دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

روابط متقابل شیعه و سنی از دیدگاه امام خمینی در مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی؛ حجتیه قم بررسی شد

No image
روابط متقابل شیعه و سنی از دیدگاه امام خمینی در مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی؛ حجتیه قم بررسی شد نشست علمی، پژوهشی روابط متقابل شیعه و سنی از دیدگاه امام خمینی(ره) در مدرسه حجتیه قم برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رضا اسلامی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، نهم خردادماه در نشست علمی، پژوهشی روابط متقابل شیعه و سنی از دیدگاه امام خمینی(ره) در مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی (حجتیه) با بیان اینکه امروزه اسلام مورد تهاجم مسیحیت و فرقه های ضاله قرار گرفته است، اظهار داشت: بایستی به اقتضائاتی که در عصر ارتباطات برای جهان اسلام بوجود آمده است، توجه کافی داشته باشیم.
وی در ادامه با اشاره به بیاناتی از امام خمینی(ره) درباره روابط بین شیعه و سنی خاطر نشان کرد: نکته ای که در تمامی فرمایشات رهبر کبیر انقلاب بر آن تکیه شده است، برابری و برادری همه مسلمانان با یکدیگر است.
این پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: امام خمینی(ره) به همه مسلمانان توصیه کرده اند که مبادا آلت دست استعمارگران غربی قرار گرفته و به اختلافات دامن بزنند.
حجت الاسلام اسلامی با بیان اینکه استکبارگران از برخی نخبگان و سردمداران مسلک های ضاله حمایت مالی شدید می کند، تأکید کرد: دولت های غربی برای ناشناخته ماندن دین حق و مکتب پویای اسلام در جهان به دنبال تفرقه انگیزی در جهان اسلام هستند.
وی به نزدیکی مذاهب اهل سنت با مذهب تشیع اشاره کرد و گفت: جریان های تکفیری در بین همه مسلمانان و همه فرق اهل تسنن مورد بیزاری و در انزوا هستند.
حجت الاسلام اسلامی در ادامه افزود: آشنایی با فقه مقارن، دوری از بی احترامی به مذاهب مختلف اسلامی، شناخت مبانی فقهی همه مسلمانان و آگاهی از مسایل روز جهانی، از راهکارهای وحدت مسلمانان و نیز تبلیغ مکتب اهل بیت(ع) است.
وی دلیل ضرورت شناخت فقه مقارن را تأیید فقه شیعه دانست و افزود: مکتب تشیع و فرق اهل تسنن، فقط در 17 مسئله فقهی با یکدیگر اختلاف دارند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی امروز را عصر حاکمیت فقه در جهان اسلام خواند و تصریح کرد: نظریه تلفیق در اجتهاد، تشریع و تقلید از نظریات جدید مجامع دانشگاهی اهل سنت است که با استفاده از این فرصت می توان فقه شیعه را گسترش داده و اختلافات را کنار بگذاریم.
منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
Powered by TayaCMS