دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تاثیر بازى در درمان کودک بیمار

تاثیر بازى در امور درمانى کودک به اثبات رسیده و از چند جنبه مطالعه شده است 1 ؛- تطابق با شرایط فعلى 2- کاهش اضطراب ناشى از انجام آزمایشات و اقدامات تشخیصى و پرستارى 3- آماده شدن براى بسترى شدن 4- راهى درست براى نشان دادن احساسات درونی...
No image
تاثیر بازى در درمان کودک بیمار
تاثیر بازى در درمان کودک بیمار تاثیر بازى در امور درمانى کودک به اثبات رسیده و از چند جنبه مطالعه شده است 1 ؛- تطابق با شرایط فعلى 2- کاهش اضطراب ناشى از انجام آزمایشات و اقدامات تشخیصى و پرستارى 3- آماده شدن براى بسترى شدن 4- راهى درست براى نشان دادن احساسات درونی. به دلیل اهمیتى که بازى درمانى دارد لازم است در بیمارستان در طول مدت بسترى کودک ، محلى مناسب جهت بازى پیش بینى گردد و همراه با سایر فعالیت هاى روزانه، ساعاتى براى بازى در نظر گرفته شود و والدین باید تشویق شوند پس از ترخیص، زمینه را در منزل براى بازى کودکان خویش فراهم نمایند تا از این طریق هم نیاز کودک و هم رضایت خاطر آنان فراهم گردد و باید توجه کرد که مسائلى چون بى تحرکی، تحریکات بیش از حد محیطى از جمله ترس و اضطراب مانع از انجام بازى به صورت مطلوب خواهد شد و بازى یک وسیله تخلیه هیجانات است و التیام دهنده مشکلات کودک و یک کانال ارتباطى میان کودک و فرد درمانگر است . از طریق استفاده از وسایل مختلف که براى انجام اقدامات به کار برده مى شود، کودک تحمل بیشترى پیدا نموده و راحت تر قبول مى کند و همچنین برخى از اقدامات را روى عروسک یا اسباب بازى مورد علاقه اش انجام مى دهد. بازى درمانى از سال 1900 به بعد مورد استفاده قرار گرفته است. بازى درمانى داراى چهار ویژگى است؛1 - بخشى از مداواست و اصولا استفاده از وسایل طبى مثل سرنگ و دستگاه فشارخون، خود نوعى بازى است 2- بازى توسط والدین شروع مى شود و بعدا به وسیله کودک ادامه داده شده و شکل دیگرى پیدا مى کند 3- اگر چه گاهى در بازیها پرخاشگرى و عصبانیت مشاهده مى شود، مى توان از طریق شادمان کردن ،‌ خنده و تفریح، کودک را آرام نمود 4- والدین یا پرستاران در آماده سازى کودک جهت اقدامات تشخیصى ، درمانى ، ابتدا از ‌طریق بازى وارد مى شوند ولى به تدریج فعالیت‌ها جنبه آموزشى و آماده سازى پیدا مى نمایند و کودک، رویدادهایى که در اثر اقدامات و رویه هاى تشخیصى پیش خواهد آمد مثل احساس سرما ، گرما و غیره را یاد مى گیرد .احساسات کودک ناشى از بسترى شدن باید بررسى شود تا شرایطى فراهم گردد که کودک بتواند تجارب خود مانند درد را ابراز نماید و براى سازگارى با شرایط جدید به او کمک شود .
روزنامه رسالت

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

هرم غذایی جدید چگونه است؟

هرم غذایی جدید چگونه است؟

با توجه به ناکارآمدی رژیم‌های غذایی لاغری سنتی و مخاطره‌آمیز بودن رژیم‌های غذایی جدید مانند برنامه غذایی اتکینز، افرادی که قصد لاغر شدن دارند، چه باید بکنند؟
No image

نقـش تربیتـی خانـواد‌ه

No image

ابراز وجود

بعضی‌ها به گونه‌ای رفتار می‌کنند که انگار حقّی بر فضایی که اشغال کرده‌اند ندارند. بعضی‌ها طوری حرف می‌زنند که انگار قصدشان این است که صدایشان را نشنوید. بعضی‌ها طوری رفتار می‌کنند که انگار حق زندگی کردن و موجودیت داشتن را به خود نمی‌دهند.
آداب تربیتی پس از تولد

آداب تربیتی پس از تولد

تربیت اساسی ترین مسأله انسان است که بدون آن به سعادت دنیا و آخرت نایل نمی گردد. معصومین علیهم السلام همچنان که در سایر ابعاد زندگی، چراغ هدایت پیروان خود بوده اند در زمینه تربیت نیز بهترین و مطمئن ترین الگویند. این مقاله بر آنست تا نکاتی از دفتر زرّین دیدگاهها و سیره تربیتی یکی از آن بزرگواران یعنی امام باقر علیه السلام به پیروان آن حضرت تقدیم نماید.
No image

شرط بقای نعمت

Powered by TayaCMS