دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تشکیلات قضایی دیوان بین المللی دادگستری

No image
تشکیلات قضایی دیوان بین المللی دادگستری

تشكيلات قضايي ديوان بين المللي دادگستري،قضات ديوان، دادگاه و شعب ديوان

نویسنده : محمد مهدی حکیمی

1- قضات دیوان

دیوان هیأتی مرکب از 15 قاضی است که نباید دارای تابعیت مشابهی باشند.

قضات دیوان، مأموران دولتی نیستند تا تابع مقررات و دستورات کشورهای خود باشند و به خاطر همین برای تضمین استقلال آنها، مزایا و مصونیت هایی مثل مأموران دیپلاماتیک برای آنها قائل شده اند و لذا قضات دیوان از مزایا و مصونیت های دیپلماتیک برخوردارند و تمام وقت در خدمت دادگاه هستند، مگر آن که در مرخصی باشند یا نتوانند در سر خدمت حاضر شوند. ( ماده 19 اساسنامه دیوان ).

کسانی که اکثریت آراء مجمع عمومی و شورای امنیت را احراز کرده باشند به عضویت دیوان انتخاب می شوند.

مطابق ماده 9 اساسنامه مجمع عمومی و شورای امنیت در انتخاب قضات باید دو معیار را ملاک عمل قرار دهند:

1- افراد مورد نظر از میان اشخاصی انتخاب می شوند که از اعتبار معنوی قابل ملاحظه ای درکشور خود برخوردارند و دارای مشاغل مهم و بالاترین پست های قضایی بوده و یا حقوقدانان و متخصصان حقوق بین الملل هستند که این افراد از افراد صاحب نظر در رشته حقوق بین الملل باشند ( ماده 2 و 3 اساسنامه دیوان ).

2- ترکیب دادگاه باید به نحوی باشد که قضات دیوان، نمایندگان تمدن های مهم و بزرگ بشری باشند و نظام های مهم حقوقی و سیستم های عمده حقوقی دنیا در آن نمایندگی داشته باشند.( ماده 9 اساسنامه ).

قضات دیوان اصولاً نباید هیچ گونه فعالیت شغلی دیگری داشته باشند ولذا قضات دیوان نمی توانند هیچ گونه فعالیت سیاسی یا اداری دیگر را عهده دارشوند و یا به شغلی اشتغال ورزند که جنبه حرفه ای داشته باشد ( ماده 16 اساسنامه ).

همچنین آنها نمی توانند در هیچ دعوایی سمت نماینده یا وکیل را داشته باشند و همچنین هیچ قاضی نمی تواند در قضیه ای رأی بدهد که قبلاً مشاورت، وکالت یا نمایندگی یکی از طرفین دعوا را در آن پرونده عهده دار بوده است و یا عضو دادگاه داخلی و یا بین المللی و یا هیأت تحقیق راداشته باشد و یا به هر عنوان دیگر مداخله نموده اند، شرکت نمایند ( ماده 17 اساسنامه).

برای جلوگیری از اعمال فشار سیاسی بر روی قضات دیوان، هیچ قاضی را نمی توان از کار برکنار کرد و این قضات غیر قابل عزل هستند، مگر در صورتی که سایر قضات دادگاه به اتفاق آراء رأی دهند که دیگر آن عضو، واجد شرایط مقرر نیست و صلاحیت خود را از دست داده است. ( ماده 18 اساسنامه ).

برای تشکیل جلسات دیوان، حضور حد اقل 9 قاضی ضروری است و حد نصاب 9 قاضی کافی خواهد بود. ( بند 3 ماده 25 اساسنامه ).

قضات دیوان برای 9 سال توسط مجمع عمومی و شورای امنیت انتخاب می شوند[1] و انتخاب مجدد آنها بدون مانع است.

2- انواع شعب دیوان :

الف- شعبه اختصاری :

به موجب ماده 29 اساسنامه این شعبه تشکیل می شود و این شعبه متشکل از 5 قاضی است که سالیانه انتخاب می شوند و بیشتر به منظور رسیدگی سریعتر از رسیدگی های معمولی، در نظر گرفته شده است و این شعبه تا کنون هر ساله مرتباً تشکیل شده است.

ب- شعبه فرعی معمولی :

ماده 26 اساسنامه دو نوع شعبه دیگر را پیش بینی کرده است که یکی شعبه فرعی معمولی دائمی است. این شعبه متشکل از سه قاضی یا بیشتر است و گاهی اوقات برای رسیدگی به بعضی از مسائل خاص شکل می گیرد؛ اساسنامه، دعاوی مربوط به کار، مسائل مربوط به حمل و نقل و ارتباطات را به عنوان مثال ذکر می کند.

ج- شعبه خاص :

دیوان به موجب بند 2 ماده 26 اساسنامه می تواند شعبه ای ایجاد نماید تا در مورد مسائل خاص رسیدگی نماید. ترکیب چنین شعبه ای با موافقت دولت های طرفین اختلاف شکل می گیرد.[2]

3- رئیس و نایب رئیس دیوان :

دیوان دارای یک رئیس و یک نائب رئیس است که برای مدت 3 سال توسط قضات دیوان انتخاب می شوند و انتخاب مجدد آنها مجاز است. ( ماده 21 اساسنامه ) اعلام ختم رسیدگی به دعاوی هم با رئیس دیوان است . ( ماده 54 اساسنامه ).

یکی دیگر از موارد کار دیوان که معمولاً از طریق رئیس دیوان انجام می شود، تعیین سر داور یا تعیین داورانی است که طبق قرارداد، طرفین باید انتخاب نمایند و در صورت عدم انجام این کار در یک مهلت زمانی معین، از طرف هر یک از آنها انتخاب داوران براساس قرارداد و یا از طریق دیوان یا معمولاً از طریق رئیس دیوان انجام می شود.[3]

مقاله

نویسنده محمد مهدی حکیمی
جایگاه در درختواره حقوق بین الملل عمومی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
No image

قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلّى اللّه علیه و آله):«اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.»

پیامبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله) فرمود: «براى شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود.» (جامع احادیث الشیعه ، ج 12، ص 556)
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
Powered by TayaCMS