دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

با حضور آیت الله سبحانی برگزار شد؛ دومین نشست دوره ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم

No image
با حضور آیت الله سبحانی برگزار شد؛ دومین نشست دوره ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم دومین نشست دوره ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم با حضور علما و شخصیت های علمی حوزه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دومین نشست دوره ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم، با حضور علما و شخصیت های علمی حوزه، پنجم خرداد ماه، در مدرسه علمیه حضرت آیت الله گلپایگانی قم، برگزار شد.
در این نشست، آیت الله جعفر سبحانی با اشاره به نامگذاری سال نوآوری و شکوفایی گفت: باید حوزه مظهر نوآوری و شکوفایی در مسائل علمی و دینی باشد، مقصود از نوآوری این نیست که اصول را زیر پا بگذاریم؛ بلکه مقصود آن است که از همان فقه جواهری و اصول نورانی اسلام، اندیشه های نو را استنباط کرده و پاسخگوی مشکلات امروز باشیم.
رییس مؤسسه تحقیقاتی امام صادق(ع) در ادامه افزود: باید جمعی برای گردآوری نوآوری های علوم انسانی که در حوزه مطرح است، انتخاب شوند تا حوزه نیز در این کار، همگام با دیگر مراکز علمی شود.
این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: پایان نامه ها می تواند مظهر نوآوری و شکوفایی باشد؛ ولی باید این نوع نوشته ها، تحت پوشش علمای حوزه قرار گیرد و مبادا به خاطر شعار نوآوری از اصول تجاوز شود.
آیت الله جعفر سبحانی بر تقویت مراکز تحصصی تأکید و تصریح کرد: خوشبختانه یکی از گام هایی که برخی از شخصیت های علمی برداشته اند، تأسیس مدارس تخصصی فقهی است، این مدارس اگر با حمایت همه جانبه پیش رود می تواند در آینده، فقیهان بزرگ و اندیشمندانی را تحویل جامعه دهد.
همچنین در این نشست، اساتید در سطوح مختلف به ایراد سخنرانی پرداخته و دیدگاه های خود را بیان کردند.
برپایی دروس شبهه شناسی، برگزاری دوره های تابستانی، سامان دهی برخی دروس سطح عالی و هماهنگی میان اساتید برای تقویت مدارس علمیه شهرستان ها، بخشی از پیشنهاد ها و دغدغه های اساتید در این نشست بوده است.
حجت الاسلام عصاری از اساتید حوزه علمیه قم، در این نشست گفت: بسیاری از طلاب، در فصل تابستان، در قم بسر می برند که پسندیده است حوزه علمیه قم در این زمینه برای بهینه سازی اوقات فراغت طلاب برنامه ریزی کند.
وی ادامه داد: باید از برنامه های تابستانی برای پاسخ گویی به شبهات استفاده کرد تا طلاب با بهره گیری از اساتید برجسته حوزه، بتوانند با آمادگی بیشتر در برابر شبهات از خود مقاومت نشان دهند.
این استاد حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: تألیف، مقاله نویسی و نشر سالنامه علمی، از دیگر اولویت های کاری حوزه است و باید برای طرح تابستانه حوزه علمیه، برنامه ریزی کرد.
حجت الاسلام حسنعلی خزائلی از دیگر اساتید حوزه علمیه قم، بر اجرای طرح تابستانه دروس حوزه علمیه در شهرستان ها تأکید کرد و اظهار داشت: باید با برنامه ریزی دقیق، این طرح در مدارس علمیه شهرستان ها اجرایی شود و اساتید از قم برای تبلیغ و همچنین تقویت حوزه های علمیه شهرستان ها، هجرت کنند.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از زیادی حجم دروس سطح عالی انتقاد کرد و افزود: بسیاری از درس ها با زمان معین شده همخوانی ندارد و در پایان سال ناتمام می‌ ماند که اساتید باید در این زمینه برنامه ریزی دقیق تری داشته باشند.
حجت الاسلام منصوری، استاد دیگر حوزه علمیه قم، در این نشست اظهار داشت: باید گروهای تخصصی را برای اساتید در رشته های فقه، اصول، حدیث، کلام و فلسفه، تشکیل داد تا طلاب در مدت سال تحصیلی، در سه زمینه علمی، تهذیبی و تعلیمی، بهرمند شوند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تأسیس صندوق قرض الحسنه را برای اساتید مهم خواند و افزود: هم اکنون بسیاری از اساتید حوزه علمیه هستند که از بعد علمی بسیار قوی و دارای تألیف اند؛ ولی آثار آن ها به دلیل وجود برخی مشکلات مالی به چاپ نمی رسد که با تأسیس این صندوق، می‌توان برخی از این مشکلات را کاهش داد.
حجت الاسلام منصوری در پایان سخنانش، اختصاص عمره ویژه اساتید حوزه علمیه را برای تشویق اساتید، بسیار سومند دانست.
منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
Powered by TayaCMS