دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

«رژیمی از جنس طلا» | نقد فیلم رژیم طلایی

«رژیم طلایی»، معضلات رایج در جامعه، در روابط زن و شوهری را مورد توجه قرار داده و با هجو آن در قالب کمدی، سعی کرده تا آن‌ها را مورد انتقاد قرار دهد…
«رژیمی از جنس طلا» | نقد فیلم رژیم طلایی
«رژیمی از جنس طلا» | نقد فیلم رژیم طلایی

[کد مطلب: 1803]

«رژیم طلایی» فیلمی متوسط است با سوژه‌ای جالب که به رغم ایرادات وارد به آن، به خاطر قالب کمیک و استفاده از بازیگران نسبتاً جذاب و حرفه‌ای، فروش مناسبی را داشته است. رضا سبحانی (کارگردان) معضلات رایج در جامعه، در روابط زن و شوهری را مورد توجه قرار داده و با هجو آن در قالب کمدی، سعی کرده است تا آن‌ها را مورد انتقاد قرار دهد. در پایان نیز سعی شده است تا با یک پایان خوشِ رمانتیک و البته کلیشه‌ای جامعه را از گرفتار شدن در آن‌ها بیم دهد.
روایت اختلافات زن و شوهری، مطالبۀ مهریه و نفقه، ادعای عدم تمکین و طلاق زوجین و نیز عشق بین دختر و پسر و ازدواج و البته «تجدید فراش» شوهر یا عشقِ غریبه زن شوهردار موضوعاتی است که با توجه به فرهنگ ایرانی، اگر داستان اصلی فیلم نباشد، در حد داستانی فرعی و یا حتی به عنوان مزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در «رژیم طلایی» که با نام ابتدایی «خواب‌های طلایی» مضمونی طنز در فضای اجتماعی دارد، بارداری‌های ناموفق زن، درخواست شوهر برای تجدید فراش، مطالبۀ مهریه از سوی زن و ادعای عدم تمکین مرد و... همگی مورد توجه کارگردان هستند اما سوژۀ بکر «رضا سبحانی»، مطالبۀ مهریه میلیاردی زن (طلا معادل وزن مجموع خود و شوهرش) و ترفندهای زن و شوهر برای بالا و پایین کردن مهریه به نفع خود است.
پری (مریلا زارعی) در هر بار بارداری، بچه‌ها را مرده به دنیا می‌آورد. مهدی (مهدی هاشمی) که از نداشتن فرزند ـ به خصوص پسر ـ رنج می‌برد، به پیشنهاد مادرش، به پری اصرار می‌کندکه رضایت دهد او«مهدی» مجددا ازدواج کند،تا هم به عشقش وفادار باشد و پری را طلاق ندهد و هم با بچه‌دار شدن از زن دوم، بر مشکل نازایی پری فائق آیند. در مقابل، پری که در دل موافق تصمیم مهدی نیست، تصمیم می‌گیرد در ازای دادن رضایت کتبی به همسرش برای گرفتن همسر دوم، مهریه خود را طلب کند؛ مهریه‌ای که برابر است با طلا معادل وزن خود و همسرش. مهدی که بسیار چاق است و عزم پری را در مطالبه مهریه جزم می‌بیند، تصمیم می‌گیرد تا برای کاهش دادن مهریه، وزن خود را۳۰ کیلو کاهش دهد. از اینجا داستان آغاز می‌شود و کنش و واکنش‌های این دو کاراکتر تا به انتهای فیلم ادامه پیدا می‌کند.
 «رژیم طلایی»، معضلات رایج در جامعه، در روابط زن و شوهری را مورد توجه قرار داده و با هجو آن در قالب کمدی، سعی کرده تا آن‌ها را مورد انتقاد قرار دهد. در پایان نیز سعی شده است تا با یک پایان خوشِ رمانتیک و البته کلیشه‌ای جامعه را از گرفتار شدن در آن‌ها بیم دهد.
۱) تب لاغر‌ها برای چاق شدن و چاق‌ها برای لاغر شدن که موجب رشد قارچ‌گونه و روزافزون مؤسسات تنظیم وزن و سرازیر شدن انواع دارو و وسایل مربوطه به بازار و داروخانه‌ها شد. در واقع، دیر زمانی است که بازار روش‌های پزشکی برای چاق شدن لاغر‌ها و لاغر چاق‌ها بسیار گرم بوده و توصیه پزشکان و متخصصین در خصوص پرهیز از افراطی‌گری و به خصوص، عدم استفاده از داروهایی که هورمون‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند، کمتر مؤثر بوده است. انواع داروهای شیمیایی و گیاهی، گن‌های لاغری و حجم‌دهنده، عمل‌های جراحی برای بزرگ و کوچک کردن معده و استفاده از لیزر در بسیاری از موارد، به دلیل عدم به کارگیری اصول علمی، موجب به هم خوردن توازن غدد و هورمون‌ها و به خطر افتادن سلامتی افراد شده است. به علاوه، اخبار حاکی از آن است که وجود مواد اعتیادآور (شبیه شیشه) در این دارو‌ها، استفاده‌کنندگان را گرفتار معضل اعتیاد به نوعی از مواد مخدر کرده است.
در «رژیم طلایی»، وجه اعتیادآور بودن داروهای تنظیم وزن با یک باور قدیمی گره زده شده است که استعمال «مواد مخدر» را در کاهش وزن مؤثر می‌داند. مهدی در تماس با یکی از مراکز تضمینی کاهش وزن در زمان کم، از شیره‌کش‌خانه‌ای در پایین شهر سر در ‌آورده و به تدریج معتاد می‌شود؛ تا آنجا که در دادگاه، نزد همسر و هنگام حضور در پزشکی قانونی، دائماً چرت می‌زند.


۲) «رژیم طلایی» فیلمی در هجو مهریه‌های سنگین و نامعقول است. موضوعی که اگر چه در قالب‌هایی چون درام (محکومیت شوهر به پرداخت مهریه و روانه زندان شدن در پی عدم استطاعت مالی یا پیروزی شوهر در جدال قضایی و محرومیت زن از دریافت حق خود) سابقه داشته است اما پرداختن به آن در قالب طنز و با دست‌مایه قرار دادن مهریه‌ای خاص که به آن اشاره شد، نو و خلاقانه است. اگر چه می‌توان از زوایای دینی، جامعه‌شناسانه و روان‌شناسی خانواده به موضوع مهریه پرداخت اما به همین اندک بسنده می‌شود تا از نقد سینمایی اثر دور نیفتیم.
۳) رضا سبحانی، خواسته یا ناخواسته، به تصوّر عرفی و غلط جامعه از مهریه نیز پرداخته است و تلاش عامۀ مردان برای شانه خالی کردن از این حق عند المطالبه زن از شوهر را با زبانی طنز مورد انتقاد قرار داده است. حتی از زبان قاضی دادگاه به مهدی آورده است که (نقل به مضمون:) «برادر من! مهریه حق زن است و جای چونه زدن نداره؛ به جای اینکه با من بحث کنی، برو و از زنت بخواه که بگذره!» یا «اون وقتی که داشتی امضا می‌کردی، باید فکر همچین روزی رو می‌کردی!»
۴) از قدیم گفته‌اند که زن و شوهر جر و بحث می‌کنند اما دعوای زن و شوهری که حتی به طلاق هم می‌انجامد، حاصل دامن زدن دیگران به این جر و بحث است. در «رژیم طلایی» به این فرهنگ غلط نیز کنایه زده شده است و مادر مهدی (مادر شوهر) عامل فتنه بین مهدی و پری، معرفی می‌شود که او را به گرفتن زن دوم و تغییر رفتار در خانه ترغیب می‌کند بلکه رضایت زن را کسب کند. همچنین خواهرزاده مهدی و کارگر شیرینی‌فروشی او (سولماز) به مهدی و پری مشاوره‌هایی می‌دهند که آتش اختلافشان را شعله‌ور‌تر می‌کند.
***
 «رژیم طلایی» سومین ساخته رضا سبحانی پس از خاک سرد (۱۳۸۴) و زیستن (۱۳۸۰) است که این بار مضمونی خانوادگی ـ اجتماعی را دست‌مایه ساخت فیلم قرار داده است. اما کمدی «موش و گربه»‌ای با وجود برخی صحنه‌های جالب، در اواسط به شدت کسل‌کننده می‌شود. در واقع، به جز سوژۀ جالبی که طرح آن، برای مخاطب جذاب است، فیلم در ادامه، حرفی برای گفتن ندارد و به کش دادن سوژه دست زده است.
از نگاه فنی، فارغ از گریم‌های اگزجره و نافرم برای چاق کردن مهدی هاشمی و مریلا زارعی، فیلم‌نامه سطحی و ناپخته و سوژه‌ای که با ناتوانی تمام، مجبور به جورکشی سایر نقایص فیلم است، حضور نابازیگران ضعیف در کاراکترهای نچسب و بی‌ربط به شدت توی ذوق می‌زند. معضلی که به نظر می‌رسد در سینمای امروز ایران، به خصوص «سینمای بدنه» به اپیدمی تبدیل شده است. در «رژیم طلایی»، به جز بازیگران اصلی و حرفه‌ای فیلم (مهدی هاشمی، مریلا زارعی و امین حیایی) که به هر تقدیر، از عهدۀ نقش خود برآمده‌اند، سایرین که بیشتر آنها نابازیگرند، سطح فنی فیلم را بسیار پایین آورده‌اند. از سوی دیگر، بیننده نقش کاراکترهای غیراصلی فیلم در پیش بردن قصه را درک نمی‌کند؛ نابازیگرانی که نه چهره سینمایی دارند و نه لحن و بازی!؟ به عبارت دیگر، بود و نبود این بازیگران اثری بر فیلم ندارد و این سؤال را در ذهن بینندۀ نقاد برمی‌انگیزد که علت حضور چنین افرادی در سینما چیزی جز این است که به کارگردان سفارش یا تحمیل شده‌اند و یا با پرداخت پول، جلوی دوربین رضا سبحانی حاضر شده‌اند؟! حتی شباهت نام خانوادگی برخی بازیگران، این شبهه را به ذهن متبادر می‌سازد که با سازندگان فیلم ارتباط فامیلی دارند.
در مجموع، «رژیم طلایی» فیلمی متوسط است با سوژه‌ای جالب که به رغم ایرادات وارد به آن، به خاطر قالب کمیک و استفاده از بازیگران نسبتاً جذاب و حرفه‌ای، فروش مناسبی را داشته است.

منبع:فیلم نوشتار

مقاله

نویسنده ساقی زارعی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
نقد دو مقاله «بیگ بنگ در قرآن»و «قرآن و پیدایش جهان، قضیه پدید آمدن کائنات از دود»

نقد دو مقاله «بیگ بنگ در قرآن»و «قرآن و پیدایش جهان، قضیه پدید آمدن کائنات از دود»

قرآن کریم آخرین سروش آسمانی است که بر آخرین پیامبر؛ یعنی حضرت محمد(ص) فرود آمد و جهانیان را به نور و کمال هدایت کرد.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʇ) اهداف اعراب از حمله به ایران ʁ)

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (7) اهداف اعراب از حمله به ایران (1)

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʅ) علی(ع) و رابطه‌ او با ایرانیان

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (5) علی(ع) و رابطه‌ او با ایرانیان

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
Powered by TayaCMS