دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

خانه کتاب در اندیشه فرهنگ‌سازی نقد

No image
خانه کتاب در اندیشه فرهنگ‌سازی نقد منتقدان برتر کتاب تجلیل شدند / خانه کتاب در اندیشه فرهنگ‌سازی نقد
چهارمین جشنواره نقد کتاب دیشب با حضور معاون فرهنگی وزیر ارشاد و پژوهشگرانی چون بهاءالدین خرمشاهی، میرجلال الدین کزازی و مرتضی اسفندیاری با معرفی منتقدان و آثار برتر در حوزه نقد کتاب و تجلیل از آنها به کار خود پایان داد.
به گزارش خبرنگار مهر، در ابتدای این مراسم بهاء الدین خرمشاهی - پژوهشگر و منتقد ادبی - با اشاره به اهمیت نقد در سالم سازی یک متن، گفت: هنر دیدن حسنها و نقصها با هم است اما چگونه گفتن این نقصها هم مهم است و می بایست نقد از جدل دور شود به خصوص در کشور ما. این رسم جوانمردی نیست که آدم از یافتن غلطی در کتابی خوشحال شود. البته کتابی که قابل نقد شدن باشد، بدون شک محاسنی هم دارد چون اگر کتابی سراپا کژی باشد باید رهایش کرد.
وی افزود: اگر همه علما یک حرف را بگویند این کار تکرار مکررات است و چنین چیزی امکان ندارد. پس باید پذیرفت اختلاف عالمانه علما باعث رحمت است.
میرجلال الدین کزازی - استاد ادبیات - نیز در این مراسم، داستان نقد کتاب را داستانی کهن و در عین حال نو ارزیابی کرد و گفت: داستان نقد کتاب داستانی است کهن چرا که چندی است که به آن پرداخته می شود و نیز داستانی است نو، چون هنوز به فرجامی فرخنده نرسیده و اگر چنین بود شاید نیازی به این بزمها (جشنواره های نقد کتاب) نبود.
وی نقد را در جامعه ایران نافرجام توصیف کرد و ادامه داد: هنوز نقد در جامعه ما به فرجام نرسیده است. نقد پرسمانی است که هر روز به گونه ای با آن روبروئیم و می توان درباره آن دو دیدگاه را مطرح کرد؛ منش نقد و کنش نقد که از یکدیگر ناگسستنی اند. ما نه تنها در نقد کتاب بلکه در دیگر زمینه هایی که با بررسی پیوند دارد، با پرسمان روبروئیم اما در پاسخ به اینکه ریشه های این پرسمان روانی و اجتماعی چیست، باید گفت هنوز نتوانسته ایم خود را از چنبره فرهنگ آرمانگرایی و اسطوره ای برهانیم و هنوز بر آنیم که پدیده ها را یکسره سیاه یا یکسره سپید ببینیم.
کزازی در توضیح منش نقد اضافه کرد: در مساله نقد کتاب نیز یا یکسره دشمنانه و تیره بین با آن کتاب رویارو می شویم یا یکسره دوستانه و سپید نگر. من تاکنون نقدی را ندیده ام که داد هر دو سوی در آن به شایستگی داده شده باشد و هنوز نقد نزد ما با خرده بینی و بهانه جویی یکسان است. این پدیده ای جمعی است و برمی گردد به آرمانگرایی ما.
این شاهنامه پژوه در ادامه به بحث کنش نقد پرداخت و گفت: این منش ناساز دیرینه در نقد خواه ناخواه بر کنش ناقدانه هم اثر می نهد. اما نکته دیگر که به کنش نقد باز می گردد زمانی است که کتابی را بر می رسیم که زمینه ای در آن کاویده شده و با سامانه های اندیشه ای در پیوند است. ما بدان سان که می سزد نمی توانیم کتاب را نقد کنیم زیرا کنش نقد همچنان که می دانیم پخته نیست. کسی می تواند خوب نقد کند که پیش از نقد آن کتاب با زمینه ها و دیدگاه هایی گونه گونه که کتاب بر پایه یکی از آنها نوشته شده، آشنا باشد.
این استاد ادبیات تاکید کرد: ما هنوز نتوانسته ایم به اندیشیدن بومی ایرانی راه بریم و نقد سزاوار ایرانی هم از کتابی نداریم و بیشتر نقدها بر پایه دیدگاه هایی که از زبان و فرهنگ و دانش و تاریخ غرب ناشی می شود، فراهم آمده است. اگر بخواهیم ادب و جامعه و زبان خویش را بکاویم باید سنجه هایی برآمده از این هم داشته باشیم. ما نمی توانیم با دیدگاهی که فلان فرنگی بر پایه داشته های خود اعلام می کند، مسائلمان را بکاویم و بسنجیم. پرسمان در کنش نقادانه کتاب به این نکته برمی گردد که تا زمانی که کنش نقد را به راه نیاوریم و آن را به شیوه ای دانش ورانه سامان نداده باشیم پرسمان نقد ما بر جای خواهد بود.
در پایان چهارمین جشنواره نقد کتاب بیانیه هیات داوران توسط علی اوجبی دبیرعلمی و معاون فرهنگی خانه کتاب قرائت شد که در آن بر پرداختن به آسیب شناسی نقد و نقدِ نقد تاکید شده بود.
در این بیانیه آمده است: بازکاوی پدیده نقد در چند دهه اخیر به خوبی نشان می دهد که هنوز ادب نقد در میان اهل قلم نهادینه نشده و افراط و تفریط ها در بسیاری از موارد مخاطبان را از ثمرات آن بی بهره می سازد. برخی از نقدها به جای نقد اثر متوجه نقد مولف است و بعضی دیگر جز بزرگنمایی قوتها، چیز دیگری نیست و رخنه ها را نمایان نمی سازد. با کمال تاسف در میان صاحبان آثار و ارباب قلم کمتر کسی هست که حاضر باشد اثرش نقد شود و گاه نقد نوعی خصومت تلقی می شود و شخص را به مقابله به مثل وا می دارد.
بیانیه می افزاید: موسسه خانه کتاب با وقوف به اهمیت نقد و نقش چشمگیر آن در مسیر زایش اندیشه ها و رشد و تعالی دانش و خرد با نشر مجلات تخصصی کتاب ماه، تشکیل جلسات نقد و بررسی کتاب در سرای اهل قلم و برگزاری چهار دوره جشنواره نقد کتاب و نیز انتشار کتابهایی در حوزه های نظری نقد بر آن است تا در فرهنگ سازی آموزه نقد و نهادینه کردن آن سهیم باشد.
در این مراسم علاوه بر محسن پرویز معاون فرهنگی وزیر ارشاد، مهدی جهرمی و علی شجاعی مدیران عامل سابق و جدید موسسه خانه کتاب نیز حضور داشتند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
Powered by TayaCMS