دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تقریر نویسی در حوزه علمیه رو به ضعف است

No image
تقریر نویسی در حوزه علمیه رو به ضعف است حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد فاضل لنکرانی در همایش «بررسی شیوه استنباط و نوآوری‌های فقهی حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی(ره)» گفت: وقتی حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی تدریس می‌کرد، گویا حضرت آیت‌الله بروجردی و حضرت امام خمینی(ره) به تدریس مسائل فقهی و اصولی می‌پردازند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد فاضل لنکرانی، یادگار حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(ره)، در همایش «بررسی شیوه استنباط و نوآوری‌های فقهی حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی» که بیستم خردادماه در مرکز همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، گفت: در طول تاریخ اجتهاد بزرگانی ظهور یافته و آرایی را ابداع کرده‌اند و این آرا توسط بزرگانی دیگر تحکیم شده ‌است.
وی در ادامه افزود: بعد از شیخ طوسی، مرحوم محقق و علامه سبک فقهی آن مرجع تقلید را تحکیم کرده‌اند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به ویژگی‌های فقهی والد راحل خود تصریح کرد: بایستی کنکاشی در آرا و اندیشه‌های آن مرجع تقلید صورت گیرد تا آثار ایشان حفظ شود.
وی تقریرنویسی را یکی از شیوه‌های حفظ آثار صاحبان اندیشه خواند و اظهار داشت: متأسفانه تقریرنویسی در حوزه علمیه رو به ضعف است و کسی می‌تواند تقریر بنویسد که عمق اندیشه‌های استاد را دریافته باشد.
حجت الاسلام والمسلمین فاضل لنکرانی ابراز داشت: والد راحل به بنده می‌گفت که من سر درس چیزی نمی‌نوشتم؛ اما در آخر شب پس از تأمل، گفته‌های استاد را به رشته تحریر درمی‌‌آوردم.
وی در ادامه تأکید کرد: حوزه علمیه بایستی به سوی تقریرنویسی برود؛ چون شکل‌گیری علمی حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(ره) از تقریرنویسی آغاز شده است.
حجت‌الاسلام و المسلمین فاضل لنکرانی گفت: تقریرات بحث نماز حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی(ره) از مرحوم حضرت آیت‌الله بروجردی(ره) به گونه‌ای بود که به تأیید کامل آن مرجع عالیقدر جهان اسلام رسید.
استاد دروس خارج حوزه علمیه گفت: قوی‌ترین درس خارج در سی، چهل سال اخیر، مربوط به درس ایشان بود؛ به گونه‌ای که گویا حضرت آیت‌الله بروجردی و حضرت امام خمینی(ره) به تبیین و تدریس مسائل فقهی و اصولی می‌پردازند.
عضو جامعه مدرسّین حوزه علمیه قم انتقال میراث فقهی بزرگان به عصر بعد را ضروری شمرد و افزود: هر زمان که این ویژگی در حوزه علمیه تضعیف شده، حوزه به سمت اخباری‌گری رفته است.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد که حوزه علمیه با تشکیل گروه‌های علمی، ابداعات فقهی و اصولی آن مرجع تقلید را استخراج و دقیق‌تر بیان کند.
منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
Powered by TayaCMS