دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

بر سر دو راهی‌ها چه می‌کنيد؟

No image
بر سر دو راهی‌ها چه می‌کنيد؟

زهرا اجلال

«و إِن تُطِعْ أكْثر من فِي الأرْضِ يضِلُّوك عن سبِيلِ‌الله إِن يتّبِعُون إِلاّ الظّنّ وإِنْ هُمْ إِلاّ يخْرُصُون (116 /انعام)». با رسيدن كارت دعوتي از طرف يكي از دوستان به يك ‌ميهماني دعوت شده بودم... از شكل و شمايل و تجملات كارت معلوم بود چه‌قدر براي تداركات و ظواهر ميهماني هزينه كرده‌اند. روز موعود فرا رسيد و من هم آماده براي حضور در ميهماني... تا دم در مجلس رسيدم ديدم بله... از همون ‌ميهماني‌هايي است كه هميشه مي‌ترسيدم بر سر دو راهي در شركت كردن در آن و شركت نكردنش بمانم... چند دقيقه‌اي مكث كردم... گفتم برمي‌گردم... در كشاكش با خودم بودم كه يك دفعه يكي از دوستانم كه خيلي هم با او رودر بايستي داشتم و خيلي خودش را تافته جدا بافته مي‌دانست رسيد... تا منو ديد گفت بالاخره بزرگ شدي و تو اين مجالس راهت دادن... بالاخره از انزوا دراومدي و لبخند تمسخرآميزي به من زد و گفت: چرا وايسادي بيا بريم تو ديگه... منم كه مي‌خواستم جلوي حداقل اين يك مورد كم نيارم با اعتماد به نفس بالا گفتم باشه بريم... و داخل رفتم و با صحنه‌هايي كه تا به آن روز فقط شنيده بودم، رو‌به‌رو شدم... همه نوع گناهي مهيا بود... اسراف و تجملات و ريخت و پاش كه ديگر گناه كوچكش بود... با صداي مادرم براي نماز صبح بلند شدم... صورتم پر از عرق شده بود... خداي من... خواب بود... يك لحظه سر جايم نشستم و با خودم مرور كردم... چه شرايط سختي... چه دو راهي پيچيده‌اي... مخصوصاً براي من جوان كه نمي‌خواهم جلوي كسي كم بيارم...

چه‌قدر سخت است تنها ماندن...

جرقه‌اي در ذهنم روشن شد... جرقه‌اي كه مي‌تواند تنها دلخوشي در دوراهي‌هاي تاريكي براي تنها ماندن باشد... وإِن تُطِعْ أكْثر من فِي الأرْضِ يضِلُّوك عن سبِيلِ‌الله إِن يتّبِعُون إِلاّ الظّنّ وإِنْ هُمْ إِلاّ يخْرُصُون (116 /انعام) براي رفتن به خيلي از جاها و همراه شدن با اكثريتي كه معلوم نيست عاقبت با آنها بودن چه خواهد بود؛ از جشن تولد، جشن نامزدي، عروسي و ميهماني‌هاي شبانه‌اي با شرايط خاص گرفته تا كنسرت‌هاي موسيقي آن‌چناني، اين آيه مي‌تواند راهگشايي براي درماندن در دو راهي رفتن يا ماندن باشد... حواسمان به اين فرمان باشد؛ اگر بيشتر مردم روى زمين را فرمان ‌برى، تو را از دين خدا به بيراهه مى‌برند. در دين خدا و شناخت حق و پايبندى واقعى به ارزش‌ها شمار جمعيت را ملاك و معيار قرار ندهيم. چرا كه ممكن است اكثريت در گمراهي باشند و اقليتى در راه حق و عدالت و حقيقت. اين نكته را اگر عقلاً هم بخواهيم نگاه كنيم، همين پاسخي را خواهيم گرفت كه شرع به ما مي‌دهد. (تفسير نمونه ذيل آيه مورد نظر) با اين توصيفات تا به حال در شرايطي قرار گرفته‌ايد كه بخواهيد با اكثريت گمراهي و تاريكي همراه شويد؟ چه واكنشي از خود نشان داده‌ايد؟ يا اگر در آينده در چنين شرايطي قرار بگيريد عكس‌العمل و تصميمتان را چگونه پيش‌بيني مي‌كنيد؟

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

انسان‌های بی‌چشم و رو

انسان‌های بی‌چشم و رو

گربه تا زمانی که گرسنه است، دور و بر صاحبش می‌گردد‌، به چشم و دست او می‌نگرد و میومیوکنان خواهان لقمه‌ای است؛
No image

ویژگی های انسان های پاک سیرت

متن سخنرانی ویژگی های انسان های پاک سیرت در موضوع ویژگی های ایمان و مؤمن در این بخش قرار دارد.
جهل چيست؟ جاهل کيست؟

جهل چيست؟ جاهل کيست؟

جهل و ناداني در مقام نظر و عمل بزرگ‌ترين مصيبت بشر است؛ چرا که همه بدبختي‌هاي بشر در دنيا و آخرت ريشه در جهالت انسان دارد.
Powered by TayaCMS