دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نمایشگاه آفرینش‌های قرآنی در کویت افتتاح شد

No image
نمایشگاه آفرینش‌های قرآنی در کویت افتتاح شد
اولین نمایشگاه مجموعه پژوهشی آفرینش‌های قرآنی از شاخصه‌های برجسته خطوط و تذهیب قرآن کریم توسط «خلیل نودهی» معروف به عارف گیلانی 19 شهریورماه در کویت افتتاح شد.
 
به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کویت و با همکاری شورای ملی فرهنگ و هنر و ادب کویت و با حضور جنتی سفیر ایران، محمدعلی کیانی سرپرست رایزنی فرهنگی کشورمان، بدر الرفاعی دبیر کل شورای ملی فرهنگ کویت و تعداد کثیری از هنردوستان و هنرمندان کویتی و سفرا و دیپلمات‌های خارجی مقیم کویت و ایرانیان مقیم در گالری هنری احمد العدوانی در منطقه ضاحیه عبدالله السالم،نمایشگاه هنری خط و تذهیب قرآن کریم عارف گیلانی هنرمند ایرانی با نمایش51 اثر بسیار زیبای قرآنی افتتاح شد.
در این مراسم محمدعلی کیانی سرپرست رایزنی فرهنگی ایران در کویت خط را یکی از هنرهای اصیل در ایران ذکر کرد و گفت: خط طی مراحل گذشته حیاتش تاکنون، شاهد تغییرات و تحولات و پیشرفتهای بسیاری بوده ودر دهه های اخیر،خواستار بازگشت به اصالت اولیه خود شده و جایگاه واقعی خود را در جامعه بازیافته و با درآمیختن با نقاشی و تزئین و تذهیب در آثار معماری باستان ومعاصر مانند نوشته های کاشانی و.. توانسته در زندگی مردم رخنه کند.
وی افزود: امروزه نیز هنر خطاطی رونقی خاص یافته که دلیل بر رشد و شکوفائی آن و اهتمام جمهوری اسلامی ایران به این هنر اصیل است. بطوریکه در انجمن خطاطان ایرانی در مدت کوتاهی تعداد داوطلبان این رشته یکباره از 3000 نفر به 7000 نفر افزایش یافت و در حال حاضر این رقم بالغ بر 17000 نفر است.                                                        
سرپرست رایزنی فرهنگی ایران هدف از برگزاری این نمایشگاه را تحکیم روابط فرهنگی ـ هنری میان دو کشور که از گذشته تاکنون پابرجا بوده و ریشه در تمدن آنان دارد، بیان کرد.                                                  
کیانی در پایان از شیخ صباح الخالدالصباح وزیر اطلاع رسانی و بدر الرفاعی دبیر کل شورای ملی فرهنگ و هنر و ادب کویت و دیگر مسئولین شورای ملی فرهنگ و هنر وادب کویت بخاطر همکاری در برگزاری این نمایشگاه تشکر و قدردانی کرد.                                          
بدر الرفاعی دبیر کل شورای ملی فرهنگ و هنر و ادب کویت نیز در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه تصریح کرد: خط عربی در فرهنگ نوین ما از جایگاه والائی برخوردار است.و به دلیل جذابیت و زیبائی و انعطاف پذیری و روانی اعجاب برانگیزبوده وتوانسته ومخاطبان بسیاری را جلب نماید.            
وی ادامه داد: این هنر به مانند پلی ارتباط و شناخت و تاریخ میان فرهنگ‌های اسلامی را حفظ کرده و به زیبائیهای درونی و بیرونی حروف و کلمات پرداخته است و بخاطر فعالیت در چارچوب متون دینی ، قرآن وسنت ،آرایش دیوار و سردرهای مساجد، توانسته به رشد و شکوفائی زیبائیهای حروف عربی و زبان قرآنی کمک نماید که دارای اهمیت ویژه ای می باشد و درخور تقدیر و احترام است.                                 
الرفاعی همچنین افزود:از آنجا که تجربیات ارزشمند هنرمند ایرانی آقای عارف گیلانی در نمایاندن زیبائیهای خط عربی نقش بسزائی داشته، شورای ملی فرهنگ کویت و به پاس روابط اسلامی مشترک که در چارچوب ارزشها و عقاید واحد میان دو کشور است، از ایشان دعوت به عمل آورد تا در ماه رمضان و در حال و هوای روحانی،از زیبائی‌های هنرهای اسلامی هنرمندان و دوستداران هنر را بهره مند سازد.                                  
عارف گیلانی خطاط برجسته قرآن کریم در این نمایشگاه از میان 400 اثر خود 51 اثر از بهترین های آن را در قالب تابلوهایی نفیس و زیبا عرضه کرده است.
وی در این باره گفت: این آثار الهام گرفته و کاری تحقیقی از آثار اساتید و خطاطان بزرگ و معروف قرآن کریم از قرن اول تا قرن معاصر در جهان اسلام و در واقع نوعی مکتب شناسی خلاقیت‌های بزرگ قرآنی نیز به شمار می رود. اجراء یک مجموعه بزرگ هنری از انواع اسلوب نگارش قرآن کریم در دو بخش کتابت و تذهیب از خطوط بزرگ کاتبان و مذهبان برجسته وی از قرن اول تا قرن سوم روی پوست آهو و آشنائی با شیوهای مختلف است.
عارف گیلانی افزود: از دو هزار اثری که قرار است در رابطه با خطاطی و تذهیب قرآن کریم تهیه شود، تاکنون400 اثر آن را تهیه کرده‌ام. در حاشیه این نمایشگاه، گارگاه آموزشی خط و تذهیب نیز از سوی وی در نظر گرفته شده است.                                             
این نمایشگاه با همکاری رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران و شورای ملی فرهنگ و هنر و ادب کویت برپا شده است و به مدت 10 روز ادامه خواهد داشت.
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
Powered by TayaCMS