دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

خلود در جهنم و بهشت

امام صادق (علیه السلام) فرمود: «اهل آتش در آتش جاودانه می مانند؛ چون نیت تبهکاران و دوزخیان این بود که هر اندازه که در دنیا بمانند، گناه کنند...» (اصول کافی، ج 2، ص 85 ، ح 5)
خلود در جهنم و بهشت
خلود در جهنم و بهشت

قال الصادق (علیه السلام):

«اِنّما خُلِّدَ اَهلُ النّار فِی النّارِ لِاَنَّ نِیّاتَهُمْ کانَتْ فِی الدّنیا اِنْ خُلّدوُا فیها اَنْ یَعصُوا الله اَبَداً...»

(اصول کافی، ج 2، ص 85 ، ح 5)

امام صادق (علیه السلام) فرمود:

«اهل آتش در آتش جاودانه می مانند؛ چون نیت تبهکاران و دوزخیان این بود که هر اندازه که در دنیا بمانند، گناه کنند...»

توضیح:

«خلود در جهنم و بهشت»

خدا عده‌ای را به جهت کفر، شرک و نفاق، در دوزخ ابدی و برخی دیگر را به جهت ایمان در بهشت مخلد می‌داند. این اصل قرآنی است و درباره اهل بهشت سوال برانگیز نیست که چگونه انسان مؤمن در مدت کوتاهی در دنیا با ایمان و عمل صالح به سر می‌برد و برای ابد در بهشت خلد، جاودان است. چون بهشت براساس فضل و لطف الهی است و این مشکلی ندارد که ذات اقدس اله تفضل کند و در قبال عمل محدود، پاداش نامحدود عطا کند.

ولی مسئله کیفر سؤال برانگیز است که چگونه انسان کافر، مشرک یا منافقی که در مدت کوتاه عمر دنیایی به تبهکاری تن در دهد، در قیامت برای همیشه و ابد کیفر می‌بیند.

از امام صادق (ع) سوال شد: چگونه مردانی که در دنیا با عمر محدود گناه کردند در دوزخ به شکل نامحدودی کیفر می‌بینند؟ آن حضرت در پاسخ فرمود:

« اِنّما خُلِّدَ اَهلُ النّار فِی النّارِ لِاَنَّ نِیّاتَهُمْ کانَتْ فِی الدّنیا اِنْ خُلّدوُا فیها اَنْ یَعصُوا الله اَبَداً وَانّما خُلّد اَهل الجنّة فی الجَنّةِ لِانّ نِیّاتَهُم کانَت فِی الدّنیا اِن لو بَقوا فیها اَن یُطیعُوا الله اَبَداً، فَبِالنّیّاتِ خُلّدَ هؤلاءِ وَهؤلاءِ. ثُمّ تَلا قَولَهُ تَعالی: قُل کُلٌّ یَعمَلُ عَلی شاکِلَتِهِ قال: عَلی نِیّتِهِ»[1]

چون نیت تبهکاران و دوزخیان این بود که هر اندازه که در دنیا بمانند، گناه کنند و از طرفی خداوند هم براساس نیت، کیفر می‌دهد، نه صرف عمل خارجی. درباره بهشتی‌ها نیز چنین است؛ یعنی درباره بهشتی‌ها فرمود: چون قصد آنان این بود که هر اندازه در دنیا بمانند، اطاعت کنند.

    منبع: جوادی آملی (آیت الله)، عبدالله؛ مبادی اخلاق در قرآن، صص 175-174
  • [1] . کافی، ج 2 ، ص 85 ، حدیث 5 .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
Powered by TayaCMS