دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

پرخوری دامی از دام‌های شیطان

به ملکوت آسمان و زمین دست پیدا نمی کند و داخل آن نمی شود، کسی که شکمش پر باشد.
پرخوری دامی از دام‌های شیطان
پرخوری دامی از دام‌های شیطان

پرخوری دامی از دام‌های شیطان

قالَ رسولُ الله(ص): «لایَدخُلُ مَلکُوتَ السَّموَاتِ و الأرضَ مَن مَلأَ بَطنَهُ» (مجموعه ورّام، ج1، ص100)

یکی از چیزهایی که در روایات، به‌شدّت مورد نکوهش قرار گرفته، پرخوری و شکم‌پرستی است. کسی که تمام همّ و غمّ او شکمش باشد، از زندگی انسانی، به زندگی حیوانی تنزّل یافته است؛ چراکه حیوانات همّ و غمّشان، شکمشان است و کسی که فکر و اندیشه‌اش فراتر از شکم نرود، در شمار حیوانات قرار می‌‌گیرد. حضرت علی(ع) در این باره می‌‌فرمایند:

«إنّ البَهَائِمَ هَمُّهَا بُطُونُها»[1]

به‌درستی که حیوانات تمام همّ و غمّشان شکمشان است.

میل طبیعی انسان، همیشه به‌دنبال سیری کامل است؛ به‌همین دلیل در روایات به گرسنگی و کم خوردن سفارش شده، تا می‌ل طبیعی پرخوری انسان با منع و مذمّتی که از پرخوری در روایات وارد شده تلاقی کرده و از برخورد آنها اعتدال در خوردن به‌دست آید. انسان باید در تمام حالات و اخلاقیات رعایت حدّ وسط و اعتدال را نگه دارد. انسان باید به مقداری غذا بخورد که سنگینی معده را احساس نکند و از گرسنگی هم ناراحت نباشد؛ چراکه مقصود از خوردن، ادامه زندگی و توان پرستش و بندگی خداوند است و سنگینی معده و گرسنگی، دل را به خود مشغول کرده، مانع عبادت و بندگی خداوند می‌‌شود. پس مقصود از اینکه در دین از پرخوری، مذمّت و نکوهش شده، این است که انسان در حد اعتدال بخورد.[2]

برای پرخوری، آفات بسیاری مترتب است و در مقابل، برای کم خوردن و گرسنگی نیز آثاری مترتّب است؛ به‌طوری که کم‌خوردن، دل را نورانی می‌‌کند و باعث تندی ذهن می‌‌شود و انسان به‌واسطه آن به‌لذّت مناجات با خداوند می‌‌رسد و چنین شخصی به فکر گرسنگان و انسان‌های فقیر جامعه خواهد بود و گرسنگی روز قیامت را یاد می‌آورد و حالت تواضع در او ظاهر می‌‌شود و طاعت و بندگی خداوند بر او آسان می‌‌گردد. چنین شخصی‌در مسیر حرکت انبیاء و اولیاء الهی قدم بر می‌‌دارد، چرا که با یک بررسی اجمالی، انسان به این نتیجه دست خواهد یافت که هر کسی که به‌جایی رسیده بی‌زحمت گرسنگی و سختی نبوده است. به‌راستی آیا شرکت و مشابهت با ملائکه بهتر است یا مشارکت با بهائم‌؟!

خواجه را بین که از سحر تا شام دارد اندیشه شراب و طعام‌

شکم از خوشدلی و خوش‌حالی گاه پر می‌‌کند گهی خـالی‌

فارغ از خلد و ایمن از دوزخ جای او مزبله است یا مطبخ‌

و به‌قولی:

چو انسان نداند بجز خورد و خواب کدامش فضیلت بـود بر دواب‌

و نتیجه خوردن:

فرشته خوی شود آدمی ز کم خوردن وگر خورد چو بهائم بیوفتد چو جماد[3]

روزی حضرت یحیی شیطان را دید و گفت: هیچ وقت بر من مسلّط شده‌ای، اگرچه به اندازه یک حرف باشد که بی‌جا گفته باشم یا با گوشه چشمم به نامحرمی نگاه کرده باشم و یا در دلم خیال معصیتی کرده باشم؟ شیطان گفت: نه تو از افرادی نیستی که من بتوانم بر تو مسلّط شوم. [چنانکه خداوند در قرآن می‌‌فرماید:

«إنّ عبَادِی لَیسَ لَکَ عَلَیهِم سُلطَانٌ»[4]

بر بندگانم تسلّط نخواهی یافت مگر گمراهانی که از تو پیروی می‌‌کنند.

حضرت یحیی فرمود: راستش را بگو. شیطان گفت: یک وقت است که من از تو خیلی خوشم می‌‌آید، و آن وقتی است که تو گاهی زیاد غذا می‌‌خوری و همین تو را از بعضی از عبادات باز می‌‌دارد. حضرت یحیی وقتی این حرف را از شیطان شنید، فرمود: با خدا عهد می‌‌بندم که دیگر تا آخر عمر غذای سیر نخورم! شیطان گفت: من هم عهد کردم که دیگر به هیچ مؤمنی سخن راست نگویم و او را نصیحت نکنم؛ آنگاه از نزد حضرت یحیی دور شد.[5]

در حالات امیرالمؤمنین(ع) نقل شده که حضرت، روزی به باغبانش فرمود: غذایی داری؟ عرض کرد: غذای ساده‌ای دارم که شایسته شما نیست، از کدوی بی‌روغن غذایی تهیه کرده‌ام. فرمود: حاضر کن! حضرت دستها را شست و آن غذا را میل کردند، سپس به شکم خود اشاره کرد و فرمود: شکمی که با این غذای ساده سیر می‌‌شود! بدا به حال کسی که شکمش او را به آتش ببرد.[6]

بنابراین با شکم پر و شکم‌پرستی، انسان نه حال بندگی خواهد داشت و نه پی به اسرار الهی خواهد برد.

سعدی می‌‌گوید:

اندرون از طعام خالـی‌دار تا در او نور معرفت بینی

تهی از حکمتی به علت آن که پُری از طعام تا بینی

ملاّی رومی نیز می‌‌گوید:

تو چه دانی ذوق آب دیدگان عاشق نانی تو چو نادیدگان

گر تو این انبان ز نان خالی کنی پر ز گوهرهای اجلالی کنی[7]

    پی نوشت:
  • [1]. آمدی، عبدالواحدبن‌محمد؛ تصنیف غررالحکم ودررالکلم، مصطفی درایتی و حسین درایتی، قم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ دوم، 1378، 8174، ص360.
  • [2]. شبّر، سیدعبدالله؛ اخلاق، محمدرضا جباران، قم، هجرت، 1379، چاپ پنجم، ص216.
  • [3]. قمی، شیخ عباس؛ نزهةالنواظر فی ترجمة معدن‌الجواهر، تهران، اسلامیه، بی‌تا، چاپ اول، ص116.
  • [4]. حجر/42.
  • [5]. محمدی اشتهاردی، محمد؛ پندهای جاویدان، تهران، نبوی، چاپ سوم، 1386، ص435، به‌نقل از: بحارالانوار، ج14، ص173.
  • [6]. جوادی آملی، عبدالله؛ حکمت عبادات، قم، اسراء، 1381، چاپ پنجم، ص128.
  • [7]. آمدی، عبدالواحدبن‌محمد؛ غررالحکم و دررالکلم، سیدهاشم رسولی محلاتی، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ یازدهم، 1388، ج1، ص164.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
Powered by TayaCMS