در سال گذشته، موضوع جامعه اطلاعاتی نوین بسیار مورد بحث و مذاکره قرار گرفت. نشست جهانی سران، بهمنظور نمایاندن چالشها و فرصتهای پیشاروی جامعه اطلاعاتی و بالاخص چگونگی همکاری دولتها، سازمانهای بینالمللی، صنایع بخش خصوصی و جامعه مدنی با یکدیگر جهت از بینبردن شکاف دیجیتالی در سطح جهان با نظارت سازمان ملل برگزار گردید.
در خلال این نشست که در ژنو برگزار گردید، اتحادیه پستی جهانی و چندین کشور عضو این اتحادیه، دیدگاهها و نظرات خود را درباره نقش تعیینکننده سرویسهای پستی در کاهش شکاف اطلاعاتی میان کشورهای صنعتی و در حال توسعه ارایه نمودند. نقش و حضور خدمات پستی و بهرهمندی شهروندان سرتاسر جهان از این محصولات و خدمات و نیز فراهمسازی اطلاعات ارزشمند و قابل دسترس برای آنها از طریق ابزارهای فیزیکی و الکترونیک بهندرت نمایان شده است.
بیشک، ادارات پستی، به هر کس در هر جا دسترسی دارند. تقریباً، در هر نقطهای از هر کشور، دفتر یا فروشگاهی وجود دارد که اگر نگوییم طیف کامل خدمات پستی اما خدمات پستی پایه را برای مردم آن کشور فراهم میکند.
البته، وقتی صحبت از دسترسی هرکس در هرجا بهمیان میآید، منظور واقعی همان سرویس پستی جهانی است: یعنی امکان دسترسی اکثریت قریب به اتفاق شهروندان یک کشور به خدمات پستی بدون در نظر گرفتن محل زندگی آنها. در اینجا لازم است از تعهد دولتها برای فراهم نمودن این سرویس سپاسگزاری نمود.
تعداد 190 اداره پستی که اتحادیه پستی جهانی را تشکیل میدهند، یک قلمرو واحد پستی و نیز بزرگترین شبکه توزیع فیزیکی در سطح جهان را ایجاد نمودهاند. این نکتهای است که مردم در اغلب موارد آن را فراموش میکنند. به همین دلیل، اتحادیه پستی جهانی، موضوع کلی روز جهانی پست را تا سه سال بعد، قابلیت دسترسی به سرویس پستی و نیز معرفی مزایای آن برای مردم اعلام نموده است. این شعار در طراحی جدید پوسترهای ویژه روز جهانی که توسط نصیر طاهر، یک پسر نوجوان 14 ساله نیجریایی طراحی شده، بخوبی نشان داده شده است. در این طرح، نقش انواع مختلف وسایل حمل و نقل اعم از تراکتور، هواپیما، دوچرخه، قایق و حتی یک شتر در جاهای مختلف دنیا برای توزیع و انتقال مرسولات، بسیار جالب و چشمگیر است. ترویج سرویس پستی جهانی، همچنان بعنوان مأموریت مهم و کلیدی اتحادیه پستی جهانی باقی مانده است. به خاطر داشته باشیم که دسترسی به خدمات پستی مطمئن و با قیمت مناسب حق اصلی و مهم انسانها بوده که به توسعه اقتصادی اجتماعی دولتها و ملل کمک میکند.
در واقع خدمات پستی با برخورداری از حدود 5 میلیون نفر کارمند در سرتاسر جهان و ایجاد میلیونها فرصت شغلی در بخشهای پشتیبانی، بخشی از موتور اقتصادی هر ملت محسوب میشوند.
افراد و صاحبان مشاغل از سرویس پستی برای فروش، توزیع و عرضه کالاهایشان استفاده میکنند و در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، خدمات پستی نقش موثری در کاهش شکاف فقر دارند، چرا که به کمک آنها مردم به بازارهای جهانی دسترسی خواهند داشت که در غیر اینصورت، دسترسی به این بازارها ممکن نبود.
اتحادیه پستی جهانی (UPU) دولتها را تشویق به تعریف مفهوم این خدمات در قوانین داخلی خود می نماید. این امر به ویژه هنگامی که پویایی این صنعت از طریق عواملی همچون آزادسازی بازار، جایگزینی تجهیزات الکترونیک و دیگر عوامل دستخوش تغییر است، اهمیت بسیار زیادی دارد و عدم وجود قوانین مربوطه، خطر دور نمودن اکثریت مردم از خدمات پستی را بههمراه خواهد داشت.
بر اساس اطلاعات موجود در اتحادیه پستی جهانی، 113 کشور قوانین مربوط به ارایه سرویس پستی جهانی در قلمرو خودشان را تعریف نمودهاند که 49 درصد از این تعداد، مفهوم این سرویس را در قوانین داخلی کشورشان نیز تعریف نمودهاند. اکثر مجریان پستی دولتی با توسعه و گسترش شبکه سرویس پستی چه از طریق استفاده از فناوریهای ارتباطاتی نوین و چه از طریق واگذاری برخی از فعالیتها، به تعهد سرویس پستی جهانی واکنش مثبت نشان دادهاند.
اگر چه حرکتهایی در رابطه با دسترسی به سرویس پستی جهانی بویژه در کشورهای صنعتی و کشورهای دارای اقتصاد رو به رشد انجام پذیرفته، لیکن هنوز کارهای زیادی بایستی در دیگر مناطق انجام شود.
بهعنوان مثال، 5 درصد از جمعیت کشورهای در حال توسعه، هنوز تحت پوشش خدمات پستی قرار نگرفتهاند و این وضعیت در آفریقا نگران کنندهتر است. 18 درصد از جمعیت اروپا ( بهغیر از انگلستان ) به خدمات پستی دسترسی ندارند.
با توجه به اینکه، اکثر مردم به اینترنت و سایر فناوریهای اطلاعاتی دسترسی ندارند، اتحادیه پستی جهانی با اتخاذ روشهای اقتصادی، همچنان همکاری با ادارات پستی را برای توسعه دامنه دسترسی آنان در هر گوشه از کره جغرافیایی ادامه خواهد داد.