دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آغاز هفته فرهنگی ایران در سوریه و افتتاح گروه ادبیات فارسی دانشگاه حلب

No image
آغاز هفته فرهنگی ایران در سوریه و افتتاح گروه ادبیات فارسی دانشگاه حلب هفته فرهنگی ایران در دانشگاه حلب و گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی این دانشگاه 19 اسفند با حضور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افتتاح شد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در افتتاحیه این مراسم مهدی مصطفوی مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن اشاره به پنجاهمین سالگرد تاسیس دانشگاه حلب، افتتاح رسمی گروه زبان و ادبیات فارسی و فعالیتهای فرهنگی و هنری ایران در این دانشگاه را در چارچوب برنامه های ویژه کشورمان در توسعه روابط فرهنگی ایران و جهان عرب دانست و گفت: پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی(ره) نقطه عطفی در روابط ایران با جهان عرب به شمار می رود و رؤسای جمهور دو کشور همواره بر توسعه همه جانبه این روابط بویژه روابط فرهنگی بین دو کشور تاکید فراوان داشته و دارند.
مشاور رئیس جمهور ضمن اشاره به جایگاه فرهنگی شهر حلب و پیوند تاریخی آن با فرهنگ و ادبیات ایران زمین افزود: حلب شهری که یادآور «جاده ابریشم» است. شهری که به واسطه جلال الدین رومی (مولوی)، شهاب الدین سهروردی، ناصرخسرو، فارابی، خوارزمی، اصفهانی و بسیاری از اندیشمندان با فرهنگ و تمدن ایرانی پیوند خورده است.
وی ادامه داد: افتتاح گروه زبان و ادبیات فارسی در این دانشگاه به عنوان سومین گروه زبان و ادبیات فارسی در کشور سوریه پس از دانشگاه های دمشق و البعث نشانی بارز از عمق روابط همه جانبه دو کشور است.
مصطفوی گفت: دانشجویان گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حلب مسئولیت مهم تداوم ارتباطات فرهنگی و علمی دو تمدن اصیل و کهن ایران و سوریه را بر دوش دارند.
وی خاطرنشان کرد: در ایران بیش از دو میلیون و 200 هزار دانشجو (قریب به نیمی از آنها را دانشجویان دختر تشکیل می دهند) در بیش از 150 دانشگاه و موسسه آموزش عالی و در مقاطع تحصیلی مختلف مشغول به تحصیل اند که بیش از 73 هزار استاد و کادر هیئت علمی مسئولیت آموزش آنها را برعهده دارند و در بیش از 50 دانشگاه در ایران گروه زبان و ادبیات عرب در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری وجود دارد.
مهدی مصطفوی افزود: امروز که کودکان، نوجوانان، خواهران و برادران فلسطینی ما ضمن محروم ماندن از کلاس و درس و مدرسه و دانشگاه، بی دفاع و مظلوم به دست مزدوران رژیم صهیونیستی در غزه، خان یونس و بسیاری از مناطق فلسطین اشغالی به شهادت می رسند؛ شیون معصومانه کودکان، رنج و درد پدران، آه مظلومانه مادران و فریاد به خون نشسته شهیدان، وظیفه و رسالت ما و شما را در تمامی عرصه های مقاومت و پایداری سنگین تر می کند.
دکتر "عباس صباغ" رئیس گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حلب هم ضمن خوشآمدگویی به رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از توجه و تلاشهای مسئولین فرهنگی و علمی کشورمان در افتتاح گروه زبان و ادبیات فارسی در این دانشگاه تقدیر و تشکر کرد.
وی با بیان مشترکات فرهنگی ایران و عرب گفت: نمی توان نمونه دیگری از تداخل فرهنگی به میزانی که دو فرهنگ ایرانی و عربی با یکدیگر عجین شده اند پیدا کنیم و این علی رغم برخی تفاوتهای زبانی و نژادی بین ایرانیان و عربهاست.
"عباس صباغ" میزان بالای تاثیرپذیری و تأثیرگذاری دو زبان عربی و فارسی در یکدیگر را بیش از حد وصف برشمرد و گفت: همان طور که فارسی بر عربی اثر گذاشته است زبان عربی بر فارسی تأثیرگذار بوده و یک سوم مفردات زبان فارسی دارای ریشه ای عربی است و بهتر است بگویم این مفردات به قرآن کریم و شریعت اسلام باز می گردد.
وی افزود: زبان عربی به آن میزانی که از زبان فارسی تأثیر گرفته از زبان دیگری تأثیر نگرفته است و این موضوع جز به نقش ارزنده ایرانیان و تلاش آنها در توسعه فرهنگ اسلامی باز نمی گردد.
دکتر "محمد نزار عقیل" رئیس دانشگاه حلب نیز به برنامه های مختلف هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در حلب اشاره کرد و آن را اقدامی بسیار ارزنده در تقویت روابط موجود بین سوریه و ایران بر شمرد و گفت: روابط امروز ایران و سوریه امتداد روابط تاریخی مشترک و همکاری تمدنی بین دو ملت است.
وی افزود: دانشگاه حلب حق دارد که امروز به این روابط و همکاری موفق بین دو کشور افتخار کند. بخش آموزش زبان فارسی در دانشگاه های حلب در سال 2001 با حضور سفیر و رایزن فرهنگی ایران و رئیس دانشگاه اصفهان افتتاح شد و به آموزش زبان فارسی به عنوان زبان دوم در دانشکده زبان و ادبیات عرب پرداخت و امروز ما گروه زبان و ادبیات فارسی را در دانشکده ادبیات افتتاح می کنم اعتقاد داریم که برای اطلاع از میراث غنی مدون به زبان فارسی و در زمینه های ادبی، تاریخی، علوم اسلامی و فلسفه، طب و مهندسی باید با این زبان آشنا شویم.
گروه زبان و ادبیات فارسی در این دانشگاه از ترم گذشته با حضور دکتر "حسینی شبانان" استاد اعزامی از مرکز و دکتر "مصطفى بکور" استاد سوری زبان فارسی شروع به کار کرده است و رئیس گروه نیز دکتر "عباس صباغ" است و در حال حاضر 95 دانشجو در مقطع لیسانس مشغل به تحصیل هستند.
در جشن افتتاحیه این هفته فرهنگی انصاریان رایزن فرهنگی، حسینیان کاردار ایران در سوریه، دکتر محمد نزار عقیل رئیس دانشگاه حلب، دکتر محمد کرتوش دبیر کل دفتر آموزش عالی حزب در دانشگاه، دکتر احمد قطب رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه و معاون آموزش و برنامه ریزی دانشگاه، دکتر حسینی شبانان استاد اعزامی زبان فارسی به دانشگاه حلب و جمعی از اساتید و دانشجویان این دانشگاه حضور داشتند.
منبع:مهرنیوز

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
No image

ذكر مصیبت امام حسین علیه السلام : امام حسین(ع) تنها در صحرای کربلا

ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام با موضوع امام حسین(ع) تنها در صحرای کربلا
Powered by TayaCMS