دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

طرح ابتکاری یک مسجد در بازپروری افراد معتاد

No image
طرح ابتکاری یک مسجد در بازپروری افراد معتاد طرح ابتکاری یک مسجد در بازپروری افراد معتاد



.
مسجد: مسجد خامس آل عبا از سال 83 تاکنون 1007 معتاد استان تهران را شناسایی و برای بازپروری آنها تلاش کرده است.
خبرگزاری شبستان: مساجد در طول تاریخ همواره از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده اند. پیامبر اکرم (ص) مسجد را محل انجام کلیه فعالیت های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و آموزشی قرار داده بودند و از آن پس مسجد محل عمومی علم آموزی و قضاوت قرار گرفت اما پس از رحلت پیامبر (ص) جایگاه مساجد در جامعه کمرنگ شد. انقلاب اسلامی ما نیز از جایگاه مساجد هدایت شد. نیروهای انسانی در مساجد شکل گرفته و منسجم شدند. مساجد پیام رسان انقلاب بودند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نقش مساجد کمرنگ شده و مردم نسبت به این جایگاه مقدس کم توجه شدند اما در سال های اخیر اخباری می بینیم و می شنویم که حاکی از آن است که مساجد جایگاه خود را پیدا کرده اند و توجه مردم و مسئولان به این اماکن بیشتر شده است. حضور در مساجد صرف اقامه نماز نیست.
بسیاری از آسیب های اجتماعی را می توان از طریق مساجد شناسایی و ساماندهی کرد. امسال از سوی مقام معظم رهبری سال نوآوری و شکوفایی نام گرفته است و ما امیدواریم که مساجد نیز در این راستا گام بردارند.
مسجد خامس آل عبا (ع) از جمله مساجد منطقه 9 شهرداری تهران است که در سال های اخیر به غیر از فعالیت های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و آموزشی به شناسایی آسیب های اجتماعی منطقه پرداخته و به موفقیت چشم گیری دست پیدا کرده است.
جای شکر است که بیشتر معتادین منطقه از طریق این مسجد حیات دوباره یافته و به زندگی برگشته اند، برای آشنایی با فعالیت های اجتماعی مسجد با مسئول مقاومت بسیج مسجد خامس آل عبا هم صحبت می شویم.
سیدمرتضی فتحی، مسئول هیئت امنای مسجد در این زمینه گفت: ماجرا از زمانی شروع شد که یک معتاد برای درخواست کمک از نمازگزاران به مسجد آمد. ابتدای سال 83 بود. نمازگزاران در صف های نماز جماعت به اقامه نماز مشغول بودند. بعد از نماز مغرب معتادی از درب مسجد وارد شبستان شد. تقاضای کمک کرد، اما اهالی محل و نمازگزاران به دلیل وضعیت آن معتاد هیچ کمکی به او نکردند و معتاد از مسجد بیرون رفت. در همان لحظه به خود گفتم او هم یک آدم است مثل همه ما، پس به سراغ او رفتم. مبلغی در اختیارش قرار دادم و به او گفتم اگر با این پول به سر و وضع خود برسی و برگردی من هم به تو کمک می کنم اما معتاد رفت و دیگر برنگشت. به این فکر افتادم که مسجد محل اقامه نماز است. اما می توانیم از همین جایگاه مقدس برای هدایت و نجات معتادین محل قدم برداریم. با تأمل بیشتر دریافتم که حتی یک فرد معتاد هم مسجد را بهترین و امن ترین پناهگاه خود می داند و در شرایط بد زندگی متوجه این مکان مقدس می شود. پس چه خوب است که در این زمان افراد معتاد را جذب کرده و برای بهبودی شان تلاش کنیم. در آن زمان سال 83 حدود 37 معتاد تزریقی و خطرناک در این محل زندگی می کردند اما یکی از دوستان سال گذشته یعنی سال 82 به من پیشنهاد داده بود که اگر شما بتوانید مکانی در پارک فتح یا در زیر گذر آن تهیه کنید ما می توانیم از طریق گروه NA برای سلامت و بهبود آنان اقدام کنیم.
وی افزود: تهیه مکان برای انجام این کار بسیار سخت بود و با وجود اینکه در این محله فضاهای پرت بسیار وجود دارد اما هیچ کدام در اختیار ما نبود. از این رو به سراغ یکی از دوستان خود که مسئولان پایگاه بسیج مسجد امام محمد باقر (ع) بود، رفتیم و قرار است زیر گذر پارک فتح با موافقت فرمانده حوزه در اختیار ما قرار گیرد و ما از این طریق معتادین محل را جذب کرده و با بستری کردن زمینه سلامت شان را فراهم کنیم.
نکته قابل توجه اینجاست که در آن زمان با ذهنیت های موجود در خصوص معتادین بیشتر افراد حتی امام جماعت و اعضای هیئت امنای مسجد از انجام این کار خودداری کردند و ما به کار خود ادامه دادیم. کار شروع شد. چند نفر از معتادین محل را دعوت کردیم و با هزینه های مردمی زمینه سلامت آنها فراهم شد. در حال حاضر همان چهآر نفر به مدت چهآر سال است که پاک به زندگی ادامه می دهند. انجام این کار بر روی این چهآر نفر جواب مثبت داد و همین عامل موجب شد تا با ثبات قدم کار را دنبال کنیم. کلاس های معتادین را از ساعت 21 تا 23 همان میدان فتح با روش NA برگزار می کردیم. افراد را جذب و بعد به کمپ های اطراف منتقل و بستری می کردیم یا از طریق خانواده کار دنبال می شد.
وی در ادامه گفت: کم کم به این فکر افتادیم که خودمان کمپ جداگانه تهیه کنیم و با گرفتن مجوز از نهادهای مسئول کار را ادامه دهیم اما متأسفانه در سال 84 هیچ ارگان و نهاد خاصی با ما همکاری نکرد. در سال 85 با اخذ مجوز از معاونت اجتماعی وزارت کشور انجمن خیریه مسیر سبز ایران را دایر کردیم. هم اکنون این انجمن در هشتگرد زیر نظر مسجد خامس آل عبا به فعالیت می پردازد و تاکنون حدود 1007 معتاد را به جامعه برگردانده است.
فتحی اظهار داشت: فضاهای محله فتح برای انجام این کار مناسب نیست و به همین دلیل کمپ مخصوص در هشتگرد در اختیار اعضای خیریه قرار گرفته است. حدود 40 تا 50 بیمار معتاد در هر ماه به این کمپ مراجعه کرده و بستری می شوند و بعد از گذشت 21 روز با سلامتی و پاکی وارد اجتماع شده و به زندگی ادامه می دهند. دور بودن محل برگزاری کلاس ها از جمله مشکلات اعضای خیریه است و به همین دلیل اعضای خیریه بر آن شدند تا محل دیگری در اطراف کمپ تهیه کنند.
فتحی مسئول هیئت امنای مسجد با بیان این مطالب گفت: اگر ارتباط میان ره جو (معتاد) و راهنما (یعنی اعضای خیریه) قطع شود ما با مشکل مواجه می شویم چرا که در آن زمان خطر بازگشت به اعتیاد افراد در حال ترک را تهدید می کند. به همین منظور تلاش می کنیم تا در اطراف کمپ مکان برگزاری کلاس ها را تهیه کنیم و به آموزش و رسیدگی اعضا بپردازیم.
وی با ابراز خرسندی از موفقیت اعضای خیریه در امر ترک معتادین اذعان داشت: 80 درصد معتادین پس از ترک پاک مانده اند و تنها 20 درصد از آنان به زمان قبل یعنی کشیدن و مصرف کردن مواد مخدر روی آورده اند. این پیروزی بزرگی است که به لطف خداوند شامل حالمان شده و ما امیدواریم تا با گسترش این فرهنگ در منطقه ریشه اعتیاد را پر کنیم و جوانان سالم و تندرست تربیت کنیم.
مسئول پایگاه مقاومت بسیج مسجد خامس آل عبا تصریح کرد: امام جماعت مسجد نیز از کسب موفقیت اعضای خیریه شادمان است و هم اکنون بیشتر نمازگزاران و اعضای هیئت امنا در انجام کارهای این خیریه شرکت می کنند.
بنابراین گزارش توسعه کمپ و جذب معتادین به این مکان مشکلات دیگری به همراه دارد که از آن جمله می توان به نبود فرصت های شغلی و دغدغه های زندگی معتادین اشاره کرد. آرامش روحی و روانی به افراد معتاد عضو خیریه این امکان را مى دهد تا بهتر و مصمم تر در راستای سلامتی خود حرکت کنند. افراد در حال ترک همین افراد و اعضای جامعه هستند که از توانمندی های بالایی برخوردارند.
فتحی با بیان این مطلب گفت: اعضای خیریه برای حل مشکلات شغلی افراد در حال ترک در سال 83 اقدام به راه اندازی شرکت تعاونی تولیدی و توزیعی کارهای کشاورزی کرده اند. افراد معتاد این کمپ پس از ترک جذب این شرکت می شوند و به انجام کار می پردازند.
وی با ابراز تأسف از کمبود فضا و مشکلات مالی این انجمن خیریه اظهار داشت: ما در حال حاصر به دنبال خرید یک قطعه زمین در قزوین هستیم. اگر مسئولین عنایت کنند و هزینه خرید این زمین تأمین شود ما پس از گرفتن وام مبلغ را به آنها برمی گردانیم چرا که اعضای خیریه معتقدند که ما نباید زیر دین کسی باشیم. خودمان تلاش می کنیم و قرض های حاصل از انجام کار را ادا می کنیم.
وی افزود: ما برای بستری کردن افراد معتاد در این کمپ مبلغ 500 تا 600 هزار ریال برای مدت 21 روز دریافت می کنیم. تمام هزینه های خوراک، سوخت و نظافت از همین مبلغ ناچیز تأمین می شود. این در حالی است که افراد معتاد پس از ترک به مقدار غذای بیشتری برای سم زدایی نیاز دارند که انجام این کار برای ما ممکن نیست. این مکان با کمک خیرین به کار خود ادامه می دهد. ما از بخشدار و فرماندار هشتگرد تشکر می کنیم چرا که در سال های اخیر در مقوله نفت و سوخت اما همکاری لازم را داشته اند.
وی معتقد است: جهاد کردن تنها حضور در جبهه های جنگ نیست. جهاد ما در حال حاضر این است که در راه جلوگیری از آسیب های اجتماعی قدم برداریم و به همنوعان خود خدمت کنیم. نجات جوانان از دام اعتیاد بالاترین جهاد است.
این گزارش حاکی است که در حال حاضر دو پزشک معالج در کمپ و عضو انجمن خیریه مسئولیت رسیدگی به سلامت معتادین در حال ترک را بر عهده دارند. معتادین پس از بهبودی و سلامت جسم و روح به دنبال معتادیابی می روند. آنها را غربال می کنند و پس از آن با بستری کردن افراد داوطلب ترک در کمپ سم زدایی معتاد به مرحله اجرا در می آید.
بعد از مرحله سم زدایی نوبت به پرورش جسم آنهاست. پرورش جسم نیازمند یک سری فعالیت های ورزشی است هزینه احداث چنین فضایی که مناسب روحیه افراد در حال ترک باشد حدود 10 میلیارد و نیم است. اگر این هزینه تأمین شود و فضای مناسب با روحیه معتادین در حال ترک مهیا شود ما به موفقیت های بیشتری دست پیدا کنیم. یادمان باشد افراد معتاد از ابتدا معتاد نبوده اند. مشکلات زندگی، کمبود محبت، حوادث ناگهانی و دوست های ناباب از عوامل اعتیاد است. بیشتر معتادین متخصصان حرفه ای در شغل های خود بوده اند. در رشته های مختلف تبحر داشته اند و اما .... همزمان با روی آوردن به اعتیاد فرصت های شغلی خود را در جامعه از دست داده اند. مسجد خامس آل عبا با نوآوری آسیب های اجتماعی محل خود را شناخته و در رفع آن می کوشد. نجات 1007 معتاد به همت انجمن خیریه مسیر سبز ایران یکی از فعالیت های درخشان و نوآوری مسجد خامس آل عباست. این مسجد با قدمت 40 ساله واقع در شهرداری منطقه 9 تهران از جمله مساجد عضو NGO است که در راستای حیات دوباره معتادین قدم برمی دارد. مجوز رسمی این مسجد از دو سال پیش اعطا شده و هم اکنون به طور رایگان در خدمت معتادین منطقه و محله است.
حضور در مسجد صرف اقامه نماز نیست. مسجد مأمن و پناهگاه عمومی مردم است. افراد مومن و متعهد می توانند در صورت حضور فرد معتاد در خانواده خود به این مسجد مراجعه کنند و از طریق برقراری ارتباط با اعضای انجمن معتادین خود را بستری کرده و ترک دهند تا به جامعه برگردند.
امام جماعت مسجد نیز در بیشتر مراسم های سخنرانی خود از مردم محل و نمازگزاران دعوت می کند تا با معرفی اعضای معتاد خانواده خود در این کار خیر شرکت کنند و موجبات سلامتی جوانان و اعضای خانواده خود را فراهم کنند.
مسجد خامس آل عباس با وسعت کمتر از 160 متر مربعی کارهای بزرگی را در زمینه خدمت رسانی به اهالی محل و منطقه انجام داده است. امیدواریم که در سال جاری شاهد چنین نوآوری هایی در مساجد دیگر کشورمان باشیم.
http://www.shabestan.ir/

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
Powered by TayaCMS