دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

چشم بینای جامعه نابینایان را نمی بیند

بیش از 45 میلیون نفر نابینا در دنیا وجود دارد و در هر 5 ثانیه ، یک نفر به تعداد افراد دارای اختلالات بینایی اضافه می شود.
چشم بینای جامعه نابینایان را نمی بیند
چشم بینای جامعه نابینایان را نمی بیند

بیش از 45 میلیون نفر نابینا در دنیا وجود دارد و در هر 5 ثانیه ، یک نفر به تعداد افراد دارای اختلالات بینایی اضافه می شود.در ایران از هر هزار تولد ، یک کودک با اختلالات بینایی شدید وعمیق بدنیا می آید، هم کنون در کشور ما بیش از 410 هزار نفر نابینا و کم بینا نیازمند خدمات توانبخشی هستند و تعداد نابینایان شناسایی شده تحت پوشش سازمان بهزیستی 76 هزار نفر است.

مدیر کل دفتر توانبخشی معلولان جسمی ، حرکتی و حسی سازمان بهزیستی در آستانه23 مهر روز جهانی نابینایاندرگفتگو با خبرنگار مهر افزود: درحال حاضربیش از 200 هزار نفر در کشور از اختلالات بینایی عمیق و شدید رنج می برند و جامعه ای حدود 500 هزار نفر نیز در طیف اختلالات بینایی خفیف تا متوسط قرار دارند.

دکتر کیوان دواتگرانتاکید کرد: در کشور 1200 چشم پزشک و 1700 متخصص اپتومتریس فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: شیوع بیماریهاینابینایی و کم بینایی بیشتربیماریهای عفونی چشم ، بخصوص"تراخم" در بخشهای جنوبی کشور از مشکلات رایج و رو به رشد در منطقه محسوب می شود و از سایر دلایل شیوع کم بینایی و نابینایی ، آب مروارید ، عیوب انکساری چشم ، بیماری عفونی و دیابت می باشد.

دکتر دواتگران گفت: 5 مرکز خصوصی توانبخشیخانواده و کودک نابینا در استانهای تهران ، فارس ، اصفهان ، آذربایجان غربی و خوزستانفعالیت می کند که در سال جاری براساس برنامه ریزیهای به عمل آمده ، سعی داریم تعداد این مراکز را افزایش و در هر استان حداقل یک مرکز ایجاد کنیم.

مدیر کل دفتر توانبخشی معلولان جسمی ، حرکتی و حسی سازمان بهزیستی در خصوص روز جهانی نابینا23 مهرماه ( روز عصای سفید ) گفت: روز ایمنی عصای سفید ویژه نابینایانبرابر با 15 اکتبرروزی است که نابینایان تصویر خودشان را در جامعه یا قانونی به نام عصای سفید ترسیم می کنند.

ویبا اشاره به اینکهعصای سفید به نوعی پرچم استقلال آنان به شمار می رود ، افزود: در این قانون به استفاده نابینایان از تمامی امکانات رفاهی ، ایاب و ذهاب و سایر وسایل حمل و نقل عمومی ، دسترسی به منابع اطلاعاتی و تسهیلات همگانی اشاره شده است و رانندگان وسایل نقلیه در سراسر دنیا موظف به رعایت کامل وضعیت نابینایان هستند.

دواتگران تصریح کرد: براساس قانون عصای سفید که در سال 1921 به تصویب رسیده ، دولتها موظف هستند نابینایان را در امور دولتی مشارکت دهند و زمینه اشتغال آنها را نیزفراهم کنند و همچنین توجه خاص شهرداریها را به مساله تردد نابینایان معطوف داشته است.

وی اظهار داشت : بهره گیری از امکانات الکترونیکی روزآمد و دسترسی به اطلاعات از دیگر حقوق تعیین کننده برای نابینایان می باشد.

مدیر کل دفتر توانبخشی معلولان جسمی ، حرکتی و حسی سازمان بهزیستی گفت: این قانون بین المللی است و در تمام کشورها باید رعایت شود ، چنانچه ما یک روز را برای نابینایان نامگذازی کرده ایم بنابراین باید موارد مندرج در قانون را نیز رعایت کنیم.

دواتگران افزود: در خصوص نابینایان اقداماتی انجام شده اما هنوز در مباحثی مانند ، تحصیل ، اشتغال ، ازدواج ، مناسب سازی محیط شهری ، دسترسی به منابع اجتماعی و تسهیلات عمومی راه زیادی در پیش داریم .

وی گفت: توانمندسازی نابینایان بهترین راه سرمایه گذاریاست که بستر پیشرفت آنان را فراهم می کند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر 1582 دانشجوی نابینا در دانشگاههای غیر دولتی تحصیل می کنند که بهزیستی شرایط تحصیل رایگان را برای این افراد فراهم کرده است.

مدیر کل دفتر توانبخشی معلولان جسمی ، حرکتی و حسی سازمان بهزیستیتصریح کرد: همچنین هم اکنون بیش از 40 هزار ساعت کتاب گویا به صورت نوار کاست و سی دی و بیش از 10 هزار کتاب بریل نیز در رشته های مختلف علوم انسانی و ... توسط مرکز نابینایان رودکی به این افراد ارائه می شود.

دواتگران گفت: بهزیستی در زمینه های پزشکی ، آموزشی ، اجتماعی و حرفه ای خدماتی را به نابینایان ارائه می کند و هدف از توانمندسازی این افراد آموزشهایی است که منجر به شغل پایدار شود.

وی افزود: ارائه خدمات مشاوره توسط مددکاران ومشاوران ،ارائه کلاسهای آموزشیبریل ، جهت یابی ،کامپیوتر ، آموزش مهارتهای روزمره زندگی و فعالیتهای مناسب با شرایط معلولیت به کودکان و دانش آموزان نابینا و... از جمله خدماتی است که توسط بهزیستی ارائه می شود.

به گفته مدیر کل دفتر توانبخشی معلولان جسمی ، حرکتی و حسی سازمان بهزیستی ، کم کردن تاثیرات حاصل از نابینایی و پیشگیری از معلولیت بینایی و اقدام به موقع توانبخشی بدنبال شناسایی آنها و ارائه طرحهای غربالگری در کودکان مبتلا به اختلالات بینایی از دیگر برنامه های سازمان بهزیستی است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
Powered by TayaCMS