دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مدیر عالی حوزه علمیه خراسان؛ حوزه باید در برابر هجوم تحجر‌گرایی و خرافات آماده و پاسخگو باشد

No image
مدیر عالی حوزه علمیه خراسان؛ حوزه باید در برابر هجوم تحجر‌گرایی و خرافات آماده و پاسخگو باشد
مدیر عالی حوزه علمیه خراسان در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه خراسان گفت: حوزه نمی‌تواند در برابر جریان‌های فکری معارض نظام بی‌تفاوت باشد و حمایت از نظام از وظایف حوزه‌های علمیه است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله واعظ طبسی، مدیر عالی حوزه علمیه خراسان، دیروز در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه خراسان در جمع صدها نفر از طلاب، فضلا و اساتید با اشاره به سخنان بسیار مهم رهبر معظم انقلاب در خصوص تحول در حوزه های علمیه گفت: تحول، ضرورت حیات بشری است و اگر تحول‌ همچون تحول اقتصادی، آموزشی و پژوهشی، خوب مدیریت شود، به سود جامعه خواهد بود و اگر درست مدیریت نشود به هرج و مرج و بی انضباطی منتهی خواهد شد؛ از این رو فقیه نیز می‌خواهد در نگاه، گفتار، کردار و فضای فکری جامعه تحول ایجاد کند.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با بیان این که تکلیف عالمان دینی بسیار سنگین است و باید مبانی فکری و علمی یک فقیه بسیار قوی باشد، افزود: حوزه، گذشته افتخار‌آمیزی دارد و مظهر نوآوری و شکوفایی بوده و هست و طراح انقلاب اسلامی است که دنیای امروز متأثر و متحیر از آن است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از بعضی جریان‌های معاند نسبت به حوزه ابراز داشت: بسیار متأسفم از آن گروه، عناصر و چهره‌های سیاسی که حوزه‌ها را در جایگاه خود نمی‌بینند و در مقام حذف چهره‌های حوزوی بر می‌آیند؛ در حالی که صرف نظر از دوره حکومت کوتاه پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع)، نظام جمهوری اسلامی ایران، نظامی بی‌نظیر در تاریخ بشر است و در آینده‌ای نه چندان دور، جهان در اختیار این فرهنگ قرار خواهد گرفت؛ چون پشتوانه آن تمدن، تفکر و اندیشه است.
آیت‌الله واعظ طبسی با تأکید بر روزآمدی حوزویان بیان داشت: بحث‌های فلسفی کلامی و فکری ما باید روزآمد باشد که حوزه از دیرباز مرکز آشنایی با منطق بوده است و اکنون نیز باید بنیان تفکر جدید و متناسب با نیاز‌های جهان امروز را تأسیس کند‍.
وی ادامه داد: حوزه باید برای ده سال و حتی صد سال آینده برنامه داشته باشد. فقیه و مجتهد امروزی نیز باید اطلاعات روز داشته باشد و حتی با سیاست‌های جهانی نیز آشنا باشد تا بتواند متناسب با آنها موضع‌گیری کند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که نباید از انتقاد گریخت، بیان داشت: نگاه مان در نقد کردن باید واقع‌بینانه و منصفانه باشد، طبق سخنان رهبر معظم انقلاب واقعاً نقد باشد و مصلحت حوزه‌های علمیه و مصلحت نظام را در نظر بگیرد و مدیریت حوزه نیز از نیروها و استعدادهای طراح استفاده کند.
آیت‌الله واعظ طبسی با سنگین شمردن وظیفه عالمان نسبت به نظام خاطر نشان کرد: حوزه باید در برابر هجوم، تحجر‌گرایی و خرافات، آماده و پاسخگو باشد و حوزه نمی‌تواند در برابر جریان‌های فکری معارض نظام بی‌تفاوت باشد. حمایت از نظام از وظایف حوزه‌های علمیه است؛ البته با وجودی که حوزه‌های علمیه همیشه داری نظر سیاسی و اجتماعی بوده‌اند و هستند؛ اما هیچ‌گاه اهل سیاست‌بازی نبوده و نیستند.
وی با اشاره به موقعیت بسیار رفیع حوزه علمیه خراسان در زمینه ادبیات عرب بیان داشت: روزی ادبیات حوزه خراسان آن قدر بنام بود که از دانشگاه الازهر مصر سؤالات ادبی خود را به مشهد می‌فرستادند و امروز نیز باید طلاب به ادبیات عرب و ادبیات فارسی و فن خطابه و گفتمان اهمیت بدهند تا آن جایگاه به دست آید.
 
 
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
Powered by TayaCMS