دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ حوزه علمیه باید از افکار روشنفکرانی همچون امام راحل بهره بگیرد

No image
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ حوزه علمیه باید از افکار روشنفکرانی همچون امام راحل بهره بگیرد
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی بر بهره گیری از روشنفکران حوزوی همچون امام راحل، شهید بهشتی و شهید صدر در حوزه علمیه تاکید کرد.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، امروز در دیدار اعضای ستاد برگزاری همایش حوزه و روشنفکری، برپایی این همایش را مهم خواند و گفت: واژه روشنفکری هم اینک در اذهان بار منفی دارد و اگر لفظ دیگری انتخاب می‌شد که این بار منفی را نداشت، بهتر بود.
این مرجع تقلید تصریح کرد: اگر در این همایش از کلی‌گویی پرهیز و به مسائل جزیی و به صورت شفاف مسائل را مطرح کنید، می‌توانید به نتیجه مطلوبی دست یابید و باید مسائلی را که مورد اختلاف است در این همایش مطرح نکنید.
وی تأکید کرد: برخی در حوزه فتاوایی می‌دهند و اسم خودشان را روشنفکر حوزوی می‌گذارند؛ در حالی که چنین نیست. همراه مسیر آب حرکت کردن و خود را با جریان‌های افکار غربی و خواسته‌های گروه خاصی هماهنگ‌کردن یک مسأله‌ است و روشنفکری واقعی حوزوی مسأله دیگری است.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی خاطر نشان کرد: روشنفکری به این معنا نیست که ببینیم فلان گروه چه مسأله‌ای را می‌پسندند و برای جلب توجه آنها مسائلی را بگوییم؛ هرچند این که با موازین فقهی سازگار نباشد، بعد اسم آن را روشنفکری حوزوی بگذاریم.
وی افزود: این مسأله مانند بسیار ظریف است و افراط و تفریط در آن خطرناک می‌باشد، باید روی خط مستقیم حرکت کنیم. از گذشته در حوزه‌های علمیه روشنفکرانی همچون امام راحل، شهید مطهری، شهید بهشتی و شهید صدر وجود داشته و هم‌اینک نیز برخی روسنفکران در حوزه وجود دارند،‌باید خط آنها را ادامه داد.
این مفسر برجسته قرآن کریم اظهار داشت: باید الگوهایی از روشنفکران را شناسایی و آنها را معرفی کنیم که کسی نتوانند آنها را زیر سؤال ببرند و اگر نه حوزه را متهم می‌کنند که در مسیر لیبرالیسم و دانشگاه‌های غرب‌ قرار گرفته و باید بهانه به دست افراد داده نشود و زبان بدگویان را در مسائل بتوانیم قطع کنیم.
 
 
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
Powered by TayaCMS