23 آبان 1396, 15:21
قال علی علیه السلام:
…و إنّما هی نفسی أروضها بالتقوی…
(نهجالبلاغه، نامه 45، بند 10)
من نفس سرکش را با تقوا تمرین می دهم ورام می سازم.
(برگرفته ازمبادی اخلاق در قرآن: آیت الله جوادی آملی)
حضرت علی (علیهالسلام) میفرماید: «و إنّما هی نفسی أروضها بالتقوی»[1]؛ من نفس خود را با تقوا ریاضت میدهم. همچنین آن حضرت میفرماید: «لأروضنّ نفسی ریاضة تَهِشّ معها إلی القرص إذا قدرتُ علیه مطعوماً وتقنع بالملح مأدوماً ولأدعنّ مُقلتی کعین ماءٍ نضب مَعینها مستفرغة دموعَها»[2]؛ چنان نفس خود را ریاضت و تمرین میدهم که به قرصی نان، هرگاه به آن دست یابم، کاملاً متمایل شود و به نمک، به جای نان خورش قناعت کند و چنان از چشمهایم اشک بریزم که همچون چشمهای خشکیده، دیگر اشکم جاری نگردد. کسی که با تمرین بخواهد حیوان سرکشی را رام کند میگویند آن را ریاضت میدهد و «رائض» کسی است که با تمرین حیوان سرکش را رام میکند.
ریاضت برای سالکان الهی این است که نفس سرکش خود را رام کنند تا به طرف «بهیمیّت»، «سبعیّت» و یا «شیطنت» حرکت نکند و فقط راه چهارم را که راه«فرشته منشی» است طی کند و مطیع عقل عملی[3] باشد.
به هر تقدیر، ریاضت یعنی تمرین دادن. انسان وقتی نفس امّاره را تمرین بدهد، آن را از امّاره بالسّوء بودن میرهاند و از تمرّد و سرکشی بیرون میورد و مطیع عقل عملی میکند و در این اطاعت هم آن را ثابت قدم و راسخ میگرداند که در نتیجه، اطاعت از عقل عملی برای آن ملکه میشود.
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان