دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تدوین منشور اخلاقی انتخابات در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آغاز شد

No image
تدوین منشور اخلاقی انتخابات در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آغاز شد مراحل اجرایی طرح تدوین منشور اخلاقی انتخابات به سفارش معاونت سیاسی وزارت کشور و همت گروه اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آغاز شد.
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدتقی اسلامی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مدیر علمی طرح منشور انتخابات، با اشاره به اهمیت انتخابات و رأی مردم در سرنوشت کشور اظهار داشت: باید توجه کرد که فراتر از همه نگاه‌هایی که به روند انتخابات از سوی دوستان که به سلامت روند انتخابات امید بسته‌اند و دشمنان که نگاه‌های بهانه‌جویانه دارند تا حضور مردم را در تعیین سرنوشت آینده کشور زیر سؤال ببرند، فراتر از همة این‌ها بد اخلاقی انتخاباتی، زیبنده مکتب، مذهب و میهن متمدن ما نیست.
وی افزود: مکتب نورانی اسلام پربار از آموزه‌های اخلاقی است تا جایی که این بیان اخلاقی از نبی اکرم(ص) مشهور است که«انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» و خداوند متعال نیز در قرآن کریم ضمن تأکید بر امانت الهی بودن آنچه که در اختیار انسان است، تأکید می‌ کند و این اختیارات را به منظور امتحان و آزمون در عرصه‌های دینی و اخلاقی، به او می سپارد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: افزون بر این، در مذهب الهام‌ بخش تشیع، ائمه معصومین(ع) میراث گرانقدر و بی‌بدیلی از آموزه‌های اخلاقی در اختیار ما گذاشته‌اند که زیر پاگذاشتن آن اخلاق، هرگز زیبنده یک انسان ولایت مدار و پیرو اهل بیت(ع) نیست.
این استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیشینه و جایگاه اخلاق در تمدن ایرانی آن را مثال زدنی خواند و بیان داشت: از این رو نه تنها طرفداران معتقدان به اسلام و نظام اسلامی؛ بلکه همه هم میهنانی که خواهان رشد اخلاقی جامعه هستند نیز باید طرفدار و تسلیم برخورد اخلاقی و تعامل اخلاقی با انتخابات باشند؛ زیرا اخلاق یک موضوع انسانی به شمار می‌رود.
حجت‌الاسلام اسلامی ابراز داشت: وزارت کشور در اواخر سال گذشته، اولین منشور اخلاقی انتخابات را منتشر کرد؛ این منشور با همکاری بسیاری از ارگان ها، احزاب و گروه‌های کشور تدوین شده بود که باید آن را اقدامی مبارک و نویدبخش و گام آغازین خوبی برای اخلاقی‌سازی انتخابات در کشور بدانیم؛ ولی بخشی از دلسوزان نظام و اندیشمندان اخلاق در عرصه‌های سیاسی و انتخاباتی نقدهایی بر این منشور داشتند که از جمله آنها می‌توان به نبود جامعیت لازم و پوشش ندادن تمامی ارکان انتخابات همچون برگزارکنندگان، ناظران، مجریان، رأی دهندگان، مطبوعات، رسانه‌ها و احزاب اشاره کرد.
وی ادامه داد: از این رو در جلسه‌ای که در وزارت کشور با حضور گروه‌های حوزوی،‌ دانشگاهی و سیاسی و اجتماعی تشکیل شد، پیشنهاد تدوین منشوری جامع و علمی که دیدگاه‌ها و دغدغه‌های عالمانه را تأمین کند، مورد پذیرش جمع واقع شد و معاونت سیاسی وزارت کشور انجام این مهم را بر عهده گروه اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی سپرد؛ که البته این پژوهشگاه به نمایندگی از حوزة علمیة قم این سفارش را پذیرفت.
مدیر علمی پروژه تدوین منشور اخلاقی انتخابات با اعلام آغاز مراحل اجرایی این منشور از ابتدای تیرماه سال جاری اظهار داشت: ‌این طرح در قالب یک کلان پروژه علمی در چهار گروه اخلاق کاربردی، جامعه‌شناسی و ارتباطات، علوم سیاسی و حقوق اساسی با مدیریت چهره‌های باتجربة علمی و پژوهشی به صورت جدی در حال اجرا است و مقرر شده هر گروه با هفت نفر از صاحب نظران علمی، اجتماعی و سیاسی از طیف‌ها و گروه‌های مختلف، مصاحبه علمی صورت دهند و محصول این مصاحبه‌ها در کمیسیون تلفیق جمع‌بندی شده و نتایج در تدوین متن منشور و ضمائم الحاقی آن مورد توجه قرار گیرد.
حجت‌الاسلام اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در تدوین این منشور افزون بر نیروهای طرفدار نظام، از همه گروه‌ها، احزاب و چهره‌های سیاسی، علمی، فرهنگی و اجتماعی انتظار داریم که برای تدوین منشوری کارآمد و پایا که شایستة میهن اسلامی است ما را یاری کنند.

منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
Powered by TayaCMS