دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ماهیت امامت از دیدگاه علامه طباطبایی

No image
ماهیت امامت از دیدگاه علامه طباطبایی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شماره جدید فصل‌نامه قبسات، نشریه علمی، پژوهشی حوزه فلسفه دین و کلام جدید را منتشر کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شماره 45 فصلنامه علمی، پژوهشی حوزه فلسفه دین و کلام جدید، قبسات از سوی پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی منتشرشد.
نشریه قبسات دارای درجه علمی، ترویجی است وهم اکنون تقاضای اخذ درجه علمی، پژوهشی آن ارایه شده است. هرشماره آن به صورت ویژه نامه در یک موضوع خاص از موضوعات دین‌پژوهی تهیه و چاپ می‌شود. این نشریه به منظورپاسخ‌گویی به پرسش های فکری محققان و دانشوران حوزه و دانشگاه منتشر می‌شود تا ضمن طرح مباحث فکری و فرهنگی مورد نیاز جامعه علمی، روزنه‌ای به نقد و بررسی دیدگاه‌های موجود در فضای دین پژوهی کشور باشد.
دراین شماره از فصل‌نامه قبسات مقاله‌هایی از جمله «امامت در اندیش? اهل نظر مروی به روایات» به قلم احمد بهشتی، «نقش اهل بیت(ع) در حیات جاودانه قرآن» نوشته ابراهیم کلانتری، «عصمت امام از نگاه خرد» به قلم علی ربانی گلپایگانی و « ماهیت امامت از دیدگاه علامه طباطبائی» نوشته قاسم اخوان نبوی به چاپ رسیده است.
در بخشی از این فصل‌نامه آمده است : « هرچند فرقه های اسلامی در مساله نبوت، چندان اختلافی با یکدیگر ندارند، در موضوع امامت، اختلاف آنها گسترده است. برخی به طور کلی امامت را انکار می کنند، ولی بیشترشان نیز ضرورت آن را پذیرفته اند. شیعیان معتقدند امام باید معصوم و منصوب از طرف خدا باشد وامام معصوم و صاحب الزّمان را منشاء معجزات می شمارند».
«امامت علی (ع) و توجیه‌های مخالفان» به قلم محمد حسن قدران ملکی، « امامت و سکولاریسم» به قلم محمد محمدرضایی، «امامت و مؤلفه‌های دموکراسی» به قلم منصور میراحمدی و «تأملی در مکتب فرآیند تکامل» نوشته محمد صفر جبرئیلی از دیگر پژوهش‌های ارایه شده در این شماره ازفصل نامه قبسات است.
فصل‌نامه قبسات به صاحب امتیازی و مدیر مسؤولی علی اکبر رشاد و سردبیری محمد محمدرضایی هر سه ماه یک‌بار از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر می شود.
علاقه‌مندان، اندیشمندان و پژوهشگران می توانند برای تهیه این نشریه با شماره تلفن های 88503341 و88730446 تماس بگیرند یا به نشانی اینترنتی www.qabasat.org مراجعه کنند.
منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

آیت الله سبحانی؛ جوانان برای حفظ اعتقادات خود به علمای اسلام رجوع کنند

آیت الله سبحانی؛ جوانان برای حفظ اعتقادات خود به علمای اسلام رجوع کنند

آیت الله جعفر سبحانی، دیروز در مسجد مقدس جمکران گفت: با جداشدن فرهنگ مهدویت و انتظار از تفکر دینی ما، چیزی از عقیده شیعی باقی نمی ماند.
رفع دغدغه‌های معاصر با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی

رفع دغدغه‌های معاصر با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی

جدا از تمرکز بسیاری از رسانه بر دیدار میان پادشاه عربستان و پاپ، گروه‌ها، جوامع و نهادهای دینی طی هفته ای که گذشت به بررسی سهم خود در بحران ایدز، زمینه های تازه همکاری، عرفان و رابطه علم و دین تمرکز کردند تا فصل تازه ای از دغدغه های معاصر خود را با بهره گیری از آموزه های دینی برطرف کنند .
Powered by TayaCMS