دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

انتشار کتاب اندیشه ‌های سیاسی آیت‌ الله میرزا محمد حسین نائینی

No image
انتشار کتاب اندیشه ‌های سیاسی آیت‌ الله میرزا محمد حسین نائینی برای نخستین بار منتشر شد؛
اندیشه سیاسی آیت ‌الله نائینی
برای نخستین بار کتاب «اندیشه ‌های سیاسی آیت‌ الله میرزا محمد حسین نائینی» منتشر شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب «اندیشه ‌های سیاسی آیت‌ الله میرزا محمد حسین نائینی» به قلم حجت ‌الاسلام عباس حیدری بهنوئیه و به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی منتشر شد.
حجت ‌الاسلام حیدری بهنوئیه این کتاب را در پنج فصل، یک مقدمه و یک خاتمه سامان داده است.
وی در مقدمه کتاب با بیان این‌که «متخصصان متعهد با آغاز دوره غیبت کبرا (329 ه.ق) خط تولید افکار کلامی،‌ فقهی، تفسیری و غیره را برای رفع مشکلات شیعیان به راه انداختند»، می‌گوید: « ... می‌ توان ادعا کرد که در خط اصلی نظریه ‌پردازی در مورد قدرت سیاسی و مباحث مربوط به آن تا قبل از نائینی یکنواختی حاکم است، اما با ورود نائینی به حوزه نظریه ‌پردازی سیاسی به تدریج گفتمان عدم تعطیل حکومت در زمان غیبت قوت گرفت».
نویسنده،‌ ویژگی مرحوم نائینی را در این می‌ داند که «در برخورد با مدنیت غربی و مفاهیم نوظهور در گفتمان غربی، روشی را برگزیده که به او امکان مواجهه فعال را می ‌دهد. لذا ایشان به دامن تقلید محض از غرب و یا انکار مطلق دستاوردهای بشری نیفتاد و هرگونه پذیرش یا طردی را در چارچوب اندیشیده شده ‌ای صورت داد.
فصل اول کتاب به زندگی و زمانه آیت ‌الله نائینی اختصاص یافته است که شامل سه بخش «دوره رشد و تحصیل»، «دوره فعالیت اجتماعی ـ‌ سیاسی»، «دوره انزوای سیاسی» و «جمع‌بندی» است.
فصل دوم «کلیات» نام دارد که از هفت بخش با عناوین «اندیشه و فقه سیاسی نائینی»، «هدف فقه سیاسی از دیدگاه نائینی»، «ظرفیت منابع فقه سیاسی از دیدگاه نائینی»، «ویژگی‌ های روش نائینی در فقه سیاسی»، «مبانی اندیشه سیاسی نائینی»، «مفهوم سیاست از دیدگاه نائینی» و «شریعت و سیاست از دیدگاه نائینی» تشکیل شده است.
در فصل سوم با عنوان «عقلانیت و فقه سیاسی»، مباحثی چون مدرنیته و اندیشه سیاسی نائینی و عناصر عقلانیت نائینی در فقه سیاسی (که خود شامل زیربخش‌ های عقلانیت اصولی، عقلانیت فلسفی و عقلانیت اجتماعی است) مورد بررسی قرار می‌ گیرد.
حجت ‌الاسلام حیدری بهنوئیه در فصل چهارم سه اصل و سه قاعده را به عنوان «اصول و قواعد فقه سیاسی» بیان کرده است: اصل مشورت، اصل اکثریت (عندالدَوران)، اصل امر به معروف و نهی از منکر، قاعده نفی سبیل، قاعده حرمت اعانت بر گناه و قاعده ملازمه بین حکم عقل و شرع.
«مؤلفه‌ها و عناصر اندیشه سیاسی نائینی» نیز در فصل پنجم مورد بررسی قرار گرفته است. در این فصل، که بیشترین حجم را در میان فصل‌ های پنج ‌گانه کتاب به خود اختصاص داده است، موضوعات کلیدی و مهمی چون فرد و جامعه، مفهوم حکومت، آزادی، اصل مساوات، قانون اساسی، تفکیک قوا و استبداد از دیدگاه آیت ‌الله نائینی بررسی شده است.
در بخش پایانی کتاب نویسنده با بیان این‌که «اروپائیان از درون منابع مسلمانان اصول تمدن و احکام سیاسیه را استخراج کردند، ذهنیت خود را از این اصول سرشار کردند و سپس برای تحقق آن کوشیدند»، آورده است؛ «از دیدگاه نائینی نائینی تمدن غرب در حوزه سیاست همان مفاهیم اسلامی است که عینیت یافته است».
در کتاب‌نامه کتاب نیز بیش از صد و ده کتاب برای مطالعه بیشتر درباره اندیشه سیاسی شیعه معرفی شده است.
«اندیشه سیاسی آیت‌ الله میرزا محمد حسین نائینی» زمستان 1386 در 155 صفحه، دو هزار نسخه و به قیممت 1750 تومان از سوی بوستان کتاب منتشر شده است.
گفتنی است، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی از زیرمجموعه‌ های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دفتر تبلیغات اسلامی است که پاسخ گویی به پرسش ها و معضل های فکری مربوط به حوزه پژوهشی خود و فراهم ساختن زمینه های لازم برای باز تولید فرهنگ سیاسی ـ دینی و ارائه دانش سیاسی مبتنی بر منابع علوم اسلامی، هویت شناسی و هویت سازی در زمینه فلسفه سیاسی، فقه سیاسی و علوم سیاسی را به عنوان مهم ترین اهداف خود دنبال می کند.
منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
Powered by TayaCMS