10 آبان 1396, 15:33
قال امیرالمؤمنین علیه السلام
إنّقوماً عبدوا الله رغبةً فتلک عبادة التّجار وإنّ قوماً عبدوا الله رهْبةً فتلک عبادة العبید وإنّ قوْماً عبدوا الله شُکراً فتلک عبادة الأحرار
نهج البلاغه/ حکمت 237
گروهی خدا را از روی رغبت و میل(به بهشت )پرستش می کنند،این عبادت تجار است و گروهی او را از روی ترس می پرستند،این عبادت بردگان است و گروهی خدا را به خاطر شکر نعمتها (و این که شایسته عبادت است) می پرستند ،این عبادت آزادگان است.
ذات اقدس خداوند با انسانها معامله و داد و ستد کرده انسان، بایع و خدا مشتری شده و این بیعت را به عنوان "بیع" یاد کرده است: "إنّ الّذین یبایعونک إنّما یبایعون الله"[1] بیعت کردن یعنی بیع کردن و این بیع به صورت "إنّ الله اشتری من المؤمنین أنفسهم وأموالهم بأنّ لهم الجّنة"[2] ظهور کرده و انسان در این داد و ستد کالای جان خود را به خدا می فروشد. گرچه مسئله مالی امری اعتباری است؛ ولی فروش جان، امری حقیقی است و وقتی انسان جان را می فروشد ثمنی به نام بهشت را هنگامی دریافت می کند که به عقدِ بیع و بیعتش وفا کند. و اگر او جان و شئون نفسانی خود را به خداوند فروخت، ـ چون هر بنده ای این چنین است ـ هر گونه تصرّفی که بخواهد در جان و جسم خود بدون اذن خدا انجام دهد غصب می شود؛ آنهم غصب حقیقی نه اعتباری؛ زیرا غصب در مسائل اعتباری و مسائل حقیقی به یکمعنا نیست؛ اگر چه جامع واقعی دارند. پس هرگونه تصرّفی در روح و شئون آن که مرضیّ خدا نباشد غصب است. انسانِ غاصب، بدهکار است و باید وثیقه بسپارد و خدا وثیقه ای را جز جان، قبول نمی کند: "کل نفس بما کسبت رهینه" وروشن است که وقتی جان آدمی، در بند شود آزاد نیست، تنها یک گروه، آزادند: "إلاّ أصحاب الیمین"[3]: کسانی که با میمنت، کار می کنند. اگر انسانِ متوسط بودند از رذایل گناه آزادند، و اگر از اوحدی انسانها بودند، "زهرچه رنگ تعلّق پذیرد" و از این بالاتر، ز هر چه رنگ تعیّن پذیرد، آزادند که البته این مقام منیع، نصیب اولیاو انبیا خواهد بود چنانکه در حدیث معروف تثلیث، حضرت امیرالمؤمنین )علیهالسلام) می فرماید: عدّه ای خدا را، مُحِبّانه و عاشقانه عبادت می کنند: "إنّقوماً عبدوا الله رغبةً فتلک عبادة التّجار وإنّ قوماً عبدوا الله رهْبةً فتلک عبادة العبید وإنّ قوْماً عبدوا الله شُکراً فتلک عبادة الأحرار"[4]: این آزاد مردان نه تنها از رذایل بلکهاز آنچه که پیش دیگران، فضیلت محسوب می شود از باب "حسنات الأبرار سیّئاتُ المقرّبین"[5] هم آزادند؛ و ساختن مدینه فاضله به دست انسانهای آزاد و آزاده ممکن است.
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان