مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
خانه
درباره ما
تماس با ما
جستجو
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
جستجو
موضوعات
منو
اطلاع رسانی های علمی
معرفی کتاب
تاریخ
تبلیغ
تعلیم و تربیت
حدیث
دین
سیاسی
قرآن
مدیریت
فلسفه
اهل بیت
مهدویت
آداب و احکام اصناف
عمومی
فقه
اخلاق
مجموعه پرسش ها و پاسخ های دانش آموزی
مطالب نقد شده
نقد فیلم و سینما
نقد فیلم
معارف فیلم
تاریخ سینمای ایران
سینمای ایران
سینمای جهان
اندیشه
تلویزیون
مصاحبه ها
علمی
مذهبی
زندگی نامه
سیاسی
اجتماعی
اخلاقی
نشست ها وهمایش ها
معرفی نرم افزار
معرفی نشریات
معرفی مراکز پژوهشی
زندگی نامه
یادداشتها
بانک پژوهشگران وفرهیختگان
زندگی نامه فرهیختگان
معرفی پژوهشگران
اخبار
فرهنگی
حوزه و دانشگاه
اعتقادی
سیاسی
اجتماعی
جامعه
اخبار عمومی
خبرگزاری ها
معرفی سایت ها
پایگاه های علمی
پایگاه های مذهبی
پایگاههای عقائد
پایگاههای فرهنگی
پایگاههای جامع موضوعات
پایگاههای اندیشمندان اسلامی
پایگاه های پاسخ گویی به سوالات
پایگاه های پاسخ گویی به احکام شرعی
پایگاه های تاریخی
پایگاه های آموزشی
اطلاعیه
بانک محتوای تبلیغ
محتوای تبلیغی
سیره اهل بیت علیهم السلام
تربیت در قرآن
شرح جامع نهج البلاغه
مشاوره اسلامی
خانواده
پاسخ به شبهات
اخلاق
حکایات
منبرهای شما
معارف نهج البلاغه
نهج البلاغه
اخلاق وتربیت اسلامی
اخلاق اسلامی
تربیت اسلامی
معارف اسلامی
حلال و حرام
قرآن شناسی
مباحث تفسیری
معرفت در اسلام
ویژگی ایمان ومؤمن
مصادیقی از سبک زندگی اسلامی
علل وعوامل ترس از مرگ
شیطان از منظرقرآن و روایات
دین وجامعه دینی
دنیاو آخرت
تعاون و بررسی مسأله اعانه
توبه و امید به مغفرت
اهتمام به عمر انسان در اسلام
خداشناسی
امامت و ولایت
خطبه فدکیه و فضایل حضرت زهرا (س)
ویژگی های انتظارو عصر ظهور
زیارت و توسل
شرح خطبه قاصعه
فضایل پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)
سیره معصومین (ع)
محبت اهل بیت (ع)
مقامات اهل بیت (ع)
ویژگی ولایت اهل بیت (ع)
راه توشه عاشورائیان
روضه ها
ذکر مصیبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
ذکر مصیبت فاطمه الزهراء سلام الله علیها
ذکر مصیبت امیرالمومنین علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن مجتبی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام
ذکر مصیبت امام سجاد علیه السلام
ذکر مصیبت امام باقر علیه السلام
ذکر مصیبت امام صادق علیه السلام
ذکر مصیبت امام موسی علیه السلام
ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام
ذکر مصیبت امام جواد علیه السلام
ذکر مصیبت امام هادی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن عسکری علیه السلام
ذکر مصیبت متفرقه
آموزش تبلیغ
آموزش فن خطابه
آموزش کلاسداری
روش بیان احکام
سیره تبلیغی علماء وارسته
سیره تبلیغی معصومین
کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ
مقالات اخلاق و آداب در تبلیغ
مهارت های آموزش معارف اسلامی
روش تحقیق و منبع شناسی
ویژه نامه ها
ویژهنامه دهه آخر صفر
ویژهنامه محرم
ویژه نامه ماه رجب
رمضان؛ماه نیایش ودعا
اطلاعیه
احادیث موضوعی
عبرهای نجات بخش
سعادت در زیادها
شقاوت در زیادها
سخنرانی ها
سخنران ها
سخنرانی موضوعی
بانک مقالات
نوع مقاله
پژوهشی
نشریات
پاسخ به سوالات
احکام
احکام
جنبشهای معنوی نوپدید
سبک زندگی اسلامی
تربیت دینی
تاریخ
اسلام
ایران
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
تاریخ انقلاب
سیاسی
تاریخ اسلام
اسلام
ایران
تاریخ انقلاب
علوم سیاسی
اجتماعی
زن و خانواده
فرهنگی
ارتباطات
جامعه شناسی
روانشناسی
پیشوایان معصوم
حدیث
فقه
اعتقادی
اخلاق
اندیشه ها و مکاتب
رذایل
فضائل
مبانی علم اخلاق
نامه های اخلاقی
پند و اندرز
حکایات
مدیریت
مدیریت و فقه اسلامی
خلاصه کتب مدیریت
مدیریت اسلامی
آینده پژوهی
مدیریت آموزشی
مدیریت زمان
اقتصاد
فرق و مذاهب
فرق شیعی
فرق غیر شیعی
ادیان
ابراهیمی
غیر ابراهیمی
علوم قرآنی
علوم حدیث
فلسفه
محض
مضاف
فلسفه اسلامی
کلام
اسلامی
جدید
فقه و اصول
حقوق
منتخب نشریات
ارتباطات
فصل نامه تربیت تبلیغی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره اول فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره دوم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره سوم و چهارم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره پنج و شش فصل نامه تربیت تبلیغی
فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصلنامه مطالعات معنوی
شماره اول فصل نامه مطالعات معنوی
شماره دوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره سوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره چهارم و پنجم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره ششم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره هشتم و نهم فصلنامه مطالعات معنوی
شماره دهم فصلنامه مطالعات معنوی
فصل نامه سبک زندگی
علوم تربیتی
آئین دوست یابی
خانواده
پرسش و پاسخ
تقویم عبادی
اعمال شب
اعمال شبانهروز
ولادت
شهادت
اعمال ماه ها
اعمال روز
اعمال ماه محرم
اعمال ماه رمضان
اعمال ماه شعبان
اعمال ماه رجب
چند رسانه ای
آلبوم تصاویر
علماء
شخصیتهای برجسته
اماکن
رهبران دینی
انقلاب
جبهه و جنگ
مقاومت
مناسبتها
آرشیو فیلم
سخنرانی
مداحی
مذهبی
آرشیو صوت
مداحی
مذهبی
سخنرانی
علمی
مولودی
اخلاقی
مرثیه
ادعیه
متفرقه
قرآن
معرفی نرم افزار
احادیث
سخنوری
آیات قرآن
صبر
کمک کردن
اخلاق و رفتار
اعمال دینی
فرهنگ علوم انسانی و اسلامی
اقتصاد
اقتصاد خرد
اقتصاد کلان
اقتصاد مالی و بخش عمومی
اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی
اقتصاد توسعه
اقتصاد اسلامی
اقتصاد و ریاضی
تجارت بین الملل
مکاتب اقتصادی
پول و بانکداری
علوم تربیتی
تکنولوژی آموزشی
تحقیقات آموزشی
فلسفه تعلیم و تربیت
علوم کتابداری و اطلاع رسانی
روانشناسی تربیتی
مشاوره و راهنمایی
کودکان استثنایی
مدیریت آموزشی
برنامه ریزی درسی
پیش دبستانی و دبستان
مدیریت
مدیریت صنعتی
مدیریت تحول
فرهنگ سازمانی
مدیریت استراتژیک
نظریه های مدیریت
مدیریت منابع انسانی
مدیریت عمومی
مبانی سازمان و مدیریت
مدیریت بازرگانی
مدیریت دولتی
مدیریت رفتارسازمانی
مدیریت فرهنگی
روانشناسی
روانشناسی عمومی
روانشناسی بالینی
روانشناسی رشد
روانشناسی شخصیت
روانشناسی فیزیولوژیک
روانشناسی یادگیری
روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی اجتماعی
آسیب شناسی روانی
روان سنجی
روان شناسان نامدار
فرا روانشناسی
بهداشت روان
منطق
ارتباطات
جامعه شناسی
ادبیات فارسی
ادبا و نویسندگان
بلاغت
نظم
نثر
تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
فلسفه تاریخ
علوم سیاسی
مسائل ایران
اندیشههای سیاسی
روابط بینالملل
ادبیات عرب
ادیان و فرق
ادیان ابراهیمی - یهودیت
ادیان ابراهیمی - مسیحیت
ادیان غیرابراهیمی
فقه و اصول
فلسفه
فلسفه علم
فلسفه اسلامی
فلسفه غرب
فلسفه اخلاق
کلام
کلام اسلامی
کلام جدید
قرآنپژوهی
انسان شناسی
پیامبر شناسی
امام شناسی
هستی شناسی
معاد شناسی
خدا شناسی
قصص و تاریخ
اخلاق
احکام و فقه
علوم قرآنی
تاریخ تفسیر و مفسران
تاریخ قرآن
علوم حدیث
درایه حدیث
پیش زمینه حدیث
اصطلاحات حدیث
رجال
اخلاق
فضائل
رذائل
عرفان
نظری
عملی
فرق و مذاهب
خوارج (غیرشیعی)
تصوف (غیرشیعی)
اصحاب حدیث (غیرشیعی)
اشاعره (غیرشیعی)
ماتریدیه (غیرشیعی)
وهابیت (غیرشیعی)
غلات (غیرشیعی)
سایر فرق اهل سنت
معتزله (غیرشیعی)
مرجئه (غیرشیعی)
مشترک
کیسانیه (شیعی)
اثنا عشریه (شیعی)
زیدیه (شیعی)
اسماعیلیه (شیعی)
واقفیه (شیعی)
غالیان (شیعی)
بهائیت (شیعی)
اهل حق (شیعی)
نصیریه (شیعی)
سایر فرق شیعی
اصول فقه
فقه
عبادات
معاملات
ملحقات
حقوق
آیین دادرسی
جرم شناسی
حقوق بشر
مالکیت فکری
حقوق بینالملل
حقوق عمومی
حقوق جزا و جرمشناسی
حقوق خصوصی
ویترین
یادداشتها
تست
فلسفه اشراق قابلیت طرح در متنهای فلسفی جدید را دارد
8 مرداد 1386, 0:0
فلسفه اشراق قابلیت طرح در متنهای فلسفی جدید را دارد
پروفسور حسین ضیایی، رئیس گروه شرق شناسی مطالعات ایرانی و اسلامی دانشگاه کالیفرنیای لس آنجلس( U.C.L.A )، در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این پرسش که چگونه می توان فلسفه اسلامی را به گونه ای درست و با زبانی فنی به اهل فسلفه در غرب معرفی کرد تا از این طریق بتوان گفتگویی فلسفی داشت، گفت : زبان فنی فلسفی وسیله ای است برای بیان نتایج برهانی شده اندیشیدن در ساختارهای منظم و سازگار فلسفی. زبان فلسفی از این رو باید در مرتبه اول واجد صفت ممیزه گویایی باشد. البته در هر زبانی گویایی اصالت دارد و باید نسبت به اصول علم دلالت الفاظ در رابطه با ساختمان عناصر متشکله آن زبان تعریف و تنقیح شود و گرنه گویایی آن ممکن خواهد بود.
وی افزود: گویایی در زبان فلسفه اصل مهمی است و اصالت در آن رابطه مستقیمی با ساختمانهای اصل متعارفی استوار است و نسبت به اجزا، اصول، قالبها و فرایندهای استنتاج آن ساختمان قابلیت بیان به خود می گیرد. لذا گزاره های داخلی یک ساختمان وقتی تألیف می شود تا نتیجه فلان استنتاج فلسفی را مثلا بیان کند اگر با استفاده از وجه های زبان فنی و با در نظر گرفتن تمامی ضوابط آن زبان تألیف شده باشند در آن صورت و فقط در آن صورت میتوان بیان آن گزاره را گویا دانست.
دکتر ضیایی تصریح کرد: گفتگوی فلسفی مانند گفتگو در هر زبانی باید نسبت به ساختار آن زبان، انتخاب واژگان و دیگر اجزاء و عناصر متشکله به درستی گویا باشد. اگر در مکالمه به زبان فارسی مثلا صرف و نحو و ترکیب جملات نادرست باشد آن مکالمه گویا نخواهد بود. گفتگوی فلسفی هم همینطور است.
دکتر ضیایی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما حکمت و فلسفه اشراق می تواند در این گفتگو زبانی در خور دنیای جدید باشد، گفت: مبانی علم فلسفه مثل هر علم نظری دیگری نسبت به خود ساختار آن علم معرف می باشد و ربطی به فرایندهای تاریخی - اجتماعی ندارد. لذا گفتگو در باب فلسفه اشراق رسایی خواهد داشت اگر بر مبانی گزاره های مبرهن استوار باشد و این همواره در خور اندیشه فلسفی است.
وی تصریح کرد: منظور این است که اصول فلسفه اشراق را می توان در مباحث مندرج در مکتوبهای فلسفی جدید مطرح کرد. و در این زمانه رسایی صرفا بر مبانی اندیشه فلسفی متقن و تحلیلی تعریف می شود. صدق اندیشه فلسفی مربوط به امر جدیدی صرفا به خاطر جدید بودن نیست بلکه مربوط به درستی شیوه استنتاج است. یعنی اندیشه درست "صدق" است چه در گذشته های نتایج آن قالب ریزی شده باشد چه در زمانه حال. اصالت در زمینه است و نه با فرایند امتداد زمانه تاریخی. مباحثی در فلسفه اشراق خصوصاً در زمینه شناخت اگر به گونه منطقی سازگار ساختمان یافته و با زبانی فنی بیان شود حتما مورد توجه فلسفه جدید غربی خواهند گرفت.
دکتر ضیایی در پاسخ به این پرسش که فلسفه سهروردی را در کتاب خود در مقام معرفت شناسی گنجانده اید آیا آنچه که امروز از معرفت شناسی گفته می شود تفاوتی با آنچه که سهروردی می گوید تصور نمی شود، گفت: معرفت شناسی از دوران فلاسفه یونان تا امروز همواره از مهمترین قسمتهای پژوهندگان فلسفه است. برخی از قسمتهای فیزیکی این علم، امروز در طب و در روانشناسی تجربی گنجانده شده اند و دیگر نتایج علمی قدیمی مربوط به آنها مطرح نیستند. مثلا امروز خیلی دقیق می دانیم که شناخت حسی یعنی حواس پنج گانه ظاهر در کدام قسمت از مغز قرار می گیرند و دیگر برای مثال نمی توان تجویف میانگین دماغ را آنطور که ابن سینا می گوید محل حس بویایی دانست. علم جدید خیلی دقیق این گونه مطالب را بررسی نموده است.
وی افزود: اما در بحث اصول حاکم بر مسئله شناخت و تحلیل انواع حمل و نیز رابطه موضوع مدرِک با مدرَک و در این قبیل مباحث آنچه سهروردی عنوان کرده هنوز ادامه دارد. مختصر بگویم، ساختار علم حضوری در فلسفه اشراق آنجا که ادامه گویای گزاره هایی مانند “x y ast” yaa “x = y” و جایگزینی "استی" و "=" با تبایع اضافی به نام "اضافه های اشراقی" (به طوری که صورت نمادین آن به {xi}R(x,y)ij{yj} می تواند قابل ریاضی شود) واقعا بیان دقیقی و کاملا مطرح در علم شناخت شناسی در حال حاضر است. البته این را هم عرض کرده باشم، تمام فلسفه اشراق معرفت شناسی نیست ولی معرفت شناسی اشراقی دارای ارزش ویژه ای است.
دکتر ضیایی همچنین در پاسخ به این پرسش که زبان ریاضی و منطق در کتاب شما بسیار تاثیری جدی داشته است و می توان گفت که این کتاب با اسلوب ریاضی تدوین شده است آیا این روش را می توان در دیگر فلسفه ها کارآمد دانست، گفت: البته ریاضیات همواره در اندیشیدن و ساختمان پذیری گزاره های فلسفی راه دارد. به خاطر دارید بر سر در آکادمی افلاطون نوشته بودند "هر کس هندسه نمی داند وارد نشود" منظور از واژه "هندسه" همان علم ریاضیات است. ببینید یکی از موضوعات اصلی فلسفه، خصوصا مکتبهایی مانند متعالیه صدرایی موجود مجرد است مثلا وجود مفرقات با ریاضیات اشتراک موضوع دارد. در فلسفه صحبت از وحدت کثیر، وحدت کثرت، یک - دو، اول - دوم، تسلسل، استنتاج و قیاس مرکب، برهان خلف و غیره می کنیم ملاحظه می کنید که در تمامی مسائل، اشتراک موضوع با علم ریاضی وجود دارد. حتی می توان گفت که اندیشه ناب فلسفی و ریاضی در نهایت همانندند. اگر به تاریخ نظر کنیم خواهیم دید که اکثر ریاضی دانان صاحب مکتب برای بیان کلیات نظام های خود به بیان فلسفی روی آورده اند.
وی افزود: فلسفه خودمان چه در دوران قدیم مانند ابن سینا و چه در دوران اخیرتر مانند ملاهادی سبزواری در ریاضیات صاحب نظر بوده اند. در قرن بیستم خیلی از فیلسوفان ریاضی دان هم بوده اند مانند برتراند راسل و بالعکس مانند ای، آی، جی برور. در واقع خلاقیت فکری در ریاضیات و فلسفه در نهایت یکی است. برای مثال می بینیم "برور" ساختمان مبانی ریاضیات را بر مبانی شهود اولیه از عدد می داند و اصول مکاشفی را که دارای بعد زمانی نیست و در "آن" صورت می گیرد در کسب مبانی اولیه اصل می داند. این دید با اندیشه سهروردی تطابق دارد برای سهروردی هم بر خلاف روش ارسطویی اصل متعارفی آنالوطقیای دوم (Posterior Analytics) اصول اولیه علم از طریق حد تام ارسطویی کسب نمی شوند، با این مکاشفه اولی و مشاهده اشراقی است که موجب علم حضوری ما از آن مبانی اولیه می شود. لذا برای هر دو، "برور" ریاضیدان هلندی و "سهروردی" فیلسوف اشراقی ایرانی اصول اولیه شهودی و حضوری هستند. این یک مثال گویایی است از مطابقات و همسانی اندیشه ناب ریاضی و فلسفی. برای درک این مهم هم البته که نیاز به دانستن هر دو زبان، ریاضی و فلسفی داریم و این همان امری است که افلاطون هم بارها بدان اشاره کرده است.
دکتر ضیایی در پایان درباب وضعیت سهروردی پژوهی در غرب و آمریکا گفت : سهروردی پژوهی در غرب در حال تکوین است اما گسترده نیست. حتی تحقیقات درستی در باب فلسفه اسلامی نیز هنوز آنطور که باید مطرح نشده اند و هنوز بیشتر در حوزه های تاریخ و شرق شناسی و این قبیل مواضع بررسی می شود. باید واقعا بکوشیم تا بحث فسلفه اسلامی را در حوزه فلسفه مطرح کنیم. در غیر این صورت بحث به توصیف و احیانا به تعارف و تمجید بی محتوا محدود شده و وارد حوزه های علم پویای نخواهد شد. و این امر البته که بسته به مسئولیتی است که ما بپذیریم.
پروفسور حسین ضیایی لیسانس ریاضیات و فیزیک خود را در سال 1967 از دانشگاه ییل و دکترای فلسفه اسلامی را در سال 1976 از دانشگاه هاروارد اخذ کرد. وی مدتی نیز در ایران در دانشگاه تهران و صنعتی شریفت تدریس کرده است. وی از سال 1988 در گروه شرق شناسی و مطالعات ایرانی و اسلامی دانشگاه U.C.L.A کالیفرنیای آمریکا مشغول تدریس و پژوهش است.
دکتر ضیایی آثار متعددی درباره فلسفه اسلامی و بویژه سهروردی در غرب به زبان انگلیسی منتشر کرده است. کتابهای "اشراق و معرفت در اندیشه سهروردی" و "نور در حکمت سهروردی" از ضیایی منتشر شده است.
فلسفه اشراق قابلیت طرح در متنهای فلسفی جدید را دارد
نظر خود را بنویسید!
در حال حاضر هیچ نظری برای این مقاله وجود ندارد.
برای درج نظر خود درباره
فلسفه اشراق قابلیت طرح در متنهای فلسفی جدید را دارد
فیلدهای زیر را پر کنید.
نظر شما
عنوان
این فیلد اجباریست.
امتیاز
-
1
2
3
4
5
این فیلد اجباریست.
نظر شما
این فیلد اجباریست.
اطلاعات شما(اختیاری)
نام شما
آدرس شما
پست الکترونیک
جستجو
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
فرهنگی
خبرگزاری مهر
جدیدترین ها در این موضوع
رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران
در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزشهای اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهمالسلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شدهاند با تلاشهای خود سعی بر بیارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
30 خرداد 1403, 15:48
تبیین و ضرورتشناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری
در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مسالهی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری
در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
دختر در آینه تعامل با پدر
یهود از پیامبری حضرت موسی علیهالسلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیهالسلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
30 خرداد 1403, 15:47
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل
با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
30 خرداد 1403, 15:47
پر بازدیدترین ها
اگر والدین به فرزندان ستم کنند فرزندان چطور برخورد کنند، بطوری که هم موجب ناراحتی آنها نشود و هم بتوانند آنها را امر به معروف و نهی از منکر کنند، و اگر نصیحت تأثیر نداشت چطور باید با آنها برخورد کرد؟
24 آبان 1393, 14:10
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران
این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نمودهاند.
4 تیر 1390, 0:0
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن
قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
11 دی 1396, 13:58
نسبت های چهارگانه (نسب اربع)
24 آبان 1393, 14:8
ذكر مصیبت امام حسین علیه السلام : امام حسین(ع) تنها در صحرای کربلا
ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام با موضوع امام حسین(ع) تنها در صحرای کربلا
27 اسفند 1393, 3:28
سایت های پژوهشکده باقرالعلوم
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان
پژوهه تبلیغ
Powered by
TayaCMS