دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

حفظ هویت دینی

No image
حفظ هویت دینی حفظ هویت دینی؛ عامل دستیابی اقلیت مسلمان به حقوق شهروندی
خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: ساخت مسجد شهر ناپل، ارائه خدمات بیمه براساس قوانین شریعت اسلام و تأسیس دومین مدرسه اسلامی را می‌توان برگرفته از موج اسلام‌گرایی و احساس عزت اقلیت مسلمان اروپا دانست که طی چند دهه اخیر اخیر با اعلام هویت اسلامی خود و توجه بیشتر به آموزه های اسلام برای آنها فراهم شده است.
خدمات بیمه اسلامی در بریتانیا ارائه می‌شود
در پی تمایل شدید بسیاری از مسلمانان بریتانیایی نسبت به پرداخت حق بیمه خود مطابق با عقاید دینی، نخستین شرکت بیمه با قوانین شرع اسلام از ماه آوریل در بریتانیا آغاز به کار می‌کند.
بردلی براندون کراس مدیر اجرایی شرکت داراییهای بیمه اسلامی بریتانیایی که حامی این خدمات جدید است اظهار داشت: ما درنظر داریم بیمه گذار بریتانیایی تشکیل دهیم که شیوه خود را با قوانین شریعت اسلام هم راستا کرده و بخش تازه ای را در بازار بیمه بریتانیا ایجاد کند.
این خدمات جدید که با حمایت کمپانی "کاپبیتا" در بریتانیا آغاز به کار می کند ارائه کننده فهرستی از خدمات بیمه شرعی چون بیمه اتومبیل و خانه است.
براندون کراس گفت: این بیمه جایگزین مناسبی برای خدمات بیمه مناقشه برانگیز در بریتانیا است که با شرع اسلام منافات دارد.
منافات بیمه های بریتانیایی از آن جهت است که دربرگیرنده مؤلفه های غیرضروری و قمار است که در اسلام حرام اعلام شده، اما خدمات اسلامی می تواند پاسخگوی نیاز بیش از دو میلیون مسلمان در بریتانیا باشد.
این خدمات اسلامی بیمه در بریتانیا نخستین خدمات مربوط به بیمه در غرب نیست پیش از آن نیز در آلمان این خدمات به جامعه درحال رشد اسلامی ارائه شده بود و گروه بین المللی آمریکا (AIG.N) به عنوان یکی از بزرگترین بیمه گذاران غربی ارائه کننده این نوع بیمه است. صنعت بانکداری اسلامی که سه دهه پیش آغاز شد اکنون به رشد قابل توجهی دست یافته و توجه بیمه گذاران و بانکداران سراسر جهان را به خود جلب کرده است.
تأثیرگذاری برنامه بین‌ادیان امام‌جمعه بریتانیایی بر زندانیان
یکی از ائمه جماعات بریتانیا در هرتفوردشایر برنامه‌ای تأثیرگذار را برای زندانیان این شهر تدوین کرده تا پاسخگوی نیاز پیروان تمام ادیان که به هر علت در زندان به سر می‌برند باشد.
محمد الشرکوی امام جمعه زندان هرتفورتدشایر گفت: برای تدوین این برنامه سه دین آسمانی را مطالعه کردم.تلاش کردم در این برنامه از داستان حضرت یوسف استفاده کنم چرا که این داستان در تورات، انجیل و قرآن مورد اشاره قرار گرفته است.
برنامه جدید وی که برای 750 نفر زندانی این شهر تدوین شده آنها را ترغیب می‌کند که درباره نتیجه عمل خود به تفکر بپردازند و حقایق آن را بپذیرند. وی با تمرکز بر داستان حضرت یوسف موضوعاتی چون: زندانی‌شدن، آزادی، بخشایش و مصالحه را مورد تأکید قرار داده است و از مجرمان خواسته به‌واسطه دیدار با خانواده قربانیان برای مصالحه و آشتی تلاش کنند.
الشرکوی با بهره‌گیری از هزینه شخصی این برنامه را تدوین کرده و آن را توسط شبکه کالج آزاد اعتبار بخشیده است.
رویکرد وی تأثیرات شگرفی بر بسیاری از زندانی داشته است. این طرح تلاش می‌کند ارتباط زندانیان با خانواده‌های آنها را برقرار کند تا آنها پس از اتمام دوره محکومیت بتوانند زندگی تازه‌ای را شروع کنند.
دومین مدرسه اسلامی فرانسه افتتاح می‌شود
دومین مدرسه اسلامی پاریس، فرانسه در مقطع متوسطه هفته آینده به منظور پاسخگویی به نیاز درحال رشد جامعه مسلمان در کشور سکولار فرانسه افتتاح می‌شود.
محمد اعواد حامی و مدیر این مدرسه تازه اسلامی که با عنوان " آموزش و رستگاری" فعالیت می کند گفت: دولت اخیرا مجوز فعالیت ما را صادر کرده تا بتوانیم این مدرسه اسلامی را تأسیس کنیم.
این مدرسه که 10 مارس ( 20 اسفند ماه) در پاریس افتتاح می شود تنها یک کلاس در مقطع ابتدایی برای ده نفر دانش آموز تشکیل داده و در سال تحصیلی آینده 2009-2008 کلاسهای خود را برای چهل دانش آموز مقطع متوسطه برگزار خواهد کرد. مدرسه "آموزش و رستگاری" در جنوب پاریس و حومه ویتری واقع شده و علاوه بر پیروی از برنامه درسی ملی دو واحد اجباری درباره زبان عربی و دین اسلام تدریس می کند. این مدرسه دومین مدرسه در پاریس است و چهارمین مدرسه در نوع خود در فرانسه محسوب می شود، مدرسه روسیت در شمال پاریس، مدرسه ابن رشد در شهر لیل و مدرسه الکندی در شهر لیون از دیگر مدارس اسلامی این کشور هستند .
اقلیت مسلمان فرانسه که جمعیت آنها 6 میلیون نفر بوده و بزرگترین جامعه مسلمان اروپا محسوب می شوند پس از ممنوعیت حجاب و نمادهای دولتی به شدت تمایل به تحصیل در مدارس خصوصی دارند چرا که دختران محجبه و مسلمان بسیاری پس از اجرایی شدن این قانون از مدرسه اخراج شدند، اما پس از گشایش هر مدرسه اسلامی خصوصی که دولت نیز آن را به رسمیت می شناسد احساس آسودگی و راحتی آنها را فراهم می کند.
دیدار مقامات واتیکان و رهبران مسلمان
رهبران مسلمان و مقامات واتیکان روز چهارشنبه 15 اسفند ماه توافق کردند که انجمنی از کاتولیکها و مسلمانان تشکیل دهند تا شکاف میان آنها به‌واسطه برگزاری جلسات گفتگوی و منظم پر شود.
یحیی سرجیو پالاویسینی نایب رئیس جامعه اسلامی دینی ایتالیا گفت: باید گفتگو را به دنبال موفقیتهای بزرگ ژان پل دوم به‌روز کنیم.
تصمیم به برگزاری جلسات گفتگوی منظم در پایان نشست دو روزه رهبران مسلمان و مسیحی در واتیکان اعلام شد. این دیدار به ریاست کاردینال ژان لوئی توران رئیس شورای پاپی گفتگوی بین ادیان اداره می‌شد. هیئت مسلمان به رهبری شیخ عبدالکریم مراد رئیس آکادمی اسلامی تراست بریتانیا و با حضور ابراهیم کالین سیلک استاد مطالعات اسلامی دانشگاه جورج تاون بودند. این نشست به دنبال پاسخ واتیکان به نامه علمای مسلمان به رهبران و متفکران مسیحی صورت گرفت.
نخستین دیدار این انجمن طی روزهای 4 تا 6 نوامبر(13 تا 15 آبان) در رم با حضور 24 رهبر و علمای دینی از هر کدام از طرفین برگزار می‌شود که طی آن به موضوعاتی چون: عشق خداوند، محبت به همسایه، بنیادهای الهیاتی و معنوی و کرامت انسان و احترام متقابل مورد بحث قرار می‌گیرند. در این نشست همچنین پاپ بندیکت نیز سخنرانی می‌کند.
کاردینال تارسیسکو برتونه وزیر امور خارجه واتیکان گفت: پاپ با هدف بررسی پیوندهای میان ما بدون کم اهمیت شمردن یا نادیده گرفتن تفاوتهای ما با رهبران مسلمان دیدار می‌کند.
مسجد بزرگ شهر ناپل ساخته می‌شود
مسجدی با یک هزار متر مربع مساحت در شهر ناپل ایتالیا ساخته و بر اساس پیش‌بینی‌ها تابستان سال آینده افتتاح می‌شود .
عبدالله کزولینو مدیر مسجد میدان مرساتو ناپل گفت: شهر ناپل در فصل تابستان مسجدی بزرگ خواهد داشت که تمام مؤمنان را می تواند برای اقامه نماز جماعت روزهای جمعه دربرگیرد.
کزولینو افزود: سالها بود که با مشکلات متعدی برای ساخت این مسجد رو به رو بودیم، مسلمانان بسیاری در طول نماز جمعه در خیابانها جمع می شوند و باعث سنگین شدن ترافیک می شوند از این رو ساخت مسجدی که ظرفیت جادهی مسلمانان این شهر را داشته باشد بسیار ضروری بود.
درحال حاضر حدود 4 هزار مسلمان در مسجد میدان مرساتو در شهر ناپل حضور می یابند اما یک هزار نفر آنها نماز خود را در منطقه کارسو آرنالدو لوچی و در مسجد اتحادیه سازمانها و جوامع اسلامی اقامه می کنند. ماه دسامبر گذشته در جشن عید قربان، فردیناندو دی متزا، مشاور میراث فرهنگی ناپل گشایش این مسجد جدید را برای جامعه اسلامی را اعلام کرد.
مدیر مسجد میدان مرساتو ناپ گفت: تاکنون ما تنها برای ساخت این مسجد به توافق رسیده ایم و در انتظار امضای قراردادی هستیم که بتوانیم کارهای ساختمانی را آغاز کرده آن را تا تابستان به پایان برسانیم. این مسجد جدید دربرگیرنده یک مرکز فرهنگی خواهد بود تا برگزار کننده همایشهای اسلامی شود.
منبع:مهرنیوز

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

کتاب هویت دینی و آموزه های چالش  برانگیز معاصر

کتاب هویت دینی و آموزه های چالش برانگیز معاصر

این کتاب به مفهوم شناسی هویت و هویت دینی می پردازد و راهکارهای بیان شده با چگونگی اجرای رسالت مهم نظام تعلیم و تربیت در حوزه پرورش و تقویت روندهای هویت‌پذیری دینی جوانان هماهنگ هستند.
کتاب هویت دینی جوانان

کتاب هویت دینی جوانان

این کتاب به مسئله دین و دینداری جوانان و نوجوانان و آسیب شناسی تبلیغ دینی و دین داری در جامعه و تبلیغ دینی برای جوانان پرداخته است.

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
Powered by TayaCMS