دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

خشم

امام علی(ع): عقلي كه در زنجير خشم و شهوت باشد، از حكمت سودي نمي‏برد
خشم
خشم

قال علي(ع): «غير منتفع بالحكمة، عقل مغلول بالغضب و الشّهوة»
حضرت علي (ع) فرمودند: «عقلي كه در زنجير خشم و شهوت باشد، از حكمت سودي نمي‏برد.» (الحياة، ترجمه احمد آرام، ج‏1، ص305)

منظور حدیث اين است كه عقل و خردی كه بيمار به خشم و خواهش آن باشد، علم او سودی ندارد، بلكه ضرر و زيان دارد، چنان‌كه مؤاخذه عالم بر گناه و عصيان بیشتر از مؤاخذه جاهل نادان است.
غضب حالتی در نفس است كه كارهای معمولی يا غير منتظره آن را به‌وجود می‏آورد و باعث می‏شود عقل از حالت تعادل خود بيرون آيد. انسان خشمناك راه درست را نمی‏شناسد و بر فكر و اراده خود تسلط ندارد و در نتيجه، ذهن مختل می‏شود و اعضای بدن‏ برای خراب‌كاری و انتقام آماده می‏شود.[1]
بقراط که از پزشکان و فیلسوفان مشهور یونان باستان بود، در مورد خشم می‌‌گوید: "من از کشتی‌ای که دچار طوفان‌های سخت شده امیدوارترم تا شخص غضبناک؛ زیرا کشتی را ناخدایان با لطایف‌الحیل نجات می‌دهند، اما نفس وقتی غضبش شعله‌ور گردید، امید حیله بر او نیست."[2]

فواید خشم
حد اعتدال خشم مطلوب است، بلکه حقیقتاً غضب نیست؛ اگر این قوه در آدمی نبود، در برابر ناملایمات طبیعت دفاع نمی‌کرد و از بسیاری کمالات باز می‌ماند. بنابراین آن‌ها که گمان می کنند نابود کردن کلی قوه خشم و غضب از کمالات نفس است، این خود خطایی بزرگ است. جهاد با دشمنان دین و حفظ نظام و جان مال و ناموس و جهاد با نفس که بزرگ‌ترین دشمن انسان است، صورت نمی‌گیرد جز به‌واسطه قوه غضب.[3]
امام علی (ع) فرمودند:
«پیامبر اکرم به‌خاطر دنیا به خشم نمی‌آمد، اما هرگاه برای حق غضبناک می‌شد، احدی را نمی‌شناخت و غضب او تسکین نمی‌یافت تا یاری حق نمی‌کرد.»[4]

خشونت‌هاي مثبت‏[5]
در برابر ظلم‏، كفر، شرك‏، انحراف، بي‌تفاوتي و تن‌پروري، فساد و در برابر منافقين.
افراط در خشم
همان‌طور که بارها گفته شده، مرز صحیح در هر چیزی اعتدال و میانه‌روی در آن و دوری کردن از افراط و تفریط است، همان‌گونه که تفریط در قوه غضب منجر به آسیب است، افراط نیز آن را به نابودی سوق می‌دهد.
پیامبر اکرم در باب افراط در خشم می‌فرماید:
«الْغَضَبُ‏ يُفْسِدُ الْإِيمَانَ كَمَا يُفْسِدُ الْخَلُّ الْعَسَلَ»
خشم، ايمان را تباه می‏سازد، چنان كه سركه، عسل را تباه می‏گرداند.»[6]
و لم ار في الاعداء حين اختبرتهم‏
عدوّا لعقل المرء اعدی من الغضب[7]
يعنی در ميان دشمنان پس از امتحانی كه كردم، دشمنی سرسخت‏تر از خشم نديدم.

اسباب غضب
مهم‌ترين عوامل غضب وراثت و بيماري‌هاست، چيزهايی كه زمينه آن را فراهم می‏كند، بسيار است؛ از جمله مزاج عصبی و حالت‌هايی كه از خوردن غذاهای تند به‌وجود می‏آيد، هم‌چنين محيط و تربيت تأثير فراوانی در تشديد غضب دارد.[8] هم‌چنین حب نفس که از آن حب مال و جاه و شرف تولید می‌شود. این موارد چون در قلب فرد بزرگ است، اگر مانعی بر سر راه رسیدن به این‌ها ایجاد شود، فرد را خشمگین می‌کند.[9]

راه غلبه بر خشم
علمای اخلاق برای چاره غضب دو راه علمی و عملی ذكر كرده‏اند. راه علمي آن است كه بنده خدا در آيات و اخباری كه در مذمت غضب و خشم‏ و ستايش عفو و حلم و كظم غيظ وارد شده است تفكر كند و راه عملي آن است كه چون خشمگين شود، «اعوذ باللَّه من الشيطان الرجيم» بگويد و با آب سرد وضو بگيرد يا غسل كند و اگر ايستاده است بنشيند و اگر نشسته دراز كشد.[10]

[1]. مستغفرى، جعفربن محمد؛ مراغى، يعقوب و خليلى، محمد، روش تندرستى در اسلام/ترجمه طبّ‌النبي وطب‌الصادق عليهما‌السلام، 1جلد، مومنين، قم، چاپ سوم، 1381ش، صص156ـ157.
[2]. امام خمینی(ره) چهل حدیث، تهران، مؤسسه تنظیم نشر آثار امام، سال 1386، چاپ 39، ص134 به نقل از: ابن مسکویه، تهذیب‌الاخلاق و تطهیرالاعراق، چاپ مصر، ص162.
[3]. امام خمینی(ره) چهل حدیث، تهران، مؤسسه تنظیم نشر آثار امام، سال 1386، چاپ 39، صص134ـ135.
[4] نراقی، ملا احمد، معراج‎السعاده، قم، انتشارات قائم آل محمد، چاپ هفتم، ص187.
[5]. قرائتی، محسن، مجموعه فیش‌های تبلیغاتی 3، صص2-3
[6] شعيري، محمدبن محمد، جامع‌الأخبار (للشعيري)، 1جلد، مطبعة حيدرية، نجف، چاپ اول، بى‌تا، ص160.
[7] . مستغفرى، جعفربن محمد؛ مراغى، يعقوب و خليلى، محمد، روش تندرستى در اسلام/ترجمه طبّ‌النبي وطب‌الصادق عليهما‌السلام، 1جلد، مؤمنين، قم، چاپ سوم، 1381 ش، ص157.
[8]. مستغفرى، جعفربن محمد؛ مراغى، يعقوب و خليلى، محمد، روش تندرستى در اسلام/ترجمه طبّ‌النبي وطب‌الصادق عليهما‌السلام، 1جلد، مومنين، قم، چاپ سوم، 1381ش، ص157.
[9]. امام خمینی(ره) چهل حدیث، تهران، مؤسسه تنظیم نشر آثار امام، سال 1386، چاپ 39، صص142ـ143.
[10]. كلينى، محمدبن يعقوب، مصطفوى، سيدجواد، أصول الكافي/ترجمه مصطفوى، 4جلد، كتاب فروشى علميه اسلاميه، تهران، چاپ اول، 1369ش، ج‏3، ص412.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
Powered by TayaCMS