دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

راه کارهای تحول در حوزه علمیه

No image
راه کارهای تحول در حوزه علمیه مدیر حوزه علمیه قم؛ راه کارهای تحول در حوزه را تبیین کرد.
مدیر حوزه علمیه قم در نخستین همایش دانش آموختگان مدرسه علمیه معصومیه گفت: برای اجرایی کردن تحولات حوزه، وجود کارشناسان قوی برای شناسایی ضعف ها و قوت های سیستم، بسیار ضروری است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین سید هاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه علمیه قم، 27 اردیبهشت ماه در نخستین همایش دانش آموختگان مدرسه علمیه معصومیه، تحول را به معنای اندیشیدن، دیدن کاستی ها و تلاش برای برطرف سازی آن ها عنوان کرد و گفت: امروز فرصت بهره مندی را از رهبری های مدبرانه مقام معظم رهبری داریم که هم درد و هم درمان را به خوبی می شناسند.
وی در ادامه افزود: در این جهان پیشرونده، حوزه های ایستا رو به افول خواهند رفت و این نکته ضرورت تحول در حوزه های علمیه را می رساند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که مدیریت تحول در سه بخش محتوا، برنامه و سازمان انجام می شود، اظهار داشت: هدف غایی حوزه های علمیه این است که با تمهیداتی، جامعه به سوی دین داری پیش برود.
وی با تأکید بر اجرای سند چشم انداز و دور اندیشی در تدوین برنامه های حوزه علمیه، انسان های بخشی‌نگر و تک‌بعدی را بدون پیشرفتی خواند.
مدیر حوزه علمیه قم با بیان این که یک اقدام نا‌به‌جا تمامی زحمات دست اندرکاران را از بین می برد، خاطر نشان کرد: در اجرایی کردن تحولات حوزه، وجود کارشناسان قوی برای شناسایی ضعف ها و قوت های سیستم، بسیار ضروری است.
حجت الاسلام و المسلمین حسینی بوشهری در ادامه تصریح کرد: به کارگیری علم برنامه ریزی، ایجاد نظام آماری در حوزه، افزایش سرعت درتحولات، توجه به گستردگی دامنه تحول و توجه به سطوح مختلف حوزوی در تحولات، از راهکارهای تحول در حوزه علمیه است.
استاد عالی حوزه علمیه قم، عدم تناسب برنامه ریزی درسی، بین مأموریت های روحانیت و نیازهای جامعه را از جمله مشکلات حوزه دانست و بیان کرد: عدم محوریت قرآن و معارف اهل بیت(ع)، کم توجهی به مسائل جدید و نوپیدا در نظام اسلامی، نبود کارورزی در حین آموزش و تعطیلات زیاد، از دیگر مشکلاتی است که باید حل شود.
مدیر حوزه علمیه قم، پیشنهادهایی را به مسؤولین امر ارائه و خاطر نشان کرد: پیدایش بانک اطلاعات، ارزیابی استعدادهای طلاب، دوری از افراط و تفریط در امرتحول، افزایش قدرت نظریه پردازی در طلاب، تحول به سمت بالندگی و شرح صدر و تحمل ناملایمات از جمله اقدامات و تمهیداتی است که دست اندرکاران تحول در حوزه های علمیه، باید مدنظر داشته باشند.
حجت الاسلام و المسلمین حسینی بوشهری در ادامه سخنانش افزود: رصد‌کردن و پیگیری وضعیت تحصیلی طلاب از سوی مدیران مدارس علمیه، از هدر رفتن نیروهای حوزوی جلوگیری می‌ کند.
وی در پایان با اشاره به تأثیرگذاری طلاب در محیط اجتماعی جامعه گفت: امروز می بینیم سید حسن نصرالله که طلبه ای از طلاب حوز های علمیه است، چگونه رژیم اشغالگر قدس و امریکا را با آن همه قدرت پوشالی به زانو در آورده است.
منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
Powered by TayaCMS