دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فراز و فرود اصلاحات در عصر امیرکبیر

پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی کتاب فراز و فرود اصلاحات در عصر امیرکبیر نوشته محمدامیر شیخ نوری را منتشر کرد.
فراز و فرود اصلاحات در عصر امیرکبیر
فراز و فرود اصلاحات در عصر امیرکبیر

پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی کتاب فراز و فرود اصلاحات در عصر امیرکبیر نوشته محمدامیر شیخ نوری را منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب فراز و فرود اصلاحات در عصر امیرکبیر نوشته محمدامیر شیخ نوری در سه فصل به بررسی ساختار حکومت، لزوم تغییرات و زمینه اقدامات و اصلاحات امیرکبیر پرداخته است.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است : « اصلاحات در ایران معاصر به دو گونه اصلاحات درون حکومتی و اصلاحات برون حکومتی تقسیم شده است. اصلاحات نوع اول در عصر قاجاریه توسط افرادی چون عباس میرزا به شکل اصلاح طلبانه و رفرمیستی انجام می گرفت. امیرکبیر نیز در این دوره با قبول شالوده نظام سیاسی تلاش داشت در چارچوب نظام مستقر از ظرفیت های موجود برای ایجاد اصلاحات در راستای سامان دادن به امور و رفع موانع و غلبه بر آنچه عقب ماندگی کشور را به دنبال داشت عمل کند».

روش تحقیق در این اثر تاریخی است، اما تاریخ به مفهوم سنتی یعنی وقایع نگاری نیست، بلکه این وقایع و اتفاقات با روش تحلیلی بررسی شده است.

ساختار حکومت در دوران قاجار و آغاز روابط با اروپا عنوان فصل اول کتاب است که در آن عناوینی چون نام و نشان قاجار، آغاز روابط با اروپا، درگیری های ایران دوره قاجار با سیاست های استعماری، ساختار دولت، جنگ های ایران و روسیه و صنعت در دوره قاجار مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

فصل دوم لزوم تغییرات اجتماعی نام دارد که شامل عناوینی چون مدرنیسم، لزوم بازسازی تغییرات اجتماعی، آغاز تحولات در ایران، مراحل اندیشه نوسازی در ایران، تجدد طلبی و نوگرایی است و به بررسی چگونگی تحولات در ایران از دوره عباس میرزا و قائم مقام فراهانی می پردازد.

فصل سوم این کتاب فراز و فرود اصلاحات در عصر امیرکبیر نام دارد که به بررسی اقدامات امیرکبیر در دوره صدارت وی می پردازد.

امیرکبیر قبل از صدارت، داوران صدارت، امنیت داخلی در دوران صدارت، امنیت داخلی در دوران صدارت، اصلاحات میرزاتقی خان، سیاست خارجی امیرکبیر، رویکرد امیرکبیر به مذهب و واقعیت های دینی، عزل و قتل امیرکبیر، نظرات برخی مورخان داخلی و خارجی درباره امیرکبیر از عناوین فصل سوم این کتاب است.

کتاب فراز و فرود اصلاحات در عصر امیرکبیر نوشته محمدامیر شیخ نوری در 512 صفحه و در قطع رقعی از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.

    منبع: www.rasanewz.com

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
Powered by TayaCMS