قال الصادق (علیه السلام):
«اَنتُم فِی الجَنّةِ فَاسئَلوُا اللهَ اَنْ لایُخرِجَکُم مِنها»
(بحارالانوار، ج 65، ص 102)
امام صادق (علیه السلام) فرمود:
«شما اهل بهشتید،(چون معتقد به ولایت اهل بیت هستید) پس دعا کنید که از بهشت بیرون نروید»
توضیح:
«بهشت و جهنم اخلاقی»
قرآن کریم حقیقت اخلاق بد و خوب را به بهشت و جهنم ارجاع داده است، باطن اخلاق بد، جهنم و حقیقت اخلاق خوب، بهشت است.
دیدگاه قرآن نسبت به بهشت و جهنم را میتوان چنین بیان کرد:
1- بهشت و جهنم موجود است؛
2- نه تنها در قیامت، بلکه هم اکنون نیز موجود هستند؛
3- نه تنها بهشت و جهنم هم اکنون موجودند، بلکه به انسان نزدیکترند؛
4- نه تنها نزدیکترند، بلکه از چیزهای دیگر به انسان نزدیکترند؛
5- حقیقت انسان را بهشت و جهنم تشکیل میدهد و هماکنون انسان در جهنم یا در بهشت به سر میبرد.
قرآن کریم درباره تکتک مراحل یاد شده گاهی به صورت «شاهد بازاری» و گاهی به صورت «پردهنشین» سخنی دارد؛
گاهی میفرماید: بهشت
«اعدت للمتقین»[1]
یا جهم و آتش
«اعدت للکافرین»[2]
یعنی بهشت و جهنم نه تنها هماکنون موجود است، بلکه هماکنون آماده است. گاهی از این مرحله بیپردهتر میگوید:
«وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِینَ»[3]
«بهشت برای مردان پرهیزگار آماده است»
گاهی ظریفتر از این میگوید:
«وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِینَ غَیْرَ بَعِیدٍ»[4]
نه تنها آماده شده و نزدیک است، بلکه تاکید کرده و چنین فرمود که بهشت گذشته از اوصاف قربآمیز خود، دارای وصف دیگری است که دور نیست.
و گاهی هم به عنوان «شاهد بازاری» میفرماید:
«فاما ان کان من المقربین* فروح و ریحان و جنة نعیم»[5]
خود مؤمن مقرب، روح و ریحان و بهشت نعیم است نه اینکه برای او روح و ریحان است؛ چنانکه در مورد مؤمنان آمده:
«هم دَرَجَاتٍ»[6]
خود آنان درجات هستند، نه اینکه برای آنان درجاتی است.
امام صادق (علیه السلام) می فرماید:
«اَنتم فِی الجَّنة فَاسئلوا الله اَنْ لایخُرجَکُم مِنها»
(بحارالانوار، ج 65، ص 102)
«شما اهل بهشتید، اکنون نیز در بهشت هستید (چون معتقد به ولایت اهل بهشت هستید) پس دعا کنید که از بهشت بیرون نروید»
منبع: جوادی آملی، عبدالله؛ مبادی اخلاق در قرآن، صص 171 – 168.
-
-
-
-
-
-