دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

هجرت گروهی طلاب از قم

هجرت گروهی، ضعف‌های فردی را جبران می‌کند و باعث هم‌افزایی توانمندی‌ها، افزایش انگیزه‌ها و خلاقیت و ابتکار می‌شود. این شیوه از هجرت با محوریت افراد شاخص چنین حسنی را دارد که دانش آموختگان حوزوی از پیشرفت تحصیلی باز نمانند و جلو هجرت دیگر طلاب را هم به سمت قم بگیرد.
هجرت گروهی طلاب از قم
هجرت گروهی طلاب از قم

نویسنده: حبیب الله اسداللهی

از تحولات حوزه‌های علمیه بعد از انقلاب اسلامی افزایش کمی طلاب است؛ ولی آمارها از کمبود روحانی در مناطق مختلفی از کشور حکایت دارد. بسیاری از مناطق شهری، روستایی و عشایری به جز ایام موسمی تبلیغی همچون ماه رمضان و دهه اول محرم از حضور تبلیغی روحانیون محروم‌اند. طرح‌های سازمان‌های متولی امر تبلیغ مانند «طرح هجرت» نیز به‌رغم موفقیت نسبی، هنوز نتوانسته این کاستی را رفع کند. یکی از علت‌های مهم این ناتوانی، بی‌رغبتی بسیاری از دانش‌آموختگان حوزه برای هجرت از قم است که زاییده عوامل مختلفی است.

کاستی‎های مهارتی، ضعف‌های شخصیتی، مشکلات انگیزشی و بینشی، شرایط فرهنگی و امکانات مناطق، زمینه‌های مساعد زیستی و معنوی در شهر قم، سیاست‌های مراکز اعزام مبلغ و همراهی نکردن همسر و فرزندان از عواملی است که انگیزه هجرت دانش آموختگان حوزه را از قم کاهش می‎دهد. چاره‎جویی برای این عامل‎ها به رفع محرومیت‎های تبلیغی کشور کمک می‎کند.

 چه‎بسا هجرت فردی طلاب به معضلات فردی، انگیزشی، آموزشی، اقتصادی و خانوادگی نیز بینجامد؛ اما «هجرت گروهی با محوریت نخبگان علمی، فرهنگی و تبلیغی» گره بخش اعظمی از این مشکلات را خواهد گشود. امروزه ده‌ها مدرسه علمیه، پژوهشگاه، مؤسسه فرهنگی و مانند آن در قم وجود دارد. هر کدام از آن‎ها نیز به تربیت نیرو با بهره‎گیری از افراد توانمند برای اهداف خود همت گمارده‎اند. سؤال این است ‎که اگر همین مجموعه‌ها ـ با هر هدف ارزشمندی که دارند ـ در هر یک از مراکز استان‌ها توزیع شوند آیا از اهداف خود باز می‌مانند؟ به نظر می‌رسد این تجمع نامتوازن مراکز جریان‎ساز فرهنگی، علمی و اجتماعی در شهر قم به اختلال در تبلیغ گسترده دین دامن زده است. امروزه در دوران انقلاب اسلامی، همه این سرزمین حریم اهل‌بیت، (علیهم‌السلام)  است؛ بنابراین برای دستیابی به اهداف والای معنوی و علمی باید به جای جای ایران اسلامی نگاهی ویژه داشت.

هجرت گروهی، ضعف‌های فردی را جبران می‌کند و باعث هم‌افزایی توانمندی‌ها، افزایش انگیزه‌ها و خلاقیت و ابتکار می‌شود. این شیوه از هجرت با محوریت افراد شاخص چنین حسنی را دارد که دانش آموختگان حوزوی از پیشرفت تحصیلی باز نمانند و جلو هجرت دیگر طلاب را هم به سمت قم بگیرد. بهتر از آن، برکات فراوانی برای مردم مناطق دارد. برنامه‎ریزی مناسب با این رویکرد، بخش‌های فراوانی از مناطق «شهری، روستایی و عشایری» استان‎ها را از معارف دینی و خدمات اجتماعی برخوردار خواهد کرد. بیفزاییم که برساخت رسانه‌ای از تنبلی و بیهودگی روحانیون در قم با حضور میدانی در مناطق از بین خواهد رفت. این حضور جمعی، بازنمایی درستی از فعالیت‌های علمی، تبلیغی و حتی خدمات اجتماعی روحانیون در سطح اذهان جامعه پدید خواهد آورد. این وجه تعاملی پایدار آثار مثبت ارتقای معیشت دانش‎آموختگان حوزه را نیز در پی می‎آورد. برآمد دیگر نیز حل مشکل احساس تنهایی و غربت خانواده‌های روحانیون است؛ ضمن آن‎که ظرفیت‌های علمی، فرهنگی و معنوی همسران آنان نیز در ارتقای فرهنگی استان‌ها تأثیر دوچندانی خواهد گذاشت.

باید توجه داشت که این شیوه هجرت به معنای از دست رفتن مرکزیت حوزه علمیه قم نیست. با زمان‌بندی مناسب، مراکز و گروه‌های مختلف مدتی از مأموریت خود را در استان‏ها  می‌گذرانند. گروه افزون بر رسالت‌‏های علمی و پژوهشی خود به امور تبلیغی و خدمات اجتماعی در شهرها و روستاها نیز می‌پردازد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
No image

قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلّى اللّه علیه و آله):«اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.»

پیامبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله) فرمود: «براى شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود.» (جامع احادیث الشیعه ، ج 12، ص 556)
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
Powered by TayaCMS