تمسخر
قال رسول الله(ص): «إِنَّ اللَّهَ ...کَتَمَ وَلِیَّهُ فِی خَلْقِهِ، ... وَ لَا یَزْرَأَنَّ أَحَدُکُمْ بِأَحَدٍ مِنْ خَلْقِ اللَّهِ،...»
قال رسولالله(ص): «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ کَتَمَ ثَلَاثَةً فِی ثَلَاثَةٍ، ... وَ کَتَمَ وَلِیَّهُ فِی خَلْقِهِ، ... وَ لَا یَزْرَأَنَّ أَحَدُکُمْ بِأَحَدٍ مِنْ خَلْقِ اللَّهِ، فَإِنَّهُ لَا یَدْرِی أَیُّهُمْ وَلِیُّ اللَّه؛ .
مسخره کردن عبارتست از نقل کردن گفتار، کردار، خلقت و اوصاف مردم با قول، فعل،اشاره و کنایه بر وجهى که سبب خنده دیگران شود و باعث عداوت یا تکبّر و حقیر کردن آن شخص است. شکّى نیست این عمل شیوه پستفطرتان است و صاحب این عمل از دین و ایمانبیخبر و از انسانیت دور است.[1] نکتهای که باید در مورد تمسخر به آن دقت کرد این است که تمسخر دیگران نه تنها گناه استهزا را در پی دارد، بلکه در دل خود غیبت را جای داده که خود گناه بزرگی است، حتی در مسخره کردن دیگران ممکن است تهمت و دروغ نیز وجود داشته باشد.
خداوند متعال علت نادرستی این عمل را این میداند که ممکن است فرد مورد تمسخر از نظر ایمان و تقوا در درجه بالاتری باشد؛ لذا میفرماید:
«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسى أَنْ یَکُونُوا خَیْراً مِنْهُمْ وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ عَسى أَنْ یَکُنَّ خَیْراً مِنْهُنَّ وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَکُمْ وَ لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإیمانِ وَ مَنْ لَمْ یَتُبْ فَأُولئِکَ هُمُ الظَّالِمُون»[2]
اى کسانى که ایمان آوردهاید! نباید گروهى از مردان شما گروه دیگر را مسخره کنند، شاید آنها از اینها بهتر باشند؛ و نه زنانى زنان دیگر را، شاید آنها بهتر از اینها باشند؛ و یکدیگر را مورد طعن و عیبجویى قرار ندهید و با القاب زشت و ناپسند یکدیگر را یاد نکنید، بسیار بد است که بر کسى پس از ایمان نام کفرآمیز بگذارید؛ و آنها که توبه نکنند، ظالم و ستمگرند.
ریشههاى تمسخر[3]
1 . ثروت؛ قرآن مىفرماید:
«وَیلٌ لِکلّ هُمَزة لُمَزة، الّذى جَمع مالا و عَدّده»[4]
واى بر کسىکه بهخاطر ثروتى که اندوخته است، در پیش رو یا پشتسر، از دیگران عیبجویى مىکند.
2. علم و مدرک تحصیلى؛ قرآن درباره این گروه مىفرماید:
«فَرِحوا بما عِندهم مِن العِلم و حاقَ بهم ما کانوا به یَستهزؤن»[5]
آنان به علمى که دارند شادند و کیفر آنچه را مسخره مىکردند، آنها را فراگرفت.
3. توانایى جسمى؛ کفّار مىگفتند:
«مَن اشدُّ مِنّا قُوّة»[6]
کیست که قدرت و توانایى او از ما بیشتر باشد؟
4. تفریح و سرگرمى
5. طمع به مال و مقام؛ گروهى، از پیامبراکرم(ص) درباره زکات عیبجویى مىکردند، قرآن مىفرماید:
«و منهم مَن یَلمزُک فى الصّدقات فان اعطوا منها رَضوا و ان لم یُعطوا منها اذا هم یَسخَطون»[7]
ریشه این انتقاد طمع است، اگر از همان زکات به خود آنان بدهى راضى مىشوند؛ ولى اگر ندهى همچنان عصبانى شده و عیبجویى مىنمایند.
6. جهل و نادانى؛ هنگامىکه حضرت موسى دستور کشتن گاو را داد، بنىاسرائیل گفتند: آیا ما را مسخره مىکنى؟ موسى(ع) گفت:
«أعوذُ باللّه ان اکونَ من الجاهلین»
به خدا پناه مىبرم که از جاهلان باشم. یعنى مسخره کردن برخاسته از جهل است و من جاهل نیستم.
درجات مسخره کردن[8]
هرچه مسخرهشونده مقدّستر باشد، استهزاى او خطرناکتر است. در قرآن مىخوانیم:
«اباللّه و آیاته و رَسولِه کُنتم تَستهزؤن»[9]
آیا خدا و آیات و رسول او را مسخره مىکنید.
پیامبر اکرم(ص) روز فتح مکه همه مشرکان را بخشید، جز کسانى که کارشان هجو و تمسخر بود.
در حدیث مىخوانیم: ذلیل کردن بنده مؤمنِ خدا، به منزله اعلان جنگ با خداست.[10]
عواقب تمسخر[11]
با توجّه به آیات و روایات، عواقب بدى در کمین مسخره کنندگان است، از جمله:
الف: در سوره مطففین مىخوانیم: کسانى که در دنیا مؤمنان را با لبخند و غمزه و فکاهى تحقیر کردند، در قیامت مورد تحقیر و خنده بهشتیان قرار خواهند گرفت؛ «فالیوم الّذین آمنوا من الکفّار یَضحَکون»[12]
ب: گاهى کیفر مسخرهکنندگان، مسخره شدن در همین دنیا است؛
«ان تَسخروا منّا فانّا نَسخرُ منکم کما تَسخرون»[13]
ج: روز قیامت براى مسخرهکنندگان روز حسرت بزرگى است؛
«یا حَسرَةً على العِباد ما یأتیهم من رسولٍ الّا کانوا به یَستهزؤن»[14]
د: در حدیث مىخوانیم: مسخرهکننده با بدترین وضع جان مىدهد؛
«ماتَ بِشَرّ مَیتَة»[15]
تمسخر و نابودی نعمتها
«و الذّنوب الّتى تزیل النّعم عصیان العارف، و التّطاول على النّاس و الاستهزاء بهم و السّخریّة منهم»[16]
گناهانى که نعمت را از بین مىبرند عبارتند از: معصیت کردن انسان خداشناس، گردنکشى بر مردم و مسخره کردن و ریشخند نمودن آنان.
پیامدهای تمسخر
آنچهاین عمل را به عنوان یک آسیب اخلاقى درنظام تعلیم وتربیت اسلامى منفورتر مىسازد، پیامدهاى نامطلوب آن است که احساس حقارت و خودکمبینى، ضعف پایههاى اعتماد به نفس، احساس گناه و شرمندگى، افسردگى و کنارهگیرى ازجامعه و... مىتواند از پیامدهاى این عمل زشت باشد و هر یک به تنهایى مىتواند زندگى را به شدت مختل و تعادل فرد را ازبین ببرد.[17]علاوه بر آن تمسخر و استهزا، محبّت و صمیمیت را از بین مىبرد و کینه و دشمنى راجایگزین آن مىکند.