دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تالیفات آیت الله کاظم مدیر شانه چی

No image
تالیفات آیت الله کاظم مدیر شانه چی

کتاب هاى با ارزش درایة الحدیث و علم الحدیث، حاصل این تلاش بوده است. آثار ارزنده استاد در این زمینه، منابع معتبر دوره هاى کارشناسى ارشد و دکترا هستند. همچنین تصحیح و احیاء آثار با ارزش شیعى، از برنامه هاى استاد شانه چى بوده است که آن را از زمان آیت الله میلانى با کتاب «شرح جُمل العلم و العمل» نوشته مرحوم سید مرتضى و شاگردش آغاز نمود بر این کارها باید نگارش مقالات مفید در مجلّه آستان قدس و مجلّه دانشکده الهیات مشهد را نیز افزود.

از خدمات با ارزش استاد شانه چى، تألیف تاریخ فقه بر اساس فقه و فقهاى شیعى است. همچنین است فهرست کتاب هاى خطّى کتابخانه هاى مشهد مقدس، که بخشى را به تنهایى و بخشى را با کار گروهى به انجام رسانید.

بى تردید مهم ترین و مؤثرترین بخش فعالیت هاى علمى استاد کاظم شانه چى، در حوزه «علم الحدیث» بوده است روشى که استاد شانه چى در تنظیم مطالب این علم و نحوه تدریس آن در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسى مشهد و حوزه علمیه به کار گرفت، وى را به نحو چشمگیرى ممتاز ساخت.

از دیگر دغدغه هاى استاد شانه چى، تدوین متنى شایسته تدریس در دانشگاه، در موضوع «تاریخ اسلام» بود که از زمان دکتر فیاض تا رحلت ایشان ادامه داشت.

پس از پیروزى انقلاب اسلامى، فعالیت هاى علمى استاد شانه چى توسعه بیشترى یافت و علاوه بر دانشگاه، به دنبال تشکیل «بنیاد پژوهش هاى آستان قدس رضوى»، سرپرستى گروه حدیث این بنیاد را نیز بر عهده گرفت. این سمت و امکانات بنیاد پژوهش هاى آستان قدس رضوى، موقعیت مناسبى را براى وى فراهم ساخت تا یکى از آرزوهاى دیرینه خود را به کمک پژوهش گران برجسته در زمینه استخراج و تدوین احادیث نبوى(صلى الله علیه وآله) که در کتب حدیث امامیه ذکر شده اند و همچنین تدوین فرهنگ لغات وارده در احادیث شیعى را به انجام رساند. همچنین نشر آثار حدیثى که تا آن روز چاپ نشده بود همچون، کتاب هدایة الامة تألیف شیخ حرّ عاملى و مجموعه کلمات قصار حضرت امیرالمؤمنین على(علیه السلام) از دیگر تلاش هاى او بود.

تألیفات

فهرست برخى از آثار برگزیده استاد شانه چى به شرح زیر است:

1 ـ علم الحدیث

مجموعه مباحث این کتاب، گزارش و سیر اجمالى در تاریخ حدیث است، که در ابتدا معناى حدیث و روایت و مرادفات آن بیان شده و در ادامه پیدایش و صدور حدیث و تاریخ ضبط و تدوین آن در میان راویان بررسى شده سپس کارهایى که در پیرامون مجامع حدیث و شروع آن انجام شد، بازگو گردیده است.

2 ـ تاریخ حدیث

استاد در این نوشتار به طور فشرده تاریخ حدیث را در چندین عنوان مورد بررسى قرار داده است در آغاز تعریفى از تاریخ حدیث ارائه مى کند و سپس چند مبحث کلى درباره حدیث را مطرح مى کند. پى گیرى سیر تدوین حدیث در بین اهل سنّت، با عنایت به متون و جوامع حدیثى آنان، بحث بعدى کتاب است جرح و تعدیل رجال حدیث، بحث دیگر کتاب است. سیر تدوین حدیث در شیعه، اصول و فروع و نویسندگان آن ها، کتب اربعه شیعه و دیگر جوامع حدیثى، ادامه مباحث کتاب و پایان بخش آن، چند موضوع مرتبط با بحث حدیثى از قبیل چهل حدیث ها، امالى ها، غریب الحدیث، قرب الاسناد است.

3 ـ سنن النبى(صلى الله علیه وآله) کتاب طهارة

اولین مُجلد از سنن النبى با عنوان «کتاب الطهارة» در دوازده فصل به زبان عربى تدوین شده است. عناوین فصل ها به این قرار است:

آب مطلق، آب مضاف و مانده، وضو و نواقض وضو، احکام تخلّى، احکام و مستحبات مسواک کردن، آداب حمّام کردن، احکام غسل، احکام حیض، استحاضه و نفاس و احکامى از این قبیل.

این کتاب با استناد با احادیث پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله)به گونه رساله هاى فقهى تدوین و به طبع رسیده است. در پاورقى صفحات، منابع احادیث درج شده است.

4 ـ سنن النبى(صلى الله علیه وآله) کتاب طهارة و الصلاة

کتاب حاضر، دومین مجلّد از سنن النبى است که با عنوان کتاب «الطهارة و الصلاة» به زبان عربى، تدوین شده و این مباحث را در بردارد:

احکام غسل میت، احکام کفن، احکام دفن، احکام غسل مس میت، احکام تیمم، احکام نجاسات، احکام تعداد نمازهاى واجب و نافله ها، اوقات شرعى و احکام قبله. این احکام براساس کتاب هاى وسائل الشیعه و مستدرک گرد آمده است.

5 ـ آیات الاحکام تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانى دانشگاه ها 1378ش.

6 ـ پژوهشى درباره حدیث و فقه (مصاحبه و مجموعه مقالات) مشهد بنیاد پژوهش هاى آستان قدس رضوى.

7 ـ تاریخچه ادوار منطق از کتاب فرهنگ علوم اسلامى، مشهد.

8 ـ فهرست نسخه هاى خطّى دو کتابخانه (مدرسه نوّاب ـ آستان قدس) با همکارى آقایان عبدالله نورانى، تقى بینش، زیر نظر محمدتقى دانش پژوه، تهران، فرهنگ ایران زمین، 1351ش.

9 ـ اربعین جامى (چهل حدیث نبوى، نورالدین عبدالرحمن جامى) مقدمه، تصحیح و استخراج احادیث از کاظم مدیرشانه چى، چاپ آستان قدس رضوى، 1363ش.

10 ـ انوار البهیّه فى تواریخ الحجج الالهیّه شیخ عباس قمى، مقدمه محمدکاظم مدیر شانه چى.

11 ـ چهل حدیث حضرت على(علیه السلام) با ترجمه منظومه حسین بن سیف الدین هروى به خط شاه محمود نیشابورى، با مقدمه و تصحیح کاظم مدیر شانه چى، چاپ آستان قدس، 1364 ش.

12 ـ شرح الجمل العلم و العمل قاضى ابن براج، با مقدمه و تصحیح و تعلیق کاظم مدیر شانه چى، چاپ دانشگاه مشهد.

13 ـ الصحیفه السجادیه تحقیق کاظم مدیرشانه چى، مشهد، بنیاد پژوهش هاى اسلامى، 1371 ش،

14. المسائل (الجارودّیه شیخ مفید) تحقیق کاظم مدیر شانه چى.

15 ـ اصالة البرائة عبدالکریم عبداللهى، با مقدمه کاظم مدیر شانه چى، مشهد، چاپ 1369ش.

16 ـ فرهنگ فرق اسلامى محمدجواد مشکور، با مقدمه و توضیحات کاظم مدیر شانه چى، مشهد، بنیاد پژوهش هاى اسلامى، 1368ش.

17 ـ نواى کربل حاوى مدایح و مصایب و نوحه هاى سینه زنى درباره پنج تن آل عبا ـ سلام الله علیهم اجمعین ـ و سایر شهداء، محسن طالعى نیا، با مقدمه کاظم مدیر شانه چى، تهران، 1374.

18 ـ هدایة الامة الى احکام الائمه محمد بن حسن حرّ عاملى، تحقیق گروه حدیث بنیاد پژوهش هاى اسلامى، زیر نظر استاد کاظم مدیر شانه چى، بنیاد پژوهش هاى اسلامى آستان قدس رضوى، 1371 ش.([2])

برخى از آثارى که از استاد شانه چى هنوز به چاپ نرسیده، به شرح زیر است:

ـ رسالة فى الاستصحاب

ـ مبانى فقه

ـ اختصار وفیات الاعیان

ـ فرهنگ نامه و وفیات دانشمندان اسلامى

ـ تاریخچه علم منطق

ـ الحاشیة على الکفایه

ـ الحاشیة على المکاسب

ـ تاریخ اسلام

ـ کتابشناسى کتب اربعه حدیث شیعه

ـ تاریخ حدیث

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
Powered by TayaCMS