دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اسلام هراسی؛ تصویر غلط غربی ها از اسلام

No image
اسلام هراسی؛ تصویر غلط غربی ها از اسلام

كلمات كليدي : اسلام هراسي؛ تصوير غلط غربي ها از اسلام

نویسنده :

مقوله «اسلام هراسی» زیر مجموعه نگاه غربی به اسلام است. اولین برخوردهای جدی جهان غرب با پدیده‌ای به نام اسلام در جنگ‌های صلیبی رخ داد که سبب ایجاد پس زمینه ای در هنر و ادبیات غرب و زمینه ساز بستری برای اسلام هراسی شد. در همین راستا می‌توان به حادثه 11 سپتامبر اشاره کرد که جرج بوش پس از این حادثه سخن از جنگ‌های صلیبی گفت و در واقع میان حادثه 11 سپتامبر و جنگ‌های صلیبی پیوند برقرار کرد.

پس از مقوله جنگ‌های صلیبی، دومین عرصه‌ای که غرب با اسلام برخورد جدی داشت در آندلس بود. حضور مسلمانان از قرن دوم تا قرن هفتم هجری در آندلس اسپانیا و برخورد اروپائیان با آنها در این منطقه با هدف خارج کردن آنها از اسپانیا، پس زمینه‌ای دیگر در ارتباط با پدیده اسلام هراسی محسوب می‌شود.

سومین پس زمینه اسلام هراسی ناشی از مباحث و مطالعات مستشرقین است. مستشرقین، شرق را به عنوان یک کلیت، موضوع مطالعه خود قرار دادند و در واقع تصویری از جوامع اسلامی ترسیم کردند که باید در بحث از اسلام هراسی مورد توجه قرار گیرد. آنچه ما در جهان امروز می‌بینیم، ناشی از گزارشی کارشناسانه از وضعیت اسلام نیست. تصویری که در سه دهه اخیر از اسلام ارائه شده، تصویری خوفناک است. البته آنچه سبب تشدید اسلام هراسی شده، ظهور و بروز تروریسم در خاورمیانه است که به اروپا نیز سرایت کرده است. بدیهی است که منشا این تروریسم خود غربی‌ها هستند. پدیده اسلام هراسی ابعاد مختلفی دارد. در نگاه حکومتی به اسلام، غربی‌ها می‌کوشند اسلام را به عنوان دشمن غرب نشان دهند.

موضعگیری‌های شخصی نسبت به اسلام در غرب یکی از عواملی است که موجب اسلام هراسی می‌شود. این امر به جایی می‌رسد که فیلمی مانند فتنه ساخته می‌شود یا کاریکاتورهایی علیه پیامبر اسلام در نشریات منتشر می‌شود. همچنین رسانه‌ها وارد عمل می‌شوند و به این اسلام هراسی دامن می‌زنند تا آنجا که سینمای اسلام هراسانه تبدیل به ژانری در سینمای غرب می‌شود و حتی در قالب بازی‌های رایانه ای نیز خود را نشان می‌دهد تا بر کودکان نیز تاثیر بگذارد.

مسائل دیگری نیز وجود دارند که به امر اسلام هراسی در غرب دامن می‌زنند. یکی از این موارد موازنه جمعیت در کشورهای غربی است. به عنوان مثال به علت رشد کم جمعیت در برخی کشورها، شاهد سیل مهاجرت مسلمانان به این کشورها هستیم که سبب شده رشد مسلمانان در اروپا افزایش یافته و جمعیت اصلی اروپا کاهش یابد. همچنین در کشورهایی مانند اتریش و آلمان شاهد افزایش جمعیت گروندگان به اسلام هستیم که این موارد سبب افزایش هراس نسبت به اسلام می‌شود.

پیامد دیگر اسلام هراسی این است که اروپا روابط خود را بر پایه این نگاه غلط نسبت به اسلام تنظیم کرده است. در نتیجه پدیده اسلام هراسی سبب رفتاری امپریالیستی از سوی غرب با جهان اسلام شده است. از همین رو مسلمانان باید بکوشند خود را به غربی‌ها بشناسانند و با ایجاد کانال‌های ارتباطی با شهروندان غربی این تصویر غلط را اصلاح کنند. توجه به بحث توریسم برای مقابله با اسلام هراسی نیز اهمیت بسیاری دارد چرا که توریست‌هایی که به ایران می‌آیند دیگر دچار اسلام هراسی نخواهند شد. همچنین ایجاد موج‌های فرهنگی از جمله راهکارهای دیگر در مواجهه با پدیده اسلام هراسی است که شامل انتشار کتاب‌های مختلف در غرب، تولید انیمیشن‌هایی براساس داستان‌های شاهنامه و مثنوی معنوی، انتشار آثار موسیقی اصیل و نیز توجه ویژه به صنایع دستی است.

غرب روابط خود را بر پایه نگاهی غلط نسبت به اسلام تنظیم کرده است. مسلمانان باید بکوشند خود را به غربی‌ها بشناسانند و تصویر غلط غربی‌ها از اسلام و مسلمانان را اصلاح کنند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
زندگینامه افلاطون

زندگینامه افلاطون

افلاطون احتمالا 427 سال پیش از میلاد مسیح در آتن بدنیا آمد. تولد او مصادف با دورانی بود که یونان باستان به اوج عظمت خود رسیده و شاید اندکی هم از قله عظمت گذشته در نشیب انحطاط افتاده بود.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

فلسفه حوزه‌ای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن می‌پردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
Powered by TayaCMS