دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

در حوزه علمیه مشهد بررسی شد؛ نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه اهداف حوزه های دینی

No image
در حوزه علمیه مشهد بررسی شد؛ نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه اهداف حوزه های دینی در حوزه علمیه مشهد بررسی شد؛
نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه اهداف حوزه های دینی
همایش نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه اهداف حوزه های دینی، با حضور پدر فناوری اطلاعات ایران در مدرسه علمیه نرجس(س) مشهد برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، همزمان با روز جهانی فناوری اطلاعات و ارتباطات، نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه اهداف حورزه های دینی، 28 اردیبهشت ماه، طی همایشی با حضور دکتر علی‌ اکبر جلالی، پدر فناوری اطلاعات ایران، فوق دکترای برق و متخصص فناوری اطلاعات از دانشگاه ویرجینیای غربی آمریکا، در مدرسه علمیه نرجس(س) مشهد بررسی شد.
دکترجلالی، عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در این برنامه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در ارتباط با سال نو آوری و شکوفایی، تأکید کرد: باید همه مسؤولان خود را موظف بدانند و هر سازمانی با توجه به وظیفه ای که دارد در این راستا قدم بردارد.
وی با بیان این که نوآوری، توانایی نگاه جدید و متفاوت به یک موضوع است، تصریح کرد: به فرموده رهبری، نوآوری(innovation) در عرصه انقلاب اسلامی، یعنی معرفی نتیجه زحمات سی ساله انقلاب به شکلی جدید.
عضو شورای پژوهشی آموزش و پرورش کشور در ادامه افزود: برای پی بردن به نقش فناوری اطلاعات در توسعه اهداف حوزه های دینی، ابتدا باید بتوان به سؤالاتی چون؛ جهان کجاست، ما در کجای جهان ایستاده ایم، حوزه های دینی در کجا قرار دارند، در کجای جهان اقتصادی ایستاده ایم، چالش های جهان امروز چیست، علم در جهان اسلام به کجا می رود، جهان مجازی به کجا می‌رود؟ پاسخ داد؛ چرا که تا ندانیم کجا و در چه موقعیتی هستیم و به کجا می رویم، توسعه مفهومی نخواهد داشت.
طراح نظریه موج چهارم در عصر مجازی، شهروند الکترونیکی را شهروندی دانست که بتواند دانش و توانایی ملی را به صورت بهتر معرفی کند.
دکتر علی‌ اکبر جلالی اظهار داشت: جهان به سرعت در حال تغییر است و ما باید بتوانیم با بهره گیری از فناوری اطلاعات و توامندی اذهان، از این فضای کوچکی که در آن هستیم، به فضای جهان بزرگ برویم.
مجری سند راهبردی شهر الکترونیک مشهد ادامه داد: ما در آموزه های دینی سفارش امیر مؤمنان علی(ع) داریم که فرصت ها را مغتنم بشمارید که همچون ابرها در گذرند، و امروز چه فرصتی در حوزه اجتماعی بالاتر از استفاده مناسب از علوم جدید مثل ICT است؟
عضو هیأت مدیره انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی، حوزه الکترونیکی را سازمانی با ارائه خدمات شبانه روزی دانست و تصریح کرد: جهان به سرعت در حال تغییر است و ما باید سیستم آموزشی خود را برای جهان فردا آماده کنیم لذا حوزه های علمیه باید علوم دینی را به صورت محتوای دیجیتالی تولید و از طریق شبکه اینترنت به جهان صادر نمایند.
وی گفت: به طور مثال، ایجاد حوزه علمیه مشترک با دنیا یا کشورهای اسلامی و طرح مباحث علمی و مشکلات مسلمانان، می تواند گام موثری در توسعه حوزه های دینی باشد.
عضو مستقل یونسکو در آموزش و فناوری آسیا و اقیانوسیه، تصمیم گیری طولانی مدت را در تشخیص سودمندی استفاده از فناوری های نوین، مانعی مهم در راه پیشرفت برشمرده و ابراز داشت: دین پشتیبان تفکر جوان است، باید تلاش شود که راه ها و روش های صحیح استفاده از فناوری به کودکان آموزش داده شود تا موجب سردرگمی و انحراف نشود.
دکتر جلالی در ادامه با اشاره به تأسیس زندگی مجازی یا زندگی دوم از تابستان 2003 اظهار داشت: باید کوشید تا در این نوع زندگی، نقش دین برجسته شود؛ چرا که اینترنت تنها ارتباط چند دستگاه کامپیوتر با هم نیست؛ بلکه ارتباط مغزها را با هم برقرار می کند و حوزه ها بایستی این مغزها را تحت تأثیر تعالیم اسلام قرار دهند.
طراح اولین مرکز جامع خدمات کاربردی اینترنت در ایرانASP و بانی شهر الکترونیک کیش، در پایان ضمن ارائه آماری از وضعیت سواد، تعداد دانشگاه ها، تولید ناخالص داخلی و وضعیت اقتصادی نامطلوب کشورهای اسلامی در مقایسه با سایر کشور ها، تصریح کرد: ما مسلمانان همان گونه که در گفتار و نظریات تئوری از قرآن و روایات اسلامی صحبت می کنیم، بایستی در عمل نیز از محتوا و معارف ارزشمند آن بهرمند شویم به گونه ای که کشورهای مسلمان الگوی جوامع پیشرفته باشند؛ نه این که کشورهای غیر مسلمان از این علوم نهفته در آیات آسمانی قرآن استفاده کرده و الگوی عملی ما شوند.
گفتنی است، در پایان این همایش، دکتر جلالی در جلسه ای با حضور مدیر مدرسه علمیه نرجس(س) و مسؤولین واحد رایانه و سمعی بصری این حوزه علمیه، به بررسی راهکارهای توسعه فعالیت های این مرکز و رفع موانع پیش روی آن پرداختند.
منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
Powered by TayaCMS