دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

وظیفه دانشگاهیان در حوزه نوآوری بیش از سایر اقشار است

No image
وظیفه دانشگاهیان در حوزه نوآوری بیش از سایر اقشار است مدیر کل فرهنگی وزارت علوم معتقد است دانشگاه توانسته جایگاه خود را به قدری ارتقا دهد که نوآوری به عنوان یکی از نقاط عطف در راس سیاست‌ها از زبان مقام معظم رهبری بیان می‌شود و وظیفه دانشگاهیان در این حوزه بیش از سایر اقشار است.
دکتر محسن اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر در بررسی پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب گفت: شکوفایی در سال 87 به این جهت هم می تواند باشد که برخی پروژه هایی که از سال 84 یا حتی قبل از آن شروع شده باید در سال 87 به سرانجام برسد و بسترسازی این فضا با مطرح شدن بحث شکوفایی ایجاد می شود.
بدنه مدنی کشور باید نسبت به تلاشی که جامعه سیاسی برای تحقق سیاست‌ها به خرج می‌دهد، حساس و شکوفایی آن را نیز شاهد باشد، یعنی از پروژه‌ها منتفع شود

این عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: در اصل مردم و بدنه مدنی کشور باید نسبت به تلاشی که جامعه سیاسی یا جامعه حکومتی برای تحقق پروژه ها و سیاستها به خرج می دهد، حساس باشند و پروژه هایی که دولت یا جامعه سیاسی در سال 84 و حتی قبل از آن هم شروع کرده باید در سال 87 به مرحله کلید خوردن و اتمام برسد و شکوفا هم باشد، یعنی جامعه از این پروژه‌ها نفع ببرد.
وی در توضیح بیشتر ادامه داد: سال 87 باید سال شکوفایی و ثمردهی برنامه‌هایی باشد که دولت در دست اجرا داشته و پروژه‌ها به سمتی برود که کلیدش سال 87 بخورد و زمانی که این پروژه محقق می شود، آنچه در شکوفایی ظهور می‌یابد همان برکت و ثمر و میوه است و همان مطلوبیتی است که در جامعه سرایت پیدا می کند.
به گفته اسلامی این پروژه‌ها می‌تواند ثمره اقتصادی داشته باشد و تاثیر مثبت در عرصه‌های اشتغال، فعال شدن جوان در عرصه صنعت و علم و فناوری و مبارزه با بیکاری بگذارند و ثمرات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی آنها نیز همان خودباوری و اتکا به نفس و ایجاد این روحیه است که اگر کاری در ایران شروع می‌شود روزی پایان می‌پذیرد و این کاری که دولت یا یک گروهی شروع کرده‌اند، منجر به این می‌شود که یک ثمراتی در جامعه داشته باشد.
این مسئول فرهنگی آموزش عالی با بیان اینکه مشکلات کشورهای در حال توسعه بسیار بالاست، گفت: شکوفایی و ثمره اقتصادی خود به خود در مرحله اول خیلی دیر نمود پیدا می کند، زیرا وقتی می‌خواهید در جوامع در حال توسعه مشکلات را حل کنید آنقدر زمان نیاز دارید که شاید حتی یک نسل هم نتواند این ثمره را ببینند، لذا این شکوفایی‌ها اهمیت بسیار پیدا می‌کند و باید یک کار خاص صورت گیرد.
شکوفایی در جوامع در حال توسعه آنقدر زمان نیاز دارد که شاید حتی یک نسل هم نتواند این ثمره را ببیند، لذا باید کار خاص در مرحله شکوفایی آن است که باید به گونه‌ای فضاسازی شود که گزارش‌های آماری برای جامعه مدنی ملموس باشد

وی افزود: کار خاص در مرحله شکوفایی آن است که باید به گونه ای فضاسازی شود که مردم گزارشهای آماری را لمس کنند و بشنوند لذا ایجاد اتفاق در کمیت آماری در یک جهان در حال توسعه حائز اهمیت است یعنی این آمار باید برای جامعه مدنی ملموس شود.
دکتر اسلامی با تاکید بر اینکه ملموس شدن اصل اول شکوفایی است، به بخشنامه ای اشاره کرد که دولت در سال 86 در راستای بسط فضای اطلاع رسانی به دستگاههای ذی ربط ابلاغ کرده بود و خاطرنشان کرد: در سال 87 باید فراتر از اطلاع رسانی صحبت کنیم یعنی در پی اتفاقی باشیم که منجر به یک تحول حتی کوچک در حوزه های مختلف شود.
مدیر کل امور فرهنگی وزارت علوم به عنوان نمونه از یک اتفاق منجر به تحول گفت: اگر در عرصه فرهنگ دانشگاهها معتقدیم که زیر ساخت فرهنگی محدود است، باید در سال 87 کاری صورت گیرد که شکوفایی در این حوزه شکوفایی واقعیت پیدا کند و به این ترتیب باید زیر ساختها به شدت رشد کنند.
وی رشد زیرساختهای فرهنگی کشور از جمله در دانشگاهها در سال 87 را منجر به شکوفایی خواند و یادآور شد: رسیدن به شکوفایی اقتصادی مراتب و درجاتی دارد یعنی نمی توان یکباره چشمانمان را باز کنیم و شکوفایی ببینیم. مراتبی که در رسیدن به نمو سیاسی اقتصادی و فرهنگی است باید طی شود و کشور این مراحل را در 3 سال گذشته دنبال کرده و سال 87 سال نوآوری است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه معتقد است: سال نوآوری به این معنی که درگیر امور واقعی شدن در سال 87 نیازمند یک سری ابتکارات است. معتقدیم سالی که پروژه ها به مرحله نهایی خود می رسد، آن سال یک سال حیاتی برای یک سیاستگذار است زیرا هم پروژه های سابق را تثبیت می کند و هم فضایی را ایجاد می کند که این پروژه ها رشد پیدا کنند.
وظیفه دانشگاهیان در حوزه نوآوری بیشتر از بدنه‌های دیگر است، زیرا نوآوری در بستری اتفاق می‌افتد که با علم روز و فضای پیچیده روز آشنایی وجود دارد

محسن اسلامی

وی افزود: بی شک وظیفه دانشگاهیان در حوزه نوآوری بیشتر از بدنه های دیگر است زیرا نوآوری در بستری اتفاق می افتد که با علم روز و فضای پیچیده روز آشنایی وجود دارد لذا وظیفه دانشگاهیان سنگین می شود.
به پیشنهاد محسن اسلامی، وزارتخانه های مختلف ابتکارات جدید در حوزه های گوناگون را از دانشگاهها بگیرند و با دانشگاه جلساتی داشته باشند و ابتکاراتی که شناسایی کرده اند را به سیستم اجرا ببرند. دستگاههای دولتی زمان زیادی ندارند و درگیر پؤوه ها هستند لذا ناچار به استفاده از ابتکاراتی هستند که در دانشگاهها اتفاق می افتد.
وی افزود: نوآوری در کشورهای در حال توسعه حرف اول را می زند و این کشورها باید با شاخص های نوآوری برنامه هایشان را تنظیم کنند. عموم برنامه های حوزه فرهنگی وزارت علوم نیز بر اساس نوآوری بوده است و از طرفی ایران نیز کشور ایده ها است لذا ایده و فضای ذهنی در ایران خیلی قوی است. کشوری که ایده هایش زیاد است یعنی ذهنیت های فعالی دارد و ذهن های فعال می توانند نوآوری کنند.
ایران کشور ایده‌هاست، زیرا فضای ذهنی در ایران قوی است و ذهن‌های قوی هستند که می‌توانند نوآوری کنند. لذا اگر می‌خواهیم نوآوری را به مرحله شکوفایی برسانیم باید پشتیبانی و زمینه اقتصادی و ذهنی قوی داشته باشیم

مدیر کل فرهنگی وزارت علوم

این مسئول فرهنگی وزارت علوم تاکید کرد: برای تحقق ایده ها و نوآوری ها که در این ذهن های فعال وجود دارد و اصولا دانشگاهیان می توانند این را تنظیم کنند، باید یک حرکتی در راستای پشتیبانی صورت گیرد. اگر می خواهیم نوآوری را به مرحله شکوفایی برسانیم باید پشتیبانی و زمینه اقتصادی و ذهنی قوی داشته باشیم اما اگر بخواهیم کار کلیشه ای انجام دهیم نباید چندان نگران باشیم.
وی با بیان اینکه فضای نوآوری در صورت وجود پشتیبانی به صورت اقیانوس دیده می شود، گفت: محدودیت فضای پشتیبانی منجر می شود که مدیریت یا عناصر نیروی انسانی محدود به زمان حاضر شده و خیلی افقها دیده نشوند البته شاید یک روزی در ایران به آنجا برسیم که برنامه های خالی از نوآوری خود به خود حذف شوند و برنامه هایی که نوآوری دارند امکان و اختیار انجام پیدا کنند.
مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم خواستار شد: از نوآوری به عنوان یک کلمه نباید صحبت کنیم بلکه باید به عمقش برویم و عمق آن نیز آنقدر پهنا دارد که مدتها باید درگیرش شویم. یک سیاستگذار برای نوآوری سعی می کند از درون جامعه یک برآیندی بگیرد و در این صورت است که جامعه پس نمی زند.
وی گفت: کار نو یک هیجانی دارد که در کار کلیشه ای وجود ندارد. کار نو است باعث می شود جامعه بیشتر درگیر شود و استقبال کند لذا امید است در حوزه فرهنگی بحث نوآوری در کل کشور سرایت کند و پشتیبانی خوب اقتصادی و حمایتی صورت گیرد.
اسلامی درباره مدیران نوآور نیز گفت: اگر مدیران نوآور نباشند نمی‌توان انتظار داشت سیستم نوآور شود و این فضا یک فضای شکننده است که باید این فضای شکننده را بپذیریم، زیرا آن مدیری می‌تواند نوآورانه مدیریت کند که با عمق نوآوری دست بیعت داده باشد. اینکه نوآوری را گذاشته کنار و می گوید همینی که هست و وضعیت موجود را جلو ببریم، خیلی بد است.
مدیر کل فرهنگی وزارت علوم در پاسخ به اینکه آیا بدنه دانشگاه جسارت لازم را برای بسط و تعمیق حرکت‌های نوآورانه دارد، اظهار داشت: جسارت در بدنه دانشگاهی برای نوآوری وجود دارد، اما باید تقویت شود. بدنه دانشگاهی وقتی می‌بیند جامعه به آن نیازمند است وارد عمل می‌شود، یعنی دانشگاه آن زمان که احساس کند جامعه از او درخواست کرده وارد عمل شده است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
Powered by TayaCMS