دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

قرآن؛ مایه شفاء‌ مؤمنان و طغیان ستمگران

خداوند متعال می فرماید: «و از قرآن، آنچه شفا و رحمت است برای مومنان، نازل می کنیم و ستمگران را جز خسران (وزیان) نمی افزاید» (برگرفته از: مبادی اخلاق در قرآن؛ آیت الله جوادی آملی)
قرآن؛ مایه شفاء‌ مؤمنان و طغیان ستمگران
قرآن؛ مایه شفاء‌ مؤمنان و طغیان ستمگران

قال الله تبارک و تعالی:

«وَنُنَزِّلُ مِنَ القُرآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤمنین وَلا یَزیدُ الظّالِمینَ اِلّا خَساراً» (اسراء / 82)

خداوند متعال می فرماید:

«و از قرآن، آنچه شفا و رحمت است برای مومنان، نازل می کنیم و ستمگران را جز خسران (وزیان) نمی افزاید» (برگرفته از: مبادی اخلاق در قرآن؛ آیت الله جوادی آملی)

توضیح:

«قرآن؛ مایه شفاء‌ مؤمنان و طغیان ستمگران»

قرآن کریم خود را به عنوان شفا معرفی می‌کند. اگر کسی در حدّی باشد که دارو در او اثر کند، شفا پذیر است، اما اگر سراسر وجودش شعله سوزان شود، آیات قرآنی که به منزلۀ آب زلال است، وقتی بر او تلاوت می‌شود نه تنها شفا بخش نیست، بلکه مایه طغیان اوست.

«ولا یزید الظّالمین اِلّا خساراً»

یعنی، همین آیات الهی که نور و شفاست؛ وقتی بر افراد ظالم خوانده می‌شود، مایۀ طغیان کفر آنهاست،‌ مثل اینکه، شما اگر روی آتش زیاد مقداری آب بریزید، آتش افروخته تر می‌شود. آنگاه که نصیحت کسی در ما اثر کرد، خدا را شاکر باشیم که آتش درون ما قابل خاموش شدن است و اگر بیجا به امری دل بسته‌ایم و کسی هم ما را نصیحت کرد و آن را پذیرفتیم، شاکر باشیم که در مسیر علاج هستیم و اگر مطلبی را نمی‌دانیم و کسی ما را راهنمائی کرد، وَهمِ ما تحت ولایت فهممان درآمد و برهان را به صورت مغالطه تلقی نکردیم، خدا را شاکر باشیم که قابل درمان و در مسیر معرفتیم و اگر این گونه نبودیم، بدانیم مشمول ذیل آیۀ مذکور هستیم که:

«ولا یزید الظّالمین اِلّا خساراً»

کسی که چشمش سالم است، از آفتاب لذّت می‌برد و در برکت پرتو آن، همه اشیاء را می‌بیند؛ ولی کسی که چشم او مُرمد، مریض و آفت زده است، هر چه هوا صاف‌تر و آفتاب درخشان تر و شفاف تر باشد، رنج و درد او بیشتر است.

به هر حال، هوای درونی انسان، نعمت خداست؛ ولی اگر –خدای ناکرده- ما این نعمت را به نقمت تبدیل کنیم، تلّی از آتش و خودسوزی و آنگاه دیگر سوزی شروع می‌شود و هیچ آبی آن را خاموش نخواهد کرد.

    منبع: جوادی آملی (آیت الله)، عبدالله؛ مبادی اخلاق در قرآن، صص 185-184.

قرآن

شماره آیه 82
نام سوره اسرا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

Powered by TayaCMS