رسا، سرویس فرهنگی ـ نشست هماندیشی «حوزه و علوم انسانی؛ جایگاه، آموزش و پژوهش» در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری رسا، نشست هماندیشی «حوزه و علوم انسانی؛ جایگاه، آموزش و پژوهش» نخستین جلسه از سلسله نشستهای تحول و ارتقاء علوم انسانی در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد.
این جلسه با حضور شماری از روسای مراکز پژوهشی- حوزوی و مسؤولان و مدیران گروههای پژوهشگاه، به منظور جلب نظر صاحبنظران این عرصه، پیرامون حوزه ونقش آن در تولید علوم انسانی اسلامی برگزار شد.
در ابتدای جلسه حجتالاسلام مسعود آذربایجانی، قائم مقام ریاست پژوهشگاه، حوزه و دانشگاه در سخنانی با اشاره به نقش راهبردی پژوهش در تولید علوم انسانی اسلامی، بر ضرورت داشتن نگاه تمدنی به علوم انسانی و ارتقای کیفیت آموزش و ترسیم روششناسی هدفمند و مناسب برای دستیابی به علوم انسانی بومی تاکید کرد.
وی همچنین افزود: در حال حاضر در حدود 80درصد منابع علوم انسانی در کشور، همان علوم غربی، با مبانی معرفت شناسی خاص خود بوده و تولید آثار نیز بیشتر ترجمهای است که این امر اهمیت انجام پژوهش در علوم انسانی و تولید علوم انسانی اسلامی را افزایش میدهد.
وی اظهار داشت: نتایج این نشست که شامل تبادلنظر و رایزنی در زمینه علوم انسانی اسلامی است، در شفافسازی و بهبود سیاستگذاری حوزه و نظام در خصوص علوم انسانی مد نظر خواهد بود.
در ادامه حجتالاسلام محمدتقی سبحانی، استاد و پژوهشگر حوزه، بر نقش حوزه به عنوان مجموعهای مفید و تاثیرگذار در مدیریت کلان کشور، تصمیمات بنیادین و مهندسی فرهنگی کشور تاکید کرد.
سپس حجتالاسلام احمد واعظی، رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع) ایجاد منابع و امکانات لازم را برای مشارکت در عرصه مدیریت کلان کشور و به ویژه در زمینه علوم انسانی، را ضروری دانست. وی همچنین ضرورت برخورداری از نیرویانسانی، توانمندی لازم و تعامل میان نهادهای پژوهشی حوزوی در تعریف پروژههای کلان را یادآور شد.
در ادامه دکتر اخوانعلوی، معاونت اداری- مالی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در سخنانی با تشریح 5شاخص یک حوزه مطالعاتی برای تبدیل آن به رشته علمی، بر لزوم ایجاد پیوند میان نیازهای ملی و جهتگیریهای تحقیقاتی و آموزشی حوزه تاکید کرده و نتیجه آن را استفاده بهتر دولت از منابع و تعالی آموزشهای درون حوزه دانست.
سپس دکتر محمودحکمتنیا، نماینده پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با اشاره به جایگاه نهاد حوزه در نقشه جامع علمی کشور، ارتقای آن را برای دستیابی به علوم انسانی اسلامی لازم خواند.
حجتالاسلام عماد، معاونت پژوهشی حوزه علمیه قم نیز یکی دیگر از حاضران در این نشست بود که پس از ارائه تعریفی از رسالت اصلی حوزه، تدوین نظام تعاملی میان حوزه با سایر نهادهای آموزشی و پژوهشی و مراکز تصمیمگیریهای کلان کشور را راهبردی اساسی برای تاثیرگذاری دانشهای حوزه در عرصه علوم انسانی دانست.
در ادامه حجج اسلام سیدمحمدغروی، حسنآقانظری، دکترسعیدیروشن، حسینبستان و دکترسیدحمیدرضاحسنی، از مدیران گروههای پژوهشی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ضمن بیان مواضع خود به نقاط ضعف، قوت و راهکارهایی در زمینه موضوع نشست اشاره کردند.
در پایان حجتالاسلامحمیدپارسانیا، رئیس کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نهضت ترجمه در علوم انسانی، بر ضرورت وجود کانونی برای هدایت و کنترل آن تاکید کرد.
حججاسلام، مهدیعلیزاده از پژوهشگاه علوم و فرهنگاسلامی، نعمتالهپناهی بروجردی و سیدجوادمحقق از موسسه قدر نیز در ادامه به بیان دیدگاههای خود پرداختند.
گفتنی است، در تدوین برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و با توجه به سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، رسالت تحول و ارتقاء علوم انسانی بر عهده پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نهاده شده است.
منبع: