دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

واکنش علمای الازهر به ممنوعیت استفاده از بلندگو هنگام اذان

No image
واکنش علمای الازهر به ممنوعیت استفاده از بلندگو هنگام اذان
تصمیم مشاور استاندار استان "شرقی" مصر مبنی بر ممانعت استفاده از بلندگوهای مساجد هنگام نماز به علت جلوگیری از آلودگی صوتی، با واکنشهای بسیاری همراه بود که برخی از علمای الازهر با آن موافقت و برخی دیگر مخالفت کردند.
خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مرآة، در پی تصمیم یحیی عبدالمجید مشاور استاندار استان "شرقی" مصر مبنی بر اینکه صدای بلند اذان از طریق بلندگوهای مساجد منجر به آلودگی صوتی شده و استفاده از آنها تنها در داخل مسجد هنگام اذان کافی دانست، واکنشهای بسیاری را در بر داشته است.
محمد رأفت عثمان عضو مجمع مطالعات اسلامی الازهر و عضو مجمع فقهای شریعت امریکا اظهار داشت: اذان در زمان نماز از شعائر اسلام به شمار می‌رود و باید هنگام اذان صدای آن به صورت واضح از سوی مسلمانان در هر جا که هستند شنیده شود؛ چرا که وظیفه اذان اطلاع دادن به مسلمانان از زمان نماز است.
احمد سایح استاد عقیده و فلسفه دانشگاه الازهر نیز افزود: بهتر است که صدای اذان بدون استفاده از بلندگو باشد. چرا که قرآن نیز می فرماید که صدایت را نه بلند کن و نه پایین بیاور بلکه راهی میانه اتخاذ کن. از این رو صدای بلند در داخل مساجد و یا خارج از آن مطلوب نیست.
عبدالغفار هلال استاد دانشگاه الازهر پیشنهاد داد: در هر منطقه تنها یک مسجد بزرگ مشخص شود که بلندگوهای آن هنگام اذان روشن شوند، چون مسلمانان در زمان واحدی نماز می‌خوانند؛ بنابراین تنها اذان یک مسجد کافی است و از سرو صدای زائد نیز  جلوگیری به عمل می آید. در حالی که همه شرایط باید در نظر گرفته شود؛ زیرا اذان زمانی برای اعلام وقت نماز است.
محمود غرباوی مدیر دفتر استان شرقی مصر اظهار داشت: تصمیم بر استفاده نکردن از بلند بودن صدای اذان هنگام نماز از طریق بلندگوها ممانعت از سروصدا است. به طوری که تنها همسایگان مسجد بتوانند آن را بشنوند و از سرو صدا هنگام نماز جلوگیری به عمل آید.
دکتر محمود عاشور معاون سابق الازهر ضمن محکوم کردن این دستور افزود: معنای لغوی اذان، اعلام است که ضرورت استفاده از بلندگو را به منظور اطلاع دادن به وقت نماز نشان می دهد. اما سرو صدا و آلودگی صوتی مسئله ای غیر منطقی است. آیا شادیهای روزانه در خیبانها و کوچه ها آلودگی صوت به شمار نمی رود و باید جلوی آنها هم گرفته شود؟
 
 
منبع:

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ارائه 70 مقاله پاسخ به شبهات الحادی

ارائه 70 مقاله پاسخ به شبهات الحادی

در پروژۀ گفتمان های الحادی ....
No image

آماده سازی کتاب فرهنگ تاریخ ادوار مسیحیت

فاز اول پروژۀ مسیحیت شناسی، در قالب معرفی تفصیلی تاریخ ادوار مسیحیت مشتمل بر 50 مدخل که به بررسی تاریخی مسیحیت از قبل از میلاد مسیح تا قرن اخیر پرداخته است،
درگذشت علامه فضل الله

درگذشت علامه فضل الله

علامه "سید‌محمد حسین فضل‌الله " مرجع عالی شیعیان در لبنان که بر اثر خونریزی شدید معده، امروز دار فانی را وداع گفت، در سال 1935م (1354ق) در نجف اشرف در خانواده روحانی دیده به جهان گشود.
تأثیر بعثت نبوی بر فرهنگ و تمدن بشری

تأثیر بعثت نبوی بر فرهنگ و تمدن بشری

عنصر محوری این گردهمایی وزین ارزیابی رهاورد وحی و نبوت از یک سو، بررسی یافته‌های بشری از سوی دیگر و مقدور و کیفیت تأثیر داده‌های آسمانی در داشته‌های زمینی از سوی سوم است تا در تلو این تحقیق مُضلّع نوآوری و شکوفایی تمدن انسانی که عصاره تلفیق عقل و نقل است، روشن شود.

پر بازدیدترین ها

امروز در تاریخ

امروز در تاریخ

امروز دوشنبه بیست و ششم شهریور ماه سال 1386 هجری شمسی ، مقارن است با پنجم رمضان سال 1428 هجری قمری و برابر است با هفدهم سپتامبر 2007 میلادی.
No image

اسرار غیبت امام زمان

Powered by TayaCMS