دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

بیرون آمدن از زندان حال

تربیت فلسفی باعث می‌شود تا نگاه جوانان به مسائل هستی و جاودانگی و ابدیت دگرگون شود. با تربیت فلسفی رویکرد آنان به زندگی متفاوت می‌شود.
بیرون آمدن از زندان حال
بیرون آمدن از زندان حال

تربیت فلسفی در گفت وگو با دکتر محمد اکوان

تربیت فلسفی باعث می‌شود تا نگاه جوانان به مسائل هستی و جاودانگی و ابدیت دگرگون شود. با تربیت فلسفی رویکرد آنان به زندگی متفاوت می‌شود. دکتر محمد اکوان، عضو هیات علمی دانشگاه، مقاله‌ای را در باب تربیت فلسفی جوانان در چهاردهمین همایش بزرگداشت ملاصدرا ارائه داد . بدین منظور با وی به گفت وگو نشستیم تا نتایج تربیت فلسفی به جوانان را از زبان ایشان بشنویم.

آموزش فلسفی به چه معنا است؟ و نیاز به چه پیش زمینه‌هایی دارد؟

درباره آموزش فلسفه و تربیت فلسفی در ارتباط با جوان ابتدا بایستی خصوصیات جوان مورد بررسی قرار گیرد و نسبت به او شناخت کافی به دست آورد. آموزش فلسفه به معنای بیداری روح پرسشگری در جوان است و تربیت فلسفی یعنی ایجاد توانایی فهم مسائلی که جوان در زندگی خود با آن مواجه است و پرورش قوه تحلیل عمیق مسائل برای رسیدن به استقلال فکری و رهایی از عادت های موسومی که پشتوانه منطقی ندارد.

برای آموزش فلسفه به کودکان چه راهکارهایی را ارائه می‌دهید؟

برای آموزش فلسفه یعنی رشد تفکر و اندیشه در کودک لازم است که اولاً از مفاهیم و اصطلاحات بسیار ساده و قابل فهم کودک استفاده کنیم. تلاش کنیم که با به کارگیری مفاهیم آسان و روان انگیزه کودک را برای یادگیری بیشتر کنیم. در عین حال که از مفاهیم و اصطلاحات آسان استفاده می‌کنیم باید درست و بجا هم باشد یعنی پر محتوا هم باید باشد . نباید محتوا را فدای مفاهیم و اصطلاحات آسان و ساده کنیم. بنابراین از این طریق باید شیوه فکر کردن را در کودکان بیدار کنیم.

چگونه دیدگاه های جوانان درباره هستی ، جاودانگی و ابدیت و ... با تربیت فلسفی تغییر می کند.

برای جوانان مطرح می‌شود این جهان از کجا آغاز شده و به کجا می‌رود؟ آیا جهان آغازی دارد؟ آیا جهان هستی پایانی دارد؟ بین آغاز و پایان چیست ؟ معنای زندگی چیست؟ اصلاً چرا باید زندگی کنیم ؟ آیا انسان سرنوشتی دارد ؟ آغاز و انجامی دارد؟ آیا همه مسائل برای انسان مقدر شده یا انسان مختار است که خود انتخاب کند؟ آینده انسان چگونه است ؟ آیا انسان موجودی جاودان است یا فنا پذیر و موقتی و زمانی است ؟ اینها مسائلی است که وقتی جوان با اینها مواجه می‌شود فراتر از مسائل روزمره زندگی اوست.

بنابراین لازم است که درباره اینها بیشتر فکر کند و بیندیشید و همین بیشتر اندیشیدن بیشتر فکر کردن خود، تربیت فلسفی است و هدف تربیت فلسفی این است که جوان را وادار کند که بیشتر فکر کند. هرچه بیشتر فکر کند بیشتر درباره مسائل راه حل پیدا می‌کند. و مسائلی مثل این که آیا ما انسان‌ها موجودات زمانی هستیم؟ زمانمندیم یا مکانمند؟ و همین مسئله جوان را به این سوق می‌دهد که اصلاً زمان چیست؟ ما زمان را می‌سازیم یا ما در زمانیم؟ وقتی درباره این مسائل فکر می‌کند چاره ای ندارد که فلسفی فکر کند.

با تربیت فلسفی ذهن جوان انتقاد پذیر بار می‌آید به نظر شما ثمرات و نتایج این انتقاد چیست؟

اگر شیوه آموزش فلسفه مناسب باشد و آموزش به معنایی که گفته شد، یعنی بیداری روح پرسشگری در جوان، بدرستی صورت پذیرد و نظام آموزشی به گونه ای باشد که از یک سو، جوان را به چون و چرا کردن در مسائل بنیادی مربوط به جهان و انسان وادار نماید و از سوی دیگر، ذهن او را منتقد و انتقادپذیر به بار آورد تربیت فلسفی تحقق یافته است. فرآیند نقد و سنجش اندیشه دیگران دو ثمره دارد: نخست اینکه ذهن جوان در تضارب و تعامل با تفکر دیگران متعادل و متوازن می‌گردد کاستی‌های اندیشه دیگران را آشکار می‌سازد و نواقص اندیشه خود را جبران می‌کند. دوم اینکه حقیقت یابی و حقیقت جویی در جوان افزایش می‌یابد. در نتیجه تربیت فلسفی یعنی پروراندن توانایی‌های ذهنی جوان در جهت تعامل با اندیشه دیگران و افزایش شناخت مبتنی بر حقیقت خواهی و پذیرش تلاش فکری دیگران برای افزایش توانایی‌های خود و تحقق بخشیدن آنها به منظور هموار کردن راه آیندگان. یعنی تربیت فلسفی موجب می‌شود که جوان با توجه به اندیشه گذشتگان در حال، رو به سوی آینده نماید.

استاد مطهری در کتاب تعلیم و تربیت در اسلام می‌گوید تربیت یعنی پرورش عقل. این پرورش عقلانی جز با آموزش درست فلسفه تحقق نمی‌یابد. تربیت فلسفی سبب استقلال فکری جوان و پرورش قوه ابتکار او می‌شود. با تربیت فلسفی بایستی رشد شخصیت فکری و عقلانی در جوان ایجاد شود و توانایی تجزیه و تحلیل مسائل در او شکوفا شود. تا بتواند درست را از نادرست تمییز دهد. به بیان دیگر ، تربیت فلسفی به گونه ای است که عقل و خرد جوان را از تلقینات محیط و عادت های مرسوم آزاد و رها می‌کند.

آیا تفاوتی میان آموزش فلسفه و آموزش تاریخ فلسفه وجود دارد؟

آموزش فلسفه از تاریخ فلسفه جداست. تاریخ فلسفه را یک وقت می‌خواهیم آموزش دهیم یعنی اندیشه دیگران را به عده دیگر منتقل کنیم. ابن سینا، ملاصدرا، کانت، دکارت صاحب اندیشه‌اند حالاما برای اینکه اندیشه اینها را یاد بگیریم مجبوریم هم افکارشان را یاد بگیریم و هم به دیگران انتقال دهیم. این آموزش اندیشه فیلسوفان به دیگران تاریخ فلسفه است. یک وقت می‌خواهیم شیوه اندیشیدن را به دیگران بیاموزیم. سقراط می‌گوید فلسفه فعالیت است. ویتگنشتاین تاکید می‌کند فلسفه نوعی فعالیت است نه مجموعه ای از افکار و اندیشه ها.

آیا می‌تواند در سایه تربیت فلسفی زندگی جوان معناپذیر شود؟

بی‌تردید تربیت فلسفی در شیوه زندگی تاثیرگذار خواهد بود و این تاثیرگذاری به ساحت عملی تربیت فلسفی مربوط می‌شود. با اتکا به جنبه عملی تربیت فلسفی، جوان به زندگی معنا می‌بخشد و به اخلاق پایبند می‌شود.

خویشتندار ، شکیبا ، خردمند و بصیر می‌گردد و از این راه خود را در جامعه اداره می‌نماید. دیگران را با مقاصد خود و خود را با مقاصد دیگران هم جهت می‌سازد و به فرهنگ سازی و فرهنگ پذیری نایل می‌گردد و در نهایت به تکامل شخصیت و توازن قوای نفسانی و منش اخلاقی دست می‌یابد و در این شیوه زندگی است که پیوسته در همه اعمال خود بر این باور است که انسان در جهان آفرینش از مقام و منزلتی ویژه برخوردار است و همین مقام و منزلت اوست که به او حیاتی متمایز از سایر موجودات بخشیده است یعنی حیاتی همراه با سعادت و نیک بختی.

آیا با تربیت فلسفی، آینده فکری نظری جامعه تضمین می‌شود؟

آینده هر جامعه ای نسبتی تنگاتنگ با تربیت جوانان دارد. اگر تربیت جوانان هدفمند و مبتنی بر فهم نیاز های واقعی و درک غایت زندگی باشد می‌تواند روند تکاملی جامعه را تضمین نماید. پرورش خرد و خردورزی در جوان بینش او را نسبت به گذشته افزایش داده و با آگاهی از گذشته پر افتخار به آینده امیدوار می‌شود. امید به آینده در پرتو عقل و خرد به جوان شادابی زندگی می‌بخشد. بدین سان تربیت فلسفی جوان را غایت محور و غایت اندیش به بار می‌آورد.

پیامبر اکرم (ص) فرمود: اذا هَمَمتَ بامرٍ فَتدَبّر عاقِبتَهُ این یعنی بیرون آمدن از زندان حال و توجه نمودن به آینده.

    منبع: روزنامه ایران، شماره 4628،26/7/89، صفحه 22

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

کتاب سیری در سیمای جوانان

کتاب سیری در سیمای جوانان

این کتاب آسیب شناسی دوره جوانی و راه كارهای نوین تربیتی با توجه به نقش مهم و سرنوشت ساز جوانان در جامعه را به بحث گذاشته شده است.
کتاب هویت دینی جوانان

کتاب هویت دینی جوانان

این کتاب به مسئله دین و دینداری جوانان و نوجوانان و آسیب شناسی تبلیغ دینی و دین داری در جامعه و تبلیغ دینی برای جوانان پرداخته است.

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʂ) نقش رأفت و منطق اسلام در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (2) نقش رأفت و منطق اسلام در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʃ) گرایش اختیاری ایرانیان به اسلام

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (3) گرایش اختیاری ایرانیان به اسلام

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʄ) علی(ع) و رابطه او با خلفا

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (4) علی(ع) و رابطه او با خلفا

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʈ) اهداف اعراب از حمله به ایران ʂ)

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (8) اهداف اعراب از حمله به ایران (2)

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
Powered by TayaCMS