دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فصل نامه علمی تخصصی حکومت اسلامی ویژه اندیشه و فقه سیاسی اسلام به همت دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری منتشر شد..

No image
فصل نامه علمی تخصصی حکومت اسلامی ویژه اندیشه و فقه سیاسی اسلام به همت دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری منتشر شد..
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اولین شماره نشریه حکومت اسلامی در سال سیزدهم با انتشار هفت مقاله برتر روی پیشخوان قرار گرفت.
پژوهشی در مفهوم و حکم مفسد فی‌الارض به قلم سید محمد‌رضا مدرسی یزدی، عنوان اولین مقاله این شماره است. نویسنده در این مقاله معتقد است:«درک حدود موضوع و مقدار گسترش آن، و این‌که حکم‌«مفسد فی الارض» چیست از لازم‌ترین و حساس‌ترین ‌مباحث قرآنی و روایی است بی‌تردید رسیدن به استنباطی روشن و قوی در این زمینه می‌تواند تاثیر مهمی را در حقوق جزا و اجرای حدود در مورد مفسد فی الارض داشته باشد که در پرتو آن معلوم خواهد شد که آیا افساد فی الارض بر تولید کنندگان و پخش‌کنندگان سی‌دی‌های مستهجن اطلاق می‌شود.»
عنوان مقاله بعدی‌«مبانی حقوق بشر در اسلام از منظر آیت‌الله مصباح یزدی» است، در چکیده این مقاله آمده است: « از منظر ایشان دو مبانی خدا‌محوری و کمال‌محوری اهمیت بیشتری دارند که در جای جای نظام حقوق بشری خود را نشان می‌دهند و راز اساسی تفاوت دیدگاه آیت‌الله مصباح با دیدگاه‌های مکاتب حقوقی و فلسفی غیر دینی از حیث تأثیر ارزش‌آفرینی آنها در حوزه حقوق بشری به حساب می‌آید.»
در مقاله سوم با عنوان‌«بیعت در نظام ولایت فقیه و قانون اساسی» می‌خوانیم:«‌اختلاف در تقدم یا تأخر ولایت از انتخاب، خود ناشی از مشکل تعدد ولایت در فرض تعدد فقها است کسانی که می‌گویند امکان تعدد ولایت وجود ندارد معتقدند ولایت موخر از انتخاب است لذا ماهیتش ایجاد ولایت است و کسانی که معتقدند امکان تعدد ولایت وجود دارد بر این باورند که ولایت مقدم بر انتخاب است.»
«کالبد‌شکافی معنای حق نزد اندیشمندان غربی» عنوان دیگر مقاله این نشریه است‌. نویسنده در این مقاله آورده است:«‌مسائل اساسی علم سیاست، به صورت عمده تحت تأثیر مساله حق است و در میان متفکران غربی هفت معنا برای حق بیان شده است که عبارت از سود، انتخاب، عنوان، مجازات، ادعا، برگ‌برنده و تکلیف است.»
نویسنده در پایان این عنوان نتیجه می‌گیرد که هیچ یک از معانی بیان شده درست نیست و حق به معنای امتیاز است.
مقاله بعدی با نام‌«بررسی صفات و شرایط رهبر در قانون اساسی» به بررسی شرط تابعیت می‌پردازد، در این مقاله آمده است:«تأمل در شرط تابعیت که قانون اساسی نسبت به آن ساکت می‌باشد نیز نشانگر آن است که قانون اساسی در این خصوص، مبانی فقهی را بر موازین حقوقی مقدم داشته است.»
بررسی ماهیت شورای نگهبان عنوان ششمین مقاله از این فصل‌نامه است. در این مقاله می‌خوانیم:‌«به طور کلی در حقوق اساسی در باب تبیین ماهیت نهاد ناظر در قانون اساسی دو نظریه مهم وجود دارد که هر یک بر معیارهایی خاص، تکیه دارند. نظریه ماهیت سیاسی‌‌، نهاد ناظر را از دو منظر شیوه انتخاب اعضای نهاد و نیز صلاحیت‌ها و موضوعات مورد بررسی توسط آن،‌ مورد سنجش قرار می‌دهد در حالیکه نظریه ماهیت قضایی، نهاد ناظر را با معیارهای ماهوی و شکلی می‌سنجد.»
«چیستی توسعه اخلاق در حکومت اسلامی و شاخص‌های سنجش آن» عنوان مقاله پایانی این نشریه است.
قابل ذکر است، شماره اول فصلنامه علمی ـ ‌تخصصی حکومت اسلامی ویژه اندیشه و فقه سیاسی اسلام در سال سیزدهم به مدیر مسؤولی محمد یزدی و سردبیری صادق لاریجانی از سوی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری منتشر شده است.
 گفتنی است ، علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره   7741325ـ 0251 تماس بگیرند یا به نشانی الکترونیکیwww. Majlesekhobregan . ir  ‌‌مراجعه کنند.

منبع:
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
No image

ذكر مصیبت امام حسین علیه السلام : امام حسین(ع) تنها در صحرای کربلا

ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام با موضوع امام حسین(ع) تنها در صحرای کربلا
Powered by TayaCMS