دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت‌الله ‌العظمی سبحانی؛ اجرای امر به معروف و احکام آن، فردی نیست

No image
آیت‌الله ‌العظمی سبحانی؛ اجرای امر به معروف و احکام آن، فردی نیست
آیت الله العظمی سبحانی با اشاره به مظهر غفاریت و رحیمیت خداوند و اجرای احکام به دستور او گفت: کسی اجرای احکام می‌کند که قدرت داشته باشد و اجرای امر به معروف و احکام آن، فردی نیست، بلکه وظیفه حکومت اسلامی است که از روی حکمت و قدرت آن را در جامعه پیاده کند.
به گزارش ایسنا به نقل از مرکز خبر حوزه، این استاد حوزه در تفسیر سوره رعد که در ایام ماه مبارک رمضان در مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی (حجتیه) برگزار می‌شود با بیان آداب اسلامی وارده در قرآن کریم اظهار داشت: وقتی روز قیامت انسان متقی را وارد محشر می‌کنند، ملائکه به آنها سلام می‌کنند و این گفتار به ما می‌آموزد که اول باید سلام کرد.
وی افزود: زندگی شرقی ما بسیار با ارزشمندتر از زندگی ماشینی غرب است، زیرا فرهنگ غرب، بسیار بی‌رحم است و کانون خانواده و احترام به همدیگر در آن جامعه معنا ندارد.
وی صبر را پایه همه عبادت‌ها بیان کرد و افزود: سلام و سلامتی از آن اهل بهشت است که در سایه صبر و استقامت پدید خواهد آمد و ملتی که صابر است قطعاً موفق خواهد بود.
این استاد حوزه با استفاده از آیات قرآن کریم، بر حفظ مرزهای اسلامی تاکید و خاطرنشان کرد: کشورهای اسلامی دارای مرز مشخصی هستند و نباید مشرکان از آن مرزها وارد شوند و ضرر برسانند باید مرزبانانی باشند تا از مرزها نگهداری کنند.
سبحانی با اشاره به ارتباط صبر و مرزداری، تصریح کرد: مرزبان حایل شرک و اسلام است و هر لحظه ممکن است این شخص مورد هجوم دشمن واقع شود و کسی می‌تواند در این مرز ایستادگی کند که اهل صبر و استقامت باشد.
این استاد حوزه افزود: قرآن کریم جامعه سالم را جامعه‌ای می‌داند که در میان آنها مهر و مودت باشد و افراد به همدیگر علاقمند و زندگی آنها به هم پیوسته باشد.
وی خاطرنشان کرد: اسلام در صدد است جامعه‌ای بسازد که اعضای آن نسبت به همدیگر مهربان و علاقمند باشند بنابراین کسانی که مواد مخدر در جامعه پخش می‌کنند افرادی هستند که کمبود دارند و آنان از رحمت خداوند بدورند.
سبحانی، عواقب قطع رحم را بالاتر از پیمان شکنی دانسته و گفت: هر جا که خداوند از بشر پیمان گرفته اگر پیمان شکنی کند نشانه بی‌شخصیتی اوست، زیرا انسان باشخصیت، سخن خود را عوض نخواهد کرد.
 
منبع:  www.isna.ir

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
دنیاشناسی در نهج البلاغه

دنیاشناسی در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام به خانه یکی از یاران خویش به نام علاءبن زیاد وارد شد. وقتی خانه بسیار پر زرق و برق او را دید، فرمود: «با این خانه وسیع در دنیا چه می کنی، در حالی که در آخرت به آن نیازمندتری. آری، اگر بخواهی می توانی با همین خانه به آخرت برسی! اگر در این خانه بزرگ از مهمانان پذیرایی کنی، به خویشاوندان با نیکوکاری بپیوندی

پر بازدیدترین ها

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
آفرینش انسان در نهج البلاغه

آفرینش انسان در نهج البلاغه

سپس از روح خود در آن دمید، پس به شکل انسان هشیارى در آمد که به تحرک برخاسته و ذهن و فکر و اعضاى خود را به خدمت مى‏گیرد، و از ابزار جابجائى استفاده مى‏ کند، حق و باطل را مى ‏شناسد، و از حواس چشیدن و بوئیدن و دیدن برخوردار است معجونى است با سرشتى از رنگهاى مختلف و اشیاى گرد آمده که برخى ضد یکدیگر بوده و برخى با هم متباین هستند، مانند: گرمى و سردى، ترى و خشکى، بدحالى و خوش حالى.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آغاز سخن درباره آفرینش جهان(نهج‌البلاغه)

آغاز سخن درباره آفرینش جهان(نهج‌البلاغه)

کوتاه سخن این که افعال خداوند از افعال بندگان به کلّى جداست زیرا او با علم به مصالح و مفاسد اشیا و آگاهى بر نظام احسن آفرینش و قدرت تامّ و کاملى که بر همه چیز دارد، با قاطعیّت اراده مى کند و بدون هیچ تزلزل و تردید و اندیشه و تجربه، موجودات را لباس وجود مى پوشاند. هم در آغاز آفرینش چنین است و هم در ادامه آفرینش.
دنیاشناسی در نهج البلاغه

دنیاشناسی در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام به خانه یکی از یاران خویش به نام علاءبن زیاد وارد شد. وقتی خانه بسیار پر زرق و برق او را دید، فرمود: «با این خانه وسیع در دنیا چه می کنی، در حالی که در آخرت به آن نیازمندتری. آری، اگر بخواهی می توانی با همین خانه به آخرت برسی! اگر در این خانه بزرگ از مهمانان پذیرایی کنی، به خویشاوندان با نیکوکاری بپیوندی
Powered by TayaCMS