دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

راه اندازی مرکز مطالعاتی فقه شیعی در انگلیس

No image
راه اندازی مرکز مطالعاتی فقه شیعی در انگلیس
رییس مرکز اسلامی نیوکاسل گفت: کارشناسان مذهبی در کشورهای غربی با توجه به تنوع فرهنگی بالا بایستی تخصص های زیادی داشته باشند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد حسین مختاری، رییس مرکز اسلامی نیوکاسل در گفت وگو با بخش خبری ساعت 20 شبکه چهار سیما طی سخنانی به تبیین فعالیت های فرهنگی خارج از کشور پرداخت و گفت: فعالیت های اسلامی و تبلیغی در اروپا اهمیت مضاعفی دارد.                
وی درادامه، رشد فزاینده مهاجرت مسلمانان به قاره سبز را از دلایل این اهمیت عنوان کرد و گفت: وجود مراکز اسلامی و فرهنگی در خارج از کشور و به ویژه کشور انگلیس، در کنار نهادهای دیگر همچون رایزنی های فرهنگی و سفارتخانه ها، بسیار مفید و مثمر ثمر می‌باشد.
حجت الاسلام مختاری با اشاره به روش های گوناگون تبلیغی در خارج از کشور خاطر نشان کرد: در کشورهای اروپایی برای جذب افکار مخاطبان و به خصوص نسل جوان بایستی بنا بر نیاز خاص مخاطب از روش های مختلفی استفاده کرد.            
رییس مرکز اسلامی نیوکاسل در ادامه تصریح کرد: مسلمانان در کشورهای غربی از تنوع فرهنگی زیادی برخوردارند؛ بنابراین کارشناس دینی باید آنقدر تخصص داشته باشد تا بتواند با استفاده از روش های مناسب در مخاطب نفوذ کرده و او را با معارف اسلامی آشنا سازد.                                       
وی همچنین مسلمانان متولد شده در کشورهای غربی را دارای پیچیدگی های بیشتری برای تبلیغ دانست و افزود: آنها تحت تأثیر محیط پیرامون و تحصیل خود بوده و متدهای ویژه ای برای برخورد با این نسل نوپا لازم است.                                  
حجت الاسلام مختاری در ادامه گفت: به طور مثال یک دانشجو در محل تحصیل خود در برخورد با افکار و عقاید مختلف با انبوه سوالات مواجه است که برای پاسخگویی به آنها باید از غنای فکری خوبی برخوردار باشد.                             
وی برگزاری نشست های بحث آزاد را از جمله راهکارهای پاسخگویی به سوالات مسلمانان کشورهای غربی عنوان و خاطر نشان کرد: به دلیل مشارکت زیاد مسلمانان غیر ایرانی در این گونه جلسات پرسش و پاسخ، اغلب نشست ها به زبان انگلیسی برگزار می شود.                                       
رییس مرکز اسلامی نیوکاسل در ادامه افزود: در کنار این نشست های علمی، سایت های اینترنتی که از سوی حوزه علمیه قم و در مباحث تخصصی کلامی و اعتقادی طراحی شده اند، به جوانان علاقه مند معرفی شده و آنها استفاده مبسوطی از این سایت ها می برند.                                               
حجت الاسلام مختاری از راه اندازی یک مرکز مطالعات فقه شیعی در دانشگاه دورهام انگلیس خبر داد و گفت: طی مذاکرات انجام شده با مسوولین دانشگاه دورهام انگلیس تفاهم نامه ای برای ایجاد این مرکز مطالعاتی که بر روی فقه شیعی و تدریس مبانی آن فعالیت می کند به امضا رسیده است.                                      
وی در ادامه با اشاره به همکاری ها و ارتباطات مستقیم مراکز اسلامی کشورهای غربی با حوزه علمیه قم اظهار داشت: کمبودها و معضلات موجود در این گونه مراکز فرهنگی و اسلامی به حوزه علمیه قم انتقال می یابد و مسوولان حوزوی نیز از ارایه کمک های لازم به گرمی استقبال می کنند.                                    
حجت الاسلام مختاری در پایان تصریح کرد: نظریات و سخنرانی های علمای شیعه در کشورهای غربی به شدت مورد توجه قرار می گیرد؛ به طور مثال اجماع فقهای شیعه و نظریه پردازی های فقهی آنان در استفاده از فناوری سلول های بنیادین که در کشورهای غربی و مسلمانان اهل سنت به یک معضل تبدیل شده است، مورد استقبال مجامع علمی اروپایی قرار گرفت.
 
 

 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
Powered by TayaCMS