دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نشست هم اندیشی حوزه و علوم انسانی‌ برگزار کرد.

No image
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نشست هم اندیشی حوزه و علوم انسانی‌ برگزار کرد.
رسا، سرویس فرهنگی ـ نشست هم‌اندیشی «حوزه و علوم انسانی؛ جایگاه، آموزش و پژوهش» در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری رسا، نشست هم‌اندیشی «حوزه و علوم انسانی؛ جایگاه، آموزش و پژوهش» نخستین جلسه از سلسله نشست‌های تحول و ارتقاء علوم انسانی در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد.
این جلسه با حضور شماری از روسای مراکز پژوهشی- حوزوی و مسؤولان و مدیران گروه‌های پژوهشگاه، به منظور جلب نظر صاحب‌نظران این عرصه، پیرامون حوزه ونقش آن در تولید علوم انسانی اسلامی برگزار شد.
در ابتدای جلسه حجت‌الاسلام‌ مسعود آذربایجانی، قائم مقام ریاست پژوهشگاه، حوزه و دانشگاه در سخنانی با اشاره به نقش راهبردی پژوهش در تولید علوم انسانی اسلامی، بر ضرورت داشتن نگاه تمدنی به علوم انسانی و ارتقای کیفیت آموزش و ترسیم روش‌شناسی هدفمند و مناسب برای دست‌یابی به علوم انسانی بومی تاکید کرد.
وی همچنین افزود: در حال حاضر در حدود 80درصد منابع علوم انسانی در کشور، همان علوم غربی، با مبانی معرفت شناسی خاص خود بوده و تولید آثار نیز بیشتر ترجمه‌ای است که این امر اهمیت انجام پژوهش در علوم انسانی و تولید علوم انسانی اسلامی را افزایش می‌دهد.
وی اظهار داشت: نتایج این نشست که شامل تبادل‌نظر و رایزنی در زمینه علوم انسانی اسلامی است، در شفاف‌سازی و بهبود سیاستگذاری حوزه و نظام در خصوص علوم انسانی مد نظر خواهد بود.
در ادامه حجت‌الاسلام‌ محمدتقی سبحانی، استاد و پژوهشگر حوزه، بر نقش حوزه به عنوان مجموعه‌ای مفید و تاثیرگذار در مدیریت کلان کشور، تصمیمات بنیادین و مهندسی فرهنگی کشور تاکید کرد.
سپس حجت‌الاسلام احمد واعظی، رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع) ایجاد منابع و امکانات لازم را برای مشارکت در عرصه مدیریت کلان کشور و به ویژه در زمینه علوم انسانی، را ضروری دانست. وی همچنین ضرورت برخورداری از نیروی‌انسانی، توانمندی لازم و تعامل میان نهادهای پژوهشی حوزوی در تعریف پروژه‌های کلان را یادآور شد.
در ادامه دکتر اخوان‌علوی، معاونت اداری- مالی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در سخنانی با تشریح 5شاخص یک حوزه مطالعاتی برای تبدیل آن به رشته علمی، بر لزوم ایجاد پیوند میان نیازهای ملی و جهت‌گیری‌های تحقیقاتی و آموزشی حوزه تاکید کرده و نتیجه آن را استفاده بهتر دولت از منابع و تعالی آموزش‌های درون حوزه دانست.
سپس دکتر محمودحکمت‌نیا، نماینده پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با اشاره به جایگاه نهاد حوزه در نقشه جامع علمی کشور، ارتقای آن را برای دست‌یابی به علوم انسانی اسلامی لازم خواند.
حجت‌الاسلام‌ عماد، معاونت پژوهشی حوزه علمیه قم نیز یکی دیگر از حاضران در این نشست بود که پس از ارائه تعریفی از رسالت اصلی حوزه، تدوین نظام تعاملی میان حوزه با سایر نهادهای آموزشی و پژوهشی و مراکز تصمیم‌گیری‌های کلان کشور را راهبردی اساسی برای تاثیرگذاری دانش‌های حوزه در عرصه علوم انسانی دانست.
در ادامه حجج اسلام‌ سیدمحمدغروی، حسن‌آقانظری، دکترسعیدی‌روشن، حسین‌بستان و دکترسیدحمیدرضاحسنی، از مدیران گروه‌های پژوهشی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ضمن بیان مواضع خود به نقاط ضعف، قوت و راهکارهایی در زمینه موضوع نشست اشاره کردند.
در پایان حجت‌الاسلام‌حمیدپارسانیا، رئیس کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نهضت ترجمه در علوم انسانی، بر ضرورت وجود کانونی برای هدایت و کنترل آن تاکید کرد.
حجج‌اسلام، مهدی‌علیزاده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ‌اسلامی، نعمت‌اله‌پناهی بروجردی و سیدجوادمحقق‌ از موسسه قدر نیز در ادامه به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.
گفتنی است، در تدوین برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و با توجه به سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، رسالت تحول و ارتقاء علوم انسانی بر عهده پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نهاده شده است.
منبع:
 


 
 
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
Powered by TayaCMS