دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله یزدی هدف اصلی حوزه علمیه پاسداری از معارف و احکام الهی است

No image
آیت الله یزدی هدف اصلی حوزه علمیه پاسداری از معارف و احکام الهی است دبیر شورای عالی حوزه علمیه قم در نشستی با حضور رییس، معاونان و مدیران دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم هدف اصلی حوزه علمیه را پاسداری از معارف و احکام الهی خواند.
به گزارش خبرگزاری رسا، در آستانه انتصاب آیت‌الله یزدی به دبیری شورای عالی حوزه علمیه قم، نشستی با حضور رییس، معاونان و مدیران دفتر تبلیغات اسلامی، دوشنبه، سی‌ام اردیبهشت‌ماه در سالن کنفرانس مرکز همایش‌های دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم برگزار شد.
آیت‌الله یزدی در این نشست شهادت صدیقه کبری (س) را تسلیت گفت و با اشاره به خطبه پرمعنای حضرت فاطمه زهرا (س) در مدینه آن خطبه را گویای شخصیت والای صدیقه کبری (س) خواند و اظهار داشت: لازم است هر یک از ما این خطبه پرمغز را ملاحظه و مطالعه کنیم.
وی اظهار داشت: به عنوان یک طلبه قمی از روزهای اول تأسیس دفتر تبلیغات اسلامی در جریان فعالیت‌های آن بودم و از روزهای نخستین تا شکوفایی امروز آن اطلاع دارم.
وی در ادامه از زحمات اعضای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تقدیر و تشکر کرد و گفت: معمولا آثار انتشاراتی دفتر تبلیغات اسلامی در اختیار اینجانب قرار می‌گیرد و از کتب منبع آن بسیار بهره‌مند می‌شوم و با خدمات انتشاراتی این مجموعه ارتباط داشته و دارم.
آیت‌الله یزدی گفت: دفتر تبلیغات اسلامی با سیستم اداری منظم دارای شخصیت‌های فرهیخته و ارجمندی نظیر حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی است که از قبل با توانایی‌های ایشان آشنا بوده‌ام.
رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به برخی وظایف حوزه علمیه و نسبت آن با فعالیت‌های دفتر تبلیغات اسلامی گفت: هدف اصلی حوزه نگهداری اساس معارف و احکام اسلامی از دستبرد در فراز و نشیب تاریخ انسان‌هاست.
دبیر شورای عالی حوزه علمیه قم گفت: بخش اول این رسالت سنگین و پیچیده‌تر است و به شاگردان و اساتید توانمند نیاز دارد و اما به بخش صیانت از احکام دین در حوزه علمیه بیشتر پرداخته شده است.
استاد دروس خارج حوزه علمیه قم اصرار حضرت امام خمینی (ره) به فقه سنتی و جواهری را برای صیانت از احکام در مقابل اندیشه‌های روشنفکر مآبانه ذکر کرد و گفت: مقصود از فقه این است که روش استنباط احکام باید مضبوط باشد تا تحت تأثیر حکومت‌های مختلف قرار نگیرد.
آیت‌الله یزدی با اشاره به نظریه حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل حکومت اسلامی اظهار داشت: امام راحل (ره) می‌فرمود اینکه بخواهید حکومت اسلامی را به فرصت دیگری واگذار کنید اشتباه است باید حکومت اسلامی تشکیل شود زیرا بسیاری از احکام شرعی تابع وجود حکومت اسلامی است.
رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اکنون که حکومت در دست ماست بایستی به بسیاری از مسائل فقهی که پیش از این پرداخته نمی‌شد رسیدگی شود و فقه امروز باید پاسخگوی مسایل کلان حکومتی باشد.
وی پرداختن به مسایل مستحدثه را سبب توجه حوزه به مسایل گوناگون خواند و گفت: در این مجال باید مراقب بود تا دچار روشنفکری‌های فراتر از اجتهاد نشد، اگر چه در طول تاریخ فتاوای شاذّ وجود داشته است اما دلیل همه آنها همان دلایل معهود و مرسوم در حوزه‌های علمیه بوده است.
دبیر شورای عالی حوزه علمیه با اشاره به وظایف سنگین دفتر تبلیغات اسلامی و قدردانی از زحمات رییس، معاونان و مدیران آن گفت: شورای عالی حوزه علمیه در وضعیت فعلی هر میزان که لازم است به این نهاد فرهنگی کمک می‌کند.
رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه در پایان با اشاره به روایتی از حضرت امام صادق (ع) در کتاب کافی گفت: حضرت امام جعفر صادق (ع) در این حدیث عالمان را وارثان انبیاء خوانده‌ و در ادامه فرموده‌اند: عالمان باید بدانند که علم و دانش خود را از چه کسی اخذ می‌کنند. البته در هر زمانی کسانی از ما اهل بیت (ع) هستند که تحریف را اصلاح می‌کنند.
وی افزود: کم نیستند کسانی که در مسؤولیت‌های بالا مورد عنایت حضرت ولی عصر (عج) قرار گرفته‌اند و امام زمان (عج) به حوزه علمیه تشیع توجه ویژه دارند و به نوعی در اشتباهات یاری می‌دهند.
در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام سید حسن ربّانی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم انتصاب آیت‌الله یزدی را به دبیری شورای عالی حوزه علمیه قم تبریک گفت و اظهار داشت: با توجه به توانایی‌های علمی و مدیریتی جنابعالی این انتصاب به تحولات مثبت در حوزه‌های علمیه کمک شایان توجهی خواهد کرد.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به گذشت 29 سال از فعالیت‌های و مجاهدت‌های آموزشی، پژوهشی و تبلیغی به تشریح مأموریت‌های سه‌گانه دفتر تبلیغات اسلامی پرداخت.
حجت‌الاسلام والمسلمین ربّانی گفت: دفتر تبلیغات اسلامی برای پرهیز از موازی‌ کاری با سایر مراکز حوزوی، رسالتی را بر اساس برنامه‌های کارشناسی شده تعریف و ترسیم کرده است و به این نتیجه رسیده است که نیروی انسانی حوزه نیازمند فراگیری برخی مهارت‌های تبلیغی و فرهنگی و پژوهشی است.
وی افزود: بخش اصلی رسالت دفتر تبلیغات اسلامی آموزش مهارت‌های مکمّل طلاب و پشتیبانی از آنان است.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی خاطرنشان ساخت: سایر مراکز تبلیغی حوزه علمیه، مصرف‌کنندگان نیروهای تربیت شده در دفتر تبلیغات اسلامی به شمار می‌روند.
حجت‌الاسلام ربانی اظهار امیدواری کرد با حمایت‌های بی‌دریغ آیت‌الله یزدی و شورای عالی حوزه علمیه قم اهداف مقدس دفتر تبلیغات اسلامی در جهت تقویت نظام اسلامی بیش از پیش به منصه ظهور برسد.
در ادامه معاونان آموزشی، فرهنگی ـ تبلیغی و پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی به ارائه گزارشی از فعالیت‌های خود پرداختند.
منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
Powered by TayaCMS