15 مهر 1396, 14:44
و اى فرزندم محمد، ترا و برادرت و هر کسى که این کتاب را بخواند وصیت و سفارش مینمایم بهراستى و درستى در معامله با خداوند (عزوجل) و رسول او (صلىاللَّهعلیهوآله)، و حفظ و رعایت آنچه خدا و رسول(صلىاللَّهعلیهوآله) درباره ظهور مولاى ما[1] (علیهالسلام) بیان فرموده و بشارت دادهاند؛ که قول و عمل بسیارى از مردم در باره آن حضرت از جهات کثیره با عقیده آنان مخالفت دارد.
از آن جمله مکرر دیدهایم که اگر عبدى یا اسبى یا درهمى و دینارى از آنان مفقود شود ظاهر و باطن ایشان یکباره متوجه بهآن چیز است، و در پیدا کردن آن کمال جد و جهد را بنمایند، اما ندیدهایم که در تأخیر ظهور آن حضرت و عقب افتادن اصلاح اسلام و ایمان و مسلمین، و قطع دابر کفار و ظالمین بهقدرى که بهاین چیزهاى ناچیز علاقهمندند علاقه داشته باشند، و باندازهای که براى از دست دادن این اشیاء متأثرند متأثر بوده باشند، پس کسى که داراى این حالت است چگونه ادعا نماید که عارف بهحق خدا و رسول او(صلىاللَّهعلیهوآله) و معتقد بهامامت آن حضرت است؟ و چگونه دعوى موالات آن حضرت نماید، و درباره شریف معالى حضرتش مبالغه نماید؟
بهکسى که در موالات و دوستى آن حضرت مبالغه میکرد، گفتم: اگر آن حضرت بهتو ابلاغ نماید: که سلطان بلاد تو روزى هزار دینار بهتو خواهد داد، و در تمام مدت غیبت این مبلغ بهتو خواهد رسید و براى تو حلال و طیب است، و پس از آن ابلاغ فرماید که: خداوند اذن ظهور داده و دیگر این مبلغ بر تو حلال نیست و در اخذ آن مأذون نیستى، آیا نزد تو بهتر و محبوبتر است که غیبت من بهطول انجامد و این مستمرى باقى بماند؟ یا اینکه من ظاهر شوم و این مستمرى را قطع نمایم و براى یکى از دشمنان تو که در مقام و رتبه از تو پستتر است قرار دهم، بلکه بهحساب مئونه و مخارج تو نیز رسیدگى نمایم؟
آیا کدامیک از این دو کار نزد تو محبوبتر است؟ طول غیبت و گرفتن روزى هزار دینار؟ یا تعجیل در ظهور و قطع این مبلغ از تو و دادن بهدشمنت؟ آنچه در ضمیر و قلب تو است بر ما معلوم است، و میدانیم که کدام یک از این دو کار را اختیار خواهى نمود.[2]
1- انسان خود بهترین داور برای سنجش اعمال و تمایلات باطنی خویش است. دانستن اینکه چقدر عاشق و منتظر واقعی هستیم کار سختی نیست به دل خود مراجعه کنیم.
2- برخی کسان با ادعای جرگه انتظار یا نمایندگی امام زمان، مردم را پیرامون خود جمع میکنند. اگر به اینان گفته شود که ظهور امام مساوی با پراکنده شدن مردم از پیرامون توست، چه میکنند؟
نه هرکه طرف کُلَه کج نهاد و تند نشست
کلاهداری و آئــــــــــین ســـــــــروری داند
هــــــزار نکته باریکتـــــــــر ز مو اینجاست
نه هـــــر که سر بتراشد قلنــــــدری داند
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان