دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

جامع العلوم و المعارف و الاحوال من الایات و الاخبار و الاقوال

No image
جامع العلوم و المعارف و الاحوال من الایات و الاخبار و الاقوال عوالم العلوم و المعارف موسوم به «جامع العلوم و المعارف و الاحوال من الایات و الاخبار و الاقوال»، این اثر گرانسنگ همچون بحارالانوار، از شاهکارهاى آثار شیعه بوده، حجمى بیشتر از بحار الانوار دارد. کتاب عوالم شامل موضوعاتى در توحید و نبوت، احوال مرگ، برزخ، احوال عالم، خلق، سماوات و ارض، سایر اصول عقاید، شرح احوال پیامبران، پیامبر گرامى اسلام و ائمه اطهارعلیهم السلام با استدلالات فراوان درباره صحت اعتقادات امامیه و روایات فراوان فقهى است. عوالم داراى صد کتاب است و برخى از کتابها خود داراى چند مجلد است و با حساب آوردن آنها تعداد مجلدات از 100 متجاوز است، عناوین این موسوعه بزرگ با تکیه بر جلدهاى آن به شرح ذیل است: 1 - مقدمه، 2 - کتاب العقل و ما جاء فى فضله و علامته و ضده على الجهل و ذمه، 3 - کتاب العلم 4 - کتاب المعرفه و اثبات الصانع 5 - کتاب التوحید 6 - کتاب العدل 7 - کتاب النبوه و فیه جوامع احوال الانبیاء 8 - کتاب قصص الانبیاء (در 4 جلد 9 - احوال الانبیاء (در 10 جلد) 10 - غصب الخلافه و الفتن التى وقعت بعد وفات النبى (در 10 جلد) 11 - احوال حضرت فاطمه‌علیها السلام‌ 12 - امامت و احوال ائمه اثنا عشر (در 4 جلد) 13 - احوال الثلاثة و مطاعنهم (در 3 جلد) 14 - احوال اربعه: طلحه، زبیر، عمرو عاص و معاویه(در 3 جلد) 15 - احوال امام على‌علیها السلام از ولادت تا شهادت (در 8 جلد) 16 - 26 - احوال امام حسن بن على تا امام قائم‌علیهم السلام‌ 27 - احوال عالم مطلق 28 - احوال عالم علوى، لوح، قلم، سماوات و.. 29 - نجوم و متعلقات آن 30 - ملائکه 31 - عالم سفلى، بحار، انهار و بلدان 32 - جمادات و طبایع 33 - نباتات 34 - کتاب حیوان35 - احوال الجن و الشیاطین 36 - احوال انسان، روح، نفس و سایر قوى و تعبیر رؤیا 37 - طب 38 - احوال دنیاو عیوب آن 39 - مرگ و عالم برزخ‌ 40 - علامت قیامت‌ 41 - آخرت و معاد 42 - ایمان و کفر 43 - مکارم و مساوى اخلاق‌44 - اوامر و نواهى 45 - کبائر و معاصى 46 - آداب و سنن 47 - احتجاجات (در 2 جلد) 48 - مواعظ و خطب‌ 49 - حکم و مواعظ 50 - کتاب العشرة 51 - 98 - در فروع و ابواب فقه (از طهارت تا دیات) 99 - ذکر بعض اقوال رجال‌ 100 - اجازات.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

Powered by TayaCMS