیر نموده و آبرو و حرمت آنها را از بین ببری"24 اصطلاح "یابن الطلقاء"در اینجا اشاره دارد به ماجرای فتح مکه،در این واقعه پس از اینکه معاویه و دیگران به خانه ابوسفیان پناه بردند، رسول خدا فرمود: اینها را آزاد کنید اینها برده هایی اند که ما آزاد کردیم. بنابراین حضرت می خواهد یزید را متوجه این مسأله کند که پدر و پدر بزرگ و خاندان یزید آزاد شده دست رسول خدا هستند و جایگاه آنان با شأل والای فرزندان رسول خدا قابل مقایسه نیست. به خاطر همین ماجرای مکه بود که ابوسفیان و خاندانش "طلقاء" به معنی آزاد شدگان نام گرفتند و حضرت زینب با این کلام حقارت دشمن را نشان می دهد چرا که این موضوع در کلام حضرت امیر المومنین نیز سابقه داشته است. 25 سراسر خطبه های زینب (س) پس از واقعه کربلا کرامت و بزرگواری است و این حفظ کرامت است که به رسوایی دشمن می انجامد. همچنانکه حضرت انتظار دلسوزی و رحمت از فرزند مادری ناپاک را بیهوده می داند و می فرماید: " چگونه می توان به دلسوزی و مهربانی کسی که مادرش جگر پاکان را دریده و گوشتش از خون شهیدان روییده است ، چشم امید داشت"26 *صبر و استقامت در مسیر الهی استقامت و صبر همواره یکی از راه های نیل به اهداف بزرگ بوده است و درآیات و روایات مختلف این مسأله یادآوری شده است. صبر بر سختی ها و پیش آمدها در مسیر یک هدف الهی تضمین کننده تحقق اهداف متعالی است و انبیاء و اولیای الهی برای ادای رسالت خود از این ابزار به خوبی بهره جسته اند در حدیثی آمده است که امام صادق علیه اسلام فرمود: " هر مومنی که گرفتار گردد و صبر کند بر آن ، برای او مانند اجر هزار شهید است. "27 و در جایی دیگر از رسول خدا نقل شده است که فرمودند: " صبر 3 دسته است : صبر بر مصیبت، صبر بر طاعت و صبر در برابر گناه کردن. " 28 قرآن مجید نیز استقامت در راه خدا را شایسته بشارت فرشتگان خدا دانسته و می فرماید: " ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزل علیهم الملائکه....." " آنان که گفتند پروردگار ما الله است و در این راه استقامت کردند فرشتگان بر آنان نازل می شوند که نترسید و غمگین نباشید و بشارت باد بر شما آن بهشتی که به شما وعده داده شده است" 29 و یا اینکه می فرماید: " استعینوا بالصبر و الصلوه ..." "از صبر و نماز یاری جویید..." 30 بنابراین صبر پیشه کردن و استقامت ورزیدن عبادتی ارزشمند و موجب پیروزی انسان در ابتلائات و مصایب و امتحانات است. حضرت زینب کبری (س) نیز در زمره بزرگترین صابران به شمار می رودو با بهره گیری از این فضیلت اخلاقی توانست در آزمون های الهی پیروز و موفق باشد. صبر در برابر مصیبت های وارد شده بر امام حسین (ع) و یارانش در روز عاشورا و پس از آن استقامت کردن در برابر ظلم و جور دشمن و تحمل اسارت و اتفاقاتی که در کوفه و شام رخ داد از جمله ویژگی های بارز این بانوی نمونه خاندان عصمت و طهارت است. از همین روست که زینب (س) را شریک برادر در جمیع مصایب دانسته اند و از قول آن بانوی صابره گفته اند: " سأصبر حتی یعجز الصبّر عن صبری." "تا آنجا صبر می کنم که خود صبر نیز از نوع صبر من عاجز بماند. " 31 در حقیقت صبر در برابر ناملایمات و مصایب را شاید بتوان بارزترین ویژگی حضرت زینب (س) در قیام حسینی دانست که همگان بر آن اقرار کرده اند و نگاهی بر اتفاقات رخ داده گویای این مطلب است. *عواطف انسانی در طول تاریخ و بعد از واقعه عاشورا، یکی از مهمترین ابزار های موجود برای ابلاغ پیام های این نهضت استفاده از عواطف انسانی و عزادارای و سوگواری در مصیبت های سالار شهیدان بوده است، به گونه ای که معارف و آموزه های بلند دینی از مجرای این سوگواری ها در عمق جان مردم نفود کرده است و شیوه ای متعالی برای زنده نگه داشتن یاد و نام و آرمان های نهضت حسینی بوده است. تاکید ائمه معصومین بر سوگواری و گریه بر سید الشهدا (ع) نیز گواهی بر این مدعاست و به واقع گریه و ماتم برای حسین (ع) فریاد مظلومیت حق و عدالت است. همچنانکه بسیاری از انقلاب ها و نهضت های دینی نیز از دل همین عزاداری ها شکل گرفته است. در حدیثی از امام صادق (ع) نقل شده است: " هر جزع و گریه ای مکروه است مگر جزع و اشک ریختن بر حسین (ع)" 32 حضرت در حدیث دیگری می فرمایند: " گریه نکند بر حسین مگر اینکه خدا رحمت کند او را پیش از آنکه اشک از چشم او جاری گردد" 33 "باکیه" به معنی بسیار گریه کننده یکی از القاب زینب کبری (س) است. گریه ها و ندبه های زینب (س) علاوه بر اینکه امری عاطفی بوده است، در جایگاهی بالاتر ماهیت سیاسی داشته و بدینوسیله است که در جایگاه های متعدد یاد و نام حسین (ع) و مکتب الهی اش را زنده می کند. به طور کلی معصومین (ع) بر این مسأله اهتمام داشته اند و حزن و اندوه خود را در ماتم سید و سالار شهیدان به طرق مختلف نشان می دادند. بینش سیاسی آن حضرت در مسأله سوگواری بر سید الشهدا(ع) آنجا مشخص می شود که زینب(س) در آستانه ورود به مدینه دستور می دهد:" محمل ها را سیاه پوش کنید تا مردم بدانند ما در مصیبت و عزاداری فرزندان فاطمه زهرا (س) به سر می بریم" 34 و همین کار باعث می شود اهل مدینه مراسم سوگواری پر سوز و گدازی در هنگام ورود اهل بیت به این شهر برگزار کنند که در تاریخ از آن یاد شده است. هنگامیکه در بازار کوفه سر بریده ابا عبدالله الحسین (ع) را بر روی نیزه می گردانند حضرت در برابر این حرکت وحشیانه از شدت مصیب سر بر چوبه محمل می کوبد به حدی که خون از پیشانی مبارکشان جاری می شود. 35 نا له های جان گداز زینب کبری (س) در قتلگاه نیز در تاریخ به عنوان فریاد مظلومیت اهل بیت ثبت شده است و دل هر انسانی را به درد می آورد. محدث قمی در نفس المهموم می گوید: " زینب (س) از یزید اجازه گرفت تا برای حسین ( ع) مجلس ماتم بر ا کنند، اهل بیت (ع) در منزلی به نام دارالحجاره هفت روز مجلس سوگواری بر پا کردند و هر روز جمع بی شماری از زن های شام با آن ها در سوگواری شرکت می کردند و ( آثار این عزاداری ها چنان بود که)مردم قصد می کردند به قصر یزید هجوم برند و او را بکشند و مروان از این قصد آگاه شد و به یزید گفت: مصلحت تو نیست که اهل بیت حسین (ع) را در شام نگهداری،آن ها را به حجاز بفرست و از همین رو یزید و سایل سفر آن ها را آماده کرد و آنان را به مدینه فرستاد."36 سند تاریخی مذکور نشان از تأثیر این سوگواری ها در جامعه آن روز دارد و در نگاهی کلی می توان ادعا کرد اثرات و نتایج قیام عاشورا ریشه در ابلاغ پیام ها و احیای صحیح این نهضت از سوی زینب کبری (س) و دیگر اهل بیت (ع) دارد، چرا که اگر این تبلیغ ها و یادآوری ها نبود حقایق عاشورا در سرزمین کربلا باقی می ماند و پیغام های الهی و معنوی آن در دل مکر و فریب و نیرنگ بنی امیه دفن می شد. بخش عظیمی از تاریخ نهضت امام حسین (ع) از طریق اهل بیت (ع) حفظ و ثبت شده و اگر تلاش و فداکاری َآنان نبود خون شهدای کربلا ثمر نمی داد. *زینب کبری (س) در مکتب عاشورا به تاریخ بشریت درس فداکاری ، صبر، استقامت، شهامت، شجاعت و معرفت داد و محکم و استوار از آرمان های امام حسین (ع) که همان آرمان های پیامبر (ص) و اسلام بود، دفاع کرد و در این راه همه سختی ها را بر جان خرید. شجاعت زینب (س) بود که دشمنان را به زانو در آورد و کلام رسا و اشک های پر معرفت او کشتی نهضت حسینی را به ساحل مقصود نشاند. جایگاه زینب کبری (س) را چگونه می توان شناخت، او که در عظمت وبزرگواریش ائمه معصومین و جانشینان خداوند بر روی زمین زبان به سخن گشودند و هر گاه یادی از حسین ( ع) شده نام او نیز درخشیده است. زینب (س) پیام آور بزرگ عاشورا بود و آنچه امروز از حسین ( ع) در قلب های انسان ها ثبت شده، حاصل تحمل رنج ها و مصایب و مبارزات این بانوی بزرگوار اسلام است. پی نوشت: 1-وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی ، ج 10 ص 392 2-معانی الاخبار، شیخ صدوق، ص 180 3-البکاء للحسین، سید محمد حسن میر جهانی ، ص47، عیون اخبار الرضا، شیخ صدوق، ج2 ، ص 264 4-البکاء للحسین، ص 49، بحار الانوار، ج 44، ص 275 5-البکاء للحسین، ص 61 ،عیون اخبار الرضا، ج2 ، ص 268 6-سوره احزاب ، آیه 39 7-سوره اعلی، آیه 9 8-سوره نور ، آیه 54 9-خصائص زینبیه، سید نور الدین جزایری ، ص79، احتجاج، طبرسی، ص166 10-اللهوف علی قتلی الطفوف، سید بن طاووسَ، ترجمه علیرضا رجالی تهرانی، ص 194 11-خصائص زینبیه، ص 113 12-نهج البلاغه، ترجمه سید جعفر شهیدیَ، خطبه 233 13-الارشاد ، شیخ مفید، ترجمه محمد باقر ساعدی خراسانی، ص473 14-لهوف، ص196 15-همان ص196 16- همان ص 194 17-همان ص 236 18-همان ص 236 ،آل عمران، آیه 178 19-همان ص 240 20-همان ص210 21-همان ص 236 ، روم ، آیه 10 22-همان ص 238، 23-همان ص 240 24-همان ص236 25-نهج البلاغه، نامه 28 26-نفس المهموم، شیخ عباس قمی ، ترجمه محمد باقر کمره ای، ص 403 27-اصول کافی، ترجمه محمد باقر کمره ای ، ص 280 28-همان ص 278 29-سوره فصلت، آیه 30 30-سوره بقره، آیه 45 31-خصائص زینبیه، ص 246 32-البکاءللحسین، ص 51، امالی شیخ طوسی ص 161 33-البکاء للحسین ص 86، کامل الزیارات ، ابن قولویه ص101 34-خصائص زینبیه،ص210 35-بحار الانوار، ج 45، ص 114 36-نفس المهموم، ص 410 نویسنده: حامد علی اکبرزاده انتهای پیام/
زینب کبری (س) - نهضت عاشورا - ابزارهای تبلیغاتی - اهمیت تبلیغ و احیای امور دینی
ابزارهای تبلیغاتی نهضت عاشورا
نظر خود را بنویسید!
در حال حاضر هیچ نظری برای این مقاله وجود ندارد.
برای درج نظر خود درباره
ابزارهای تبلیغاتی نهضت عاشورا
فیلدهای زیر را پر کنید.
نظر شما
عنوان
امتیاز
-
1
2
3
4
5
نظر شما
اطلاعات شما(اختیاری)
نام شما
آدرس شما
پست الکترونیک
جستجو
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
منتخب نشریات
اردیبهشت 94
تاریخ اسلام
جدیدترین ها در این موضوع
رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران
در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزشهای اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهمالسلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شدهاند با تلاشهای خود سعی بر بیارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
30 خرداد 1403, 15:48
تبیین و ضرورتشناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری
در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مسالهی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری
در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
دختر در آینه تعامل با پدر
یهود از پیامبری حضرت موسی علیهالسلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیهالسلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
30 خرداد 1403, 15:47
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل
با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
30 خرداد 1403, 15:47
پر بازدیدترین ها
اگر والدین به فرزندان ستم کنند فرزندان چطور برخورد کنند، بطوری که هم موجب ناراحتی آنها نشود و هم بتوانند آنها را امر به معروف و نهی از منکر کنند، و اگر نصیحت تأثیر نداشت چطور باید با آنها برخورد کرد؟
24 آبان 1393, 14:10
تعاون (همدلی، همکاری)
24 آبان 1393, 14:7
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران
این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نمودهاند.
4 تیر 1390, 0:0
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن
قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
11 دی 1396, 13:58
نحوه های مختلف شـروع کلاس توسط مربی
در این بخش "شـروع ها" در جهت آموزش کلاسداری مطرح می شود.
4 خرداد 1394, 17:28
سایت های پژوهشکده باقرالعلوم
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان
پژوهه تبلیغ
Powered by
TayaCMS