دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

از ۱۱ سپتامبر تا ۳۰ دقیقه بامداد | نقد فیلم ۳۰ دقیقه بامداد

فیلم ۳۰ دقیقه بامداد (Zero Dark Thirty) به کارگردانی کا‌ترین بیگلو، فیلمی است که به وقایع پس از حادثه ۱۱ سپتامبر تا عملیات کشتن اسامه بن لادن رئیس گروه تروریستی القاعده می‌پردازد...
از ۱۱ سپتامبر تا ۳۰ دقیقه بامداد | نقد فیلم ۳۰ دقیقه بامداد
از ۱۱ سپتامبر تا ۳۰ دقیقه بامداد | نقد فیلم ۳۰ دقیقه بامداد

[کد مطلب: 1778]

مسئله تروریسم و مبارزه با آن، به طور جدی از سال ۲۰۰۱ و پس از حادثه ۱۱ سپتامبر مطرح و جهانی شد. بدین معنی که تا قبل از ۲۰۰۱ اصطلاح تروریسم این همه در جهان مطرح و همه گیر نشده بود. این واقعه شروعی بود برای موجی از حملات رسانه‌ای و نظامی به کشورهایی که به نوعی مهد تروریسم به حساب می‌آمدند و به طور اتفاقی از ذخایر نفت بسیار غنی‌ای هم برخوردار بودند و یا موقعیت استراتیژیک مناسبی داشتند.
فیلم ۳۰ دقیقه بامداد (Zero Dark Thirty) به کارگردانی کا‌ترین بیگلو، فیلمی است که به وقایع پس از حادثه ۱۱ سپتامبر تا عملیات کشتن اسامه بن لادن رئیس گروه تروریستی القاعده می‌پردازد و تلاش مامورین اطلاعاتی آمریکا برای به دام انداختن خطرناک‌ترین تروریست جهان و یکی از بهترین نیروهای تربیت شده سرویس‌های آمریکایی و یکی از ثروتمند‌ترین شیوخ عربستان به تصویر می‌کشد. هر چند در فیلم او را تنها به عنوان یک تروریست می‌شناسیم.
چیزی که در این فیلم نظر بیننده را جلب می‌کند تضادی‌ست که روایت این اثر با جریان فیلمسازی هالیوود دارد. دراغلب فیلم‌های هالیوود، به صورت اغراق شده نیروهای آمریکایی را افرادی زبده، با ضریب هوشی بالا، دارای مهارت بالا در استفاده از رایانه و وسایل الکترونیکی و همچنین از لحاظ فیزیکی افرادی تنومند و ورزیده نشان داده می‌شود، در عملیات، نیروهای آمریکایی با استفاده از ادوات جنگی پیشرفته و بهره‌گیری از پیشتیبانی نیروهای هوایی و دریایی و انواع سلاح‌های سنگین در حجم گسترده‌ای دست به اقدام می‌زنند. شکست در این فیلم‌ها معنایی ندارد و نهایتاً دست نیروهای آمریکایی به عنوان شخص پیروز بالا خواهد رفت.

اما در فیلم ۳۰ دقیقه خبری از این صحنه‌های پر زد و خورد وجود ندارد. تجهیزات جدید به اندازه تجهیزات قدیمی غیر قابل اعتماد هستند و ممکن است خرابکاری به بار بیاورند و تجهیزات پیچیده ماهواره‌ای زیاد به کار ماموران نمی‌آید و دست آخر ماموران آمریکایی هم مانند همه جای دنیا گاهی در میان کاغذ‌ها و کاغذ بازی‌ها گم می‌شوند و نمی‌توانند به درستی عمل کنند.
داستان فیلم، برای بیننده روشن است و او پایان داستان را می‌داند، به همین دلیل ماجرا خالی از هرگونه غافلگیری است؛ حمله نیروهای آمریکایی به محل اختفای اسامه بن لادن، کشته شدن او و منتشر شدن عکس معروف از جسد وی در رسانه‌ها. این فیلم بر اساس شنیده‌ها و اخبار واقعی وقایعی که از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تا ۲ می‌۲۰۱۱ اتفاق افتاده است ساخته شده. شروع فیلم صدای آدم‌های هراسان و وحشتزده‌ای را می‌شنویم و تعدادی دیالوگ از حادثه ۱۱ سپتامبر در آن شنیده می‌شود و این جمله به صورت واضح شنیده می‌شود: یک هواپیما با مرکز تجارت جهانی برخورد کرده. همچنین صدایی وحشت زده‌ای که می‌گوید: «دوست دارم» و پس از آن صدای فریادهایی ممتد و دلخراش.
از همین ابتدا می‌توان درک کرد که در این فیلم سعی شده است از طریق مظلوم‌ نمایی، احساس هم‌ذات پنداری در مخاطب برانگیخته شده تا برای کارهایی که در ادامه فیلم توسط نیروهایی آمریکایی انجام می‌شود، توجیه مناسبی وجود داشته باشد، و آن چیزی نیست جز اینکه؛ آن‌ها به کشور ما حمله کرده‌اند پس ما حق دفاع از خود و پیشگیری از وقوع حوادث بعدی را داریم. احتمال توطئه در یک کشور علیه آمریکا، مساوی است با حمله به آن کشور و یا استقرار پادگان‌های نظامی. مظلوم‌نمایی‌های این فیلم به حدی است که بیننده نسبت به آمریکا احساس ترحم می‌کند تا جایی که هنگام کشته شدن نیروهای آمریکایی ناراحت شده و هنگام مرگ بن لادن و افرادش خوشحال می‌گردد.
نمود بارز این مظلوم‌نمایی در جایی است که جسیکا (یکی از شخصیت‌های داستان) قرار است با خلیل البلاوی ملاقات کند، اولین صحنه‌ای که پس از نشان دادن اردوگاه چپمن در خاک افغانستان نشان می‌دهد، مأمور جسیکا است که دارد به منظور نشان دادن حسن نیت خود، برای البلاوی کیک می‌پزد، مایا به او می‌گوید که مسلمان‌ها با کیک جشن نمی‌گیرند! اما مأمور جسیکا می‌گوید اینقدر بی‌روح نباش! همه کیک دوست دارند (یعنی حتی مسلمانان که انسان‌هایی خشن و تندخو و در پی‌کشتار و قتل عام هستند نیز کیک دوست دارند.)
مأمورین نظامی پادگان از ورود البلاوی قبل از بازرسی جلوگیری می‌کنند ولی جسیکا می‌گوید که بازرسی را کنار بگذارند چرا که نیت این قرار خیر است!
وقتی که البلاوی با راننده و ماشینش به اردوگاه می‌آید، ماشین منفجر شده، مأمور جسیکا و همکارانش و حتی خود البلاوی و راننده‌اش کشته می‌شوند. این صحنه اوج مظلوم‌نمایی این فیلم است، یعنی آمریکا با حسن نیت و آغوشی باز به استقبال مسلمانان می‌آید اما در عوض چه چیزی از مسلمانان عاید آن‌ها می‌شود؟ بله قتل، کشتار و ترور.
اخبار پس از این حادثه هم به کمک این صحنه (انفجار در پادگان) آمده و اینگونه خبر انفجار را اعلام می‌کند: سی آی‌ای گفته که ۷ نفر از کارکنانش کشته و ۶ نفر دیگر در عملیات انتحاری پایگاهی در افغانستان زخمی شده‌اند، آژانس خبری اسوسییدپرس با خبر شده است که رئیس سی آی‌ای در ایالت یکی از قربانیان بوده، مقامات سابق می‌گویند او مادر ۳ فرزند بوده. درست بعد از گفتن جمله او مادر ۳ فرزند بوده، صدای موسیقی بلند می‌شود و چیزی از حرف‌های گوینده شنیده نمی‌شود. یعنی اینکه تأکید این خبر و مهم‌ترین بخش آن‌‌ همان دیالوگ آخر بوده است (او مادر ۳ فرزند بوده)، همچنین چند نکته از این خبر توجه را جلب می‌کند: ۱. عملیات انتحاری در افغانستان ۲. کشته و زخمی شدن نیروهای آمریکایی ۳. کشته شدن رئیس سی آی‌ای در منطقه که مادر ۳ فرزند هم بوده است.
وقتی از کشته شدن مادری بحث می‌شود، ناخودآگاه انسان ناراحت و از بانیان این حادثه منزجر می‌گردد. پس چه بهتر که رئیس سی آی‌ای در آن منطقه زنی باشد که از قضا مادر ۳ بچه هم هست، زیرا هنگامی که در عملیات انتحاری کشته می‌شود، تأثیر بر بیننده بیشتر می‌شود، و مسلمانان بی‌رحم جلوه داده شده و تصویری از آمریکای مظلوم به نمایش گذاشته می‌شود.
نشان دادن صحنه‌های شکنجه و بازجویی نیز در جای خود قابل تأمل است، مایا در کنار ۲ مأمور دیگر که مشغول شکنجه یک زندانی که اعتقاد دارند مسئول مالی گروه القاعده است، با ناراحتی به شکنجه شدن زندانی نگاه می‌کند، وقتی یکی از مأمورین از او ظرف می‌خواهد، او ظرف خالی را به طرف مأمور می‌برد و مأمور به او متذکر می‌شود که در داخل ظرف آب بریزد، و این حرکت در کنار آن ناراحتی از شکنجه این نکته را به بیننده القاء می‌کند که مأمور زن از شکنجه شدن زندانی ناراحت است و حتی از ابتدایی‌ترین شکنجه‌ها هم چیزی نمی‌داند، اما چون مجبور است اطلاعاتی درباره بن لادن بدست بیاورد، از شکنجه ممانعت نمی‌کند و این امر خود تأیید کننده درستی شکنجه می‌باشد. و یا می‌توان به عذاب وجدان مایا پس از شکنجه فراج نیز اشاره کرد.
مایا به عنوان بازیگر نقش اول فیلم، بهترین بازی را در طول دوران بازیگری خود اجرا می‌کند. یک بازی فوق العاده زیبا و اثر گذار. مایا پس از شکست‌های پیاپی در پیدا کردن محل اختفای بن لادن و یا حتی سر نخی از خانواده و نزدیکان وی، به طور اتفاقی به مدارکی دست پیدا می‌کند که در آرشیو سال‌های قبل وجود داشته و کسی به آن‌ها توجهی نداشته است، یکی از مأمورین پرونده‌ای برای او می‌آورد که زیر عکس آن پرونده اسم ابراهیم سعید به چشم می‌خورد، با پیدا کردن ابراهیم سعید و ردیابی وی، از تردد وی به خانه‌ای با امنیت فوق العاده بالا در پاکستان پی می‌برند، از‌‌ همان جا است که حدث و گمان‌ها برای حضور بن لادن در آن خانه شروع می‌شود. با توجه به این نکته، به طور واضح بزرگ‌ترین اشتباه نشان داده شده، که خیلی ساده می‌گویند اشتباه انسانی بوده، زیرا هنگام جمع آوری این اسناد به دلیل شلوغی و زیاد بودن اسناد، این پرونده بدون توجه در گوشه‌ای آرشیو شده است. همین اشتباه ساده است که ماجرای پیدا کردن بن لادن را ۱۰ سال به تأخیر می‌اندازد.
این فیلم در حقیقت سعی در بازسازی چهره آمریکا و توجیه حملات و عملیات‌های این کشور در کشورهای دیگر خصوصاً منطقه خاورمیانه دارد، که کارگردان توانسته است به لطف بازی زیبای جسیکا چستین و دیگر بازیگران، خلق صحنه‌های زیبا و همچنین استفاده از داستانی ساده اما خوش ساخت، به این مهم دست پیدا کند.

منبع:فیلم نوشتار

مقاله

نویسنده مهدی کریمی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

در جهان عیاران ; نگاهی به سریال پهلوانان نمی میرند

در جهان عیاران ; نگاهی به سریال پهلوانان نمی میرند

اتفاقات سیاسی و اجتماعی در تاریخ ایران همواره ارتباط نزدیکی با اعتقادات اخلاقی و مذهب داشته است. بسیاری از قیام های محلی برآمده از دیدگاه مذهبی بودند و یا بواسطه حفظ اخلاقیات شکل گرفتند. در ایران، اخلاق گرایی و دین گرایی همپوشانی نزدیکی با وطن پرستی و استقلال ملی دارد. بسیاری از آثار ادبی و سینمایی از «کلیدر» محمود دولت آبادی گرفته تا «هزاردستان» علی حاتمی، بر اساس همین همپوشانی خلق شده اند.
هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

پاورچین آغازی بر طنزهای دنباله‌دار (یا به اصطلاح جریان‌ساز) دهه هشتاد بود که تاثیر آن در نقطه چین ادامه یافت و البته در شب‌های برره به اوج رسید. طنزی پراستعاره که ذهن مخاطب را در تعمیم دادن آزاد می‌گذاشت.
مردمان بی حق رأی؛ به بهانه پخش مجدد سریال تفنگ سرپر از شبکه آی فیلم

مردمان بی حق رأی؛ به بهانه پخش مجدد سریال تفنگ سرپر از شبکه آی فیلم

از جمله سریالهای به یاد ماندنی سیمای جمهوری اسلامی سریال تفنگ سرپر دومین اثر تلوزیونی امرالله احمدجو است. احمدجو که پیش از تفنگ سرپر، روزی روزگاری را ساخته بود اینبار به سراغ مجموعه ای چهل و دو قسمتی رفت که هم از لحاظ زمان و هم از لحاظ تعدد شخصیت و خرده داستان از کارهای قبلی اش بسیار وسیع تر بود.
منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

خندوانه هر چند وقت یک بار دچار رکود می‎شود و در رقابت با همسایه‌اش در شبکه نسیم (دورهمی) گاهی بالا رفته و گاهی پایین می‌افتد و این خودش موضوعی مستقل برای تحلیل است. اما هدف این متن تمرکز بر قسمت خنداننده شو این برنامه بوده و تحلیل محتوای خندوانه و نقادی رفتار مجری و مبتکر آن‌را شاید در جایی دیگر دنبال کنیم.
وضعیت سفید یک ذهن ; نگاهی به سریال وضعیت سفید

وضعیت سفید یک ذهن ; نگاهی به سریال وضعیت سفید

وضعیت سفید یک ایراد بزرگ دارد و آن است که همیشه آن را از وسط های کار دیده ایم( این اقتضای تلویزیون و برامده از هویت آن است که کمتر این فرصت پیش می اید که اثری را از ابتدا تا انتهای آن دید و ازهمین رو یک اثر تلویزیونی معمولا در حین نگارش و تولید به این نکته توجه دارند) اما هرچه هست اگر از ابتدا این سریال را ببینیم( که چاره آن دانلود قسمت های نخست آن است) متوجه می شویم که «مادر بزرگه» چاره ای جز انفعال در برابر این همه موج قهر ندارد.
Powered by TayaCMS