دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

گذری بر فعالیت های اداره پاسخ‌گویی به پرسش‌های دینی و اطلاع رسانی آستان قدس رضوی

No image
گذری بر فعالیت های اداره پاسخ‌گویی به پرسش‌های دینی و اطلاع رسانی آستان قدس رضوی رییس اداره پاسخگویی به سوالات دینی و اطلاع رسانی آستان قدس رضوی به تشریح فعالیت های این مرکز پرداخت.
حجت‌الاسلام عزیزی، رییس اداره پاسخ‌گویی به سوالات دینی و اطلاع رسانی آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا اظهار داشت: امروزه دشمنان حجم عظیمی از تبلیغات سوء خود را بر تضعیف باورهای مسلمانان متمرکز کرده و در این راه تمام ابزارها و شگردهای نوین تبلیغاتی خود را به کار گرفته‌اند تا با رخنه در عقاید مسلمانان و ایجاد شبهات فراوان اعتقادی، آنان را از مسیر تکامل و رشد منحرف سازند و اهداف خود را در جوامع مسلمانان پیاده کنند.
وی افزود: در این شرایط، لزوم پاسخ گویی به شبهات و پرسش های دینی بیش از پیش رخ می نماید و اهمیت می یابد، آستان قدس رضوی نیز با توجه به موقعیت ممتاز بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) و با عنایت به رسالت های والای فرهنگی خویش، اقدام به تاسیس اداره پاسخ گویی به سوالات دینی و اطلاع رسانی کرده است تا با بهره گیری از اساتید مجرب و امکانات مادی و معنوی موجود و با اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و راه ا ندازی دفاتر مختلف، پاسخ گوی سوالات و شبهات زائران گرامی می باشد و در کنار تمام برنامه ها بر بعد معرفتی عبادت نیز بیفزاید.
حجت الاسلام عزیزی در ادامه ضمن تشریح وظایف اداره پاسخگویی به سوالات دینی و اطلاع رسانی آستان قدس رضوی خاطر نشان کرد: ارائه اطلاعات و پاسخ گویی به نیازها و سوالات دینی زائران با بهره گیری از روش ها و ابزارهای مناسب، سامان دهی و ارتقای کیفیت و اداره کردن دفاتر پاسخ‌گویی به سوالات شرعی زائران، آشنا کردن زائران با آداب تشرف و زیارت در خارج از حوزه اماکن متبرکه و مراکز زائرپذیر، نظیر ایستگاه راه آهن، پایانه‌ها، فرودگاه ، مراکز اقامتی و زائر سراها، دفاتر مسافرتی و گردشگری، مساجد بین راهی، اردوگاه ها، سامان دهی و اداره امور راهنمایان زائر و تشکیل جلسات پرسش و پاسخ برای انتقال معارف دینی و پاسخ گویی به سوالات دینی زائران از جمله وظایف اداره می باشد که کارکنان صدیق مرکز در جهت ارایه خدمات سریع و به روز می کوشند.
رئیس اداره پاسخگویی به سوالات دینی و اطلاع رسانی آستان قدس رضوی با اشاره به اهداف این مرکز اظهار داشت: عملیاتی کردن چشم انداز و سیاست های مدون نظام اسلامی و آستان قدس رضوی در راستای پاسخ گویی به مسائل دینی و نیازهای معرفتی و دینی مجاوران و زائران به ویژه نسل جوان، ترویج فرهنگ دینی و نهادینه سازی ارزش های موجود در سنت و سیره اهل بیت (ع)، به ویژه حضرت رضا (ع) ، تعمیق باورهای اعتقادی مخاطبان با بهره گیری از ابزار و امکانات مختلف، پیرایش باورهای اعتقادی از خرافات و شبهات و تبیین انحطاط و بطلان مکتب های الحادی و انحرافی، شناسایی تشکل ها ، نهادها و سازمان فرهنگی و دینی و تعامل گسترده با آن ها و تاسیس بانک های اطلاعاتی جامع، از قبیل بانک اطلاعات پرسش ها و پاسخ ها، بانک اطلاعات اساتید، بانک اطلاعات راهنمای زائر و همچنین ارائه خدمات مختلف به زائران و استفاده از همه ظرفیت های موجود جهت پر کردن اوقات فراغت زائران از جمله اهداف این مرکز فعال در آستان قدس رضوی می باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: از آن جا که برای بسیاری از زائران و مجاوران، امکان مراجعه حضوری به دفاتر پاسخ گویی به سوالات شرعی میسر نیست، اداره پاسخ گویی با فراهم آوردن تسهیلات ویژه، قسمت پاسخ گویی به سوالات شرعی به صورت تلفنی را راه اندازی کرده است که با این شیوه خواهران و برادران می توانند سوالات شرعی خود را از طریق تلفن مطرح و پاسخ لازم را مطابق فتوای مرجع تقلیدشان دریافت کنند.
حجت الاسلام عزیزی تصریح کرد: در حال حاضر، علاوه بر دفاتر پاسخ گویی حضوری، شماره تلفن 2003333 – 0511 در تمام ساعات شبانه روز آماده پاسخ گویی به سوالات شرعی تمام هموطنان عزیز هستند، همچنین از دیگر خدمات بخش پاسخ گویی به سوالات شرعی، استفاده از سیستم تلفن گویا می‌باشد که به صورت شبانه روزی در خدمت زائران و مجاوران محترم است، نحوه کار این سیستم به گونه ای است که مخاطب پس از تماس سوالات خود را مطرح می کند و مکالمه مخاطب توسط سیستم ضبط می شود، سپس اساتید و کارشناسان مسائل شرعی به سوالات ضبط شده پاسخ می دهند و مخاطب با مراجعه مجدد به سیستم پاسخ خود را دریافت می نماید.
وی گفت: تمامی هموطنان عزیز می توانند ازهر کجای کشور از طریق با شماره تلفن 2232222-0511 علاوه بر دریافت پاسخ سوالات دینی و شرعی خود ، از سایر خدمات آستان قدس نیز مطلع شوند.
حجت الاسلام عزیزی با اشاره به سیستم مکاتبه ای پاسخ به سوالات دینی این مرکز گفت: با توجه به اهمیت پاسخ گویی به مسائل شرعی و شبهات دینی و اعتقادی ، اداره پاسخ گویی همه روش ها را برای نیل به این مهم به کار می بندد.
وی افزود: اداره پاسخ گویی با استفاده از اساتید و کارشناسان برجسته در رشته های مختلف ، سوالات زائران در زمینه های شرعی ، اعتقادی ، اخلاقی، تربیتی و اجتماعی را دریافت می نماید و پس از طی مراحل مختلف و ارزیابی های لازم ، پاسخ مناسب را به صورت پستی به آدرس مخاطبان ارسال می کند، در این واحد، علاوه بر پاسخ گویی به سوالات ، با توجه به موضوع سوال و سن سوال کننده محصولات فرهنگی مختلفی نیز همراه پاسخ به آدرس مخاطب ارسال می شود.
وی افزود: در بخش برادران طی سه ماهه اول سال نو آوری و شکوفایی، تعداد 204 هزار و 56 سوال از سوی 204 هزار و 231 نفر از زائران و مجاوران حرم مطهر مطرح شده که توسط 50 نفر از اساتید برجسته حوزه علمیه در 4 دفتر صحن آزادی، مسجد گوهرشاد، صحن انقلاب و مرکز پاسخگویی (مدرسه پریزاد) پاسخ گفته شده است.
حجت السالام عزیزی افزود: همچنین در بخش خواهران طی سه ماهه اول سالجاری، تعداد 155 هزار و 450 سوال 123 هزار و 561 نفر از سوی زائران و مجاوران حرم مطهر مطرح شده که توسط 20 نفر از اساتید حوزه علمیه در 5 دفتر صحن جمهوری اسلامی، صحن آزادی، رواق دارالولایه، رواق دارالرحمه، دارالضیافه پاسخ گفته شده است.
وی خاطر نشان کرد: در پاسخگویی به صورت مکاتبه ای در سه ماهه اول سال 87 تعداد 1910 سوال دریافت شده و به 3272 سوال تاکنون پاسخ ارسال شده است.
وی در ادامه با تشریح فعالیت های واحد مشاوره دینی اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی اظهار داشت: اداره پاسخ گویی توانسته است با بهره گیری از اساتید مجرب و متخصص ، جهت شکوفایی تفکرات دینی و زدودن شبهات فکری جامعه و حرکت به سوی زندگی برتر اقدام کند، این واحد با اختصاص دو دفتر مشاوره خواهران و برادران در مرکز پاسخ گویی، آماده ارائه خدمات مشاوره ای رایگان در زمینه های اعتقادی ، فلسفه احکام ، رفع شبهات دینی و ... در دو شیفت صبح و عصر می باشد .
حجت الاسلام عزیزی خاطر نشان کرد: ارائه مشاوره ای صحیح و کارشناسانه از سوی اساتید مشاوره ، این واحد را به مرکزی مبدل ساخته که بسیار مورد رجوع زائران قرار گرفته است، همچنین باهمت و تلاش اساتید محترم در رفع شبهات مطرح شده تاکنون تعداد قابل توجهی از پیروان سایر ادیان ومذاهب در این مکان مقدس و نورانی به مذهب شیعه اثنا عشری گرویده اند .
رئیس اداره پاسخگویی به سوالات دینی و اطلاع رسانی آستان قدس رضوی به ارایه آماری از فعالیت های واحد مشاوره دینی پرداخت و افزود: در سه ماهه اول سالجاری تعداد 3495 نفر به این واحد مراجعه کرده اند که با توجه به فضای فیزیکی و ساعات فعالیت واحد، تنها به هزار و 655 نفر ارایه خدمات مشاوره ای شده است.

منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
Powered by TayaCMS