17 دی 1396, 12:15
قال علی (ع): «شرُّ الأخلاقِ الکِذبُ و النِّفاقُ» (تصنیف غررالحکم و دررالکلم، حدیث4373)
یکی از صفات بسیار زشت که برخی از انسانها به آن مبتلا هستند، دروغگویی است. دروغ و کلمات معادل آن در عربی؛ مانند کذب، افتراء و إفک بهمعنای خبر مخالف با واقعیّت آمده است. امروزه متأسفانه بعضی از مردم به گمان آنکه زودتر به مقصد برسند، به دروغ متوسّل میشوند و بدینمنظور آسمان و ریسمان را بههم میبافند و چه بسا در یک روز دهها دروغ میگویند و به عواقب آن فکر نمیکنند. آنها دروغ را به حساب زرنگی خود میگذارند و انسانهای راستگو را افرادی بیعُرضه و بیسیاست میخوانند. ولی از این نکته غافلند که دروغپردازی بر خلاف فطرت پاک و شخصیت والای انسانی بوده و دشمنی و ستیزهجویی با خدا است.
اسباب و وسایل انسان برای خبر دادن متفاوت است؛ بههمین دلیل دروغها نیز متفاوتند. بنابراین دروغگویی فقط محدود به لفظ و گفتاری که از دهان انسان خارج میشود، نیست. بلکه ممکن است به شیوههای دیگری مانند اشاره کردن با سر و دست و چشم یا نوشتن و نقش کردن مطالب غیر واقعی، انجام شود؛ که همه این موارد از نظر دین مبین اسلام حرامند.[1]
دروغ دو نوع آثار مادی و معنوی دارد؛ از لحاظ معنوی در روایات وارد شده که دروغگو، مزه ایمان را نمیچشد. حضرت علی (ع) میفرماید:
« لایَجِدُ عبدٌ طَعمَ الإیمانِ حتّی یَترُکَ الکِذبَ هَزلَهُ و جدَّهُ »[2]
هیچ بندهای طعم ایمان را نمیچشد تا اینکه دروغ را چه شوخی و چه جدّی آن، ترک کند.
از نظر مادی نیز، دروغ از انسان شخصیّتی کاذب و وارونه ساخته و اعتبار او را از بین میبرد و اعتماد عمومی را نسبت به او سست میکند.
دروغ، از مصادیق باطل و برخلاف حق و واقعیت است و خداوند نه تنها خود در خلقت آسمان و زمین بر اساس حق و حقیقت عمل کرده است، بلکه بندگان خود را برهمین اساس امر کرده است؛ تا در زندگی خود همواره بر اساس حق و راستی قدم بردارند و از دروغ و دروغگویی پرهیز کنند. خداوند در قرآن میفرماید:
«و هو الذّی خَلَقَ السّماوات و الارضَ بالحَقِّ»[3]
خداوند کسی است که آسمان و زمین را به حق آفرید.
پایه و اساس آفرینش بر حق و حقیقت است و در سراسر خلقت عالم، هیچ نوع باطلی راه ندارد.[4]
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان